Gå til innhold

Hjelp til valg av ny sommer- og til-fra-jobben-sykkel


SaltSaft

Anbefalte innlegg

Hei, 

 

Jeg er ikke spesielt opplyst når det kommer til den store, vide sykkelverden, og ønsker derfor litt hjelp hvis det er noen snille sjeler der ute som kan bistå.

 

Min 6 år gamle sykkel som jeg har syklet på hver dag hele året begynner å bli noget sliten, og ser meg derfor etter en ny. Jeg skal fortsatt bruke den som en trashy vintersykkel, så det jeg er ute etter er en sommersykkel. 

 

Mitt bruksmønster er som følger:

- til og fra jobb (8km)

- sykling i by (bor i Trondheim)

- lite trimsykling, men jeg satser på at det kan bli mer av dette med ny sykkel og økt sykkelglede

- stort sett asfaltsykling, men kan hende at det dukker opp en sti her og der

 

Ønsker:

- ikke over 10,000,- helst under

- ikke landeveissykkel eller offroad

- har kikket på både cyclocross og hybrid, begge ser interessant ut

 

Har sett litt på følgende:

http://www.birksport.no/index.php?main_page=product_info&cPath=1009_1017&products_id=6980

(får -15% på den)

 

Er det noen som har noe forslag? :)

 

Mvh
Martin

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Cyclocross, helt klart. Og du bør kunne gå litt over 10000 kr, da får du ordentlig kvalitet, i hvert fall hvis du skulle gå for en cyclocross. Etter å ha syklet over 6000 km på en virkelig god cyclocross ville jeg ikke hatt en hybrid om jeg så hadde fått den kastet etter meg. En god sykkel gir økt lyst til å sykle. Så du bør se på det som en investering.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Det som jeg syntes var litt interessant med den jeg linket til, er at den har cyclocross-ramme. I tillegg får man hydraulikkbremser.

Men den har rett styre. Det trekker ned. I tillegg er Shimano Tiagra low-end hva girsystem angår. Du bør i hvert fall opp på Shimano 105. Hydrauliske skivebremser er også tilgjengelige på ordentlige cyclocross'er. Shimano 105 og oppover har 22 gir.

Lenke til kommentar

Det trekker ned fordi det er personlig preferanse hva styre angår, eller er bukkestyre såpass mye bedre å sykle på?

 

Har du eksempel på en sykkel eller to?  :)

Å ja, det skal jeg love deg at det er. Før jeg fikk min cyclocross hadde jeg heller aldri syklet på sykkel med bukkestyre, så jeg var også skeptisk. Og i begynnelsen turte jeg ikke å stå og tråkke på den, ble en del km for å venne meg til styret. Men nå som det har blitt noen tusen km på sykkel med bukkestyre synes jeg det er mye mer behagelig med bukkestyre fremfor rett styre. Vil knapt sykle på en sykkel med rett styre igjen.

 

Her er en med Shimano 105:

https://www.antonsport.no/kategorier/sykkel/cyclocross/produkter/cannondale-2015-caadx-disc-105-522/blk-44-7744

 

En annen:

http://www.xxl.no/sykkel/sykler/landeveissykkel/white-cx-pro-cyclocross-sykkel-15/p/1108161_1_style

 

Dette er en virkelig lekkerbisken, fantastisk å sykle på, men den er dyr:

https://www.antonsport.no/kategorier/sykkel/cyclocross/produkter/cannondale-2015-superx-rival-disc-521/blu-44-3389

 

Du bør ikke gå for det billigste du finner, men klart, hvor høyt du går opp i pris avhenger også av bruken. Siden en cyclocross tross alt kan sees på som en ombygd landeveissykkel ville jeg gå for en cyclocross fra en av de store produsentene av landeveissykler. Dessuten, da jeg kjøpte min cyclocross i fjor fantes ikke denne sykkeltypen i de store sportskjedene. Jeg bruker sykkelen hver bidige dag så lenge det er bart ute, så jeg har lagt en del penger i det. I fjor kunne jeg sykle over 400 km på en eneste uke. Det blir sikkert tilsvarende i år, om ikke mer, trives veldig godt på sykkelsetet, og da kjøper jeg sykkel deretter. Min cyclocross var veldig dyr, men når jeg ser på hvor mye glede jeg har fått ut av det vil jeg si det var verdt det.

Lenke til kommentar

https://www.antonsport.no/kategorier/sykkel/terreng/produkter/gekko-firm-mountain-29-rigid-2235/grey-red-18-10120

 

Lett, shimano slx bremser, xt / slx gir kombo, 10,1 kg. Hadde også kjøpt nye dekk til pendlingen. Men om ikke ergonomien på syklene er noe problem, hvorfor ikke bare kjøpe en racer med 105 gruppesett? 8km burde gå en del raskere på en racer vs. altmuligmaskin.

Det jeg har å utsette på offroadere er at hvis man primært skal sykle på asfalt blir utvekslingen på girene alt for lav, pluss at det er større hopp mellom girene, noe som gjør at man taper en god del fart når man skal forsere knekkere, sykle oppoverbakker. Dessuten gir store hjul høyere rullemotstand. Til og fra jobben er det 12 km hjemmefra, sykler den avstanden på godt under halvtimen på min cyclocross. Dessuten er den kjempefin også til sykling i sentrum.

 

Edit: hva sittestilling angår, man sitter veldig godt på en cyclocross. Mer fremoverlent enn på en offroad eller hybrid, men det er en god ting. En cyclocross egner seg også godt til lengre turer i tillegg til ren bysykling.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

En offroader/cross er det jeg sykler på i dag. Har byttet dekkene til noen som er litt mindre grove, men likevel er det en unødvendig tung sykkel å sykle på synes jeg. Jeg ønsker også en høyere sittestilling, slik som på den jeg linket til i første innlegget eller som på en cyclocross.

Lenke til kommentar

En offroader/cross er det jeg sykler på i dag. Har byttet dekkene til noen som er litt mindre grove, men likevel er det en unødvendig tung sykkel å sykle på synes jeg. Jeg ønsker også en høyere sittestilling, slik som på den jeg linket til i første innlegget eller som på en cyclocross.

Ja, helt enig, en offroad blir tung på asfalt. Blir som å kjøre traktor. Sittestillingen på en cyclocross blir som på en mer komfortabel landeveissykkel. Ikke som de mest aggressive, men som sagt mer fremoverlent enn på en offroad/hybrid. Cyclocrossen min går i hvert fall unna, parkerer det meste, utenom rene landeveissykler. Andre syklister blir nesten som hindre som må passeres.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg endte opp med å kjøpe sykkelen linket i det første innlegget mitt.

 

Foreløpig er jeg veldig godt fornøyd med valget. Den er kanskje ikke utstyrt med det beste utstyret, men det funker for meg.

Jeg prøvesyklet en ren cyclocross i butikken også, bare for å ha testet, men fant ut at jeg foretrekker vanlig styre over bukkestyre til mitt bruk, da jeg sykler en del "offroad".

 

Forskjellen fra den gamle og nye sykkelen er som dag og natt. 

 

Takker likevel for innspill!

Endret av ZintZaft
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...