Gjest Slettet+6132 Skrevet 9. april 2015 Del Skrevet 9. april 2015 Jeg lurer på om de er bra og hvordan motorkraften er i forhold til andre tilsvarende el-sykler? Har lest testen på dinside.no men alltid greit å få litt input fra andre hold. Jeg leser at motoren ikke er av det kraftigste slaget men jeg har syklet med tilsvarende motor 24V og synes denne virket ok. Så til det viktigste: jeg har hørt det går å modifisere slik at man får større motorkraft (eller var det hastighet) ved å nappe ut en ledning. Er det noen som kan bekrefte eller avkrefte dette? Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 9. april 2015 Del Skrevet 9. april 2015 jeg har hørt det går å modifisere slik at man får større motorkraft (eller var det hastighet) ved å nappe ut en ledningDette er nok på en annen sykkel, der man fjerner hastighetsbegrensning på 25 km/t. Det hjelper ikke hvis motoren er for svak. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 9. april 2015 Del Skrevet 9. april 2015 Jeg så en sammenlikning mellom Biltema og Clas Ohlson sin sykkel. Google, så finner du den kanskje. Det var en del forskjell på dem. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 9. april 2015 Del Skrevet 9. april 2015 Fant den. Testen er fra mai 2014. http://www.dinside.no/928368/duell-rimelige-el-sykler-fra-biltema-og-clas-ohlson Clas Ohlson er den de anbefaler. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 9. april 2015 Del Skrevet 9. april 2015 jeg har hørt det går å modifisere slik at man får større motorkraft (eller var det hastighet) ved å nappe ut en ledningDette er nok på en annen sykkel, der man fjerner hastighetsbegrensning på 25 km/t. Det hjelper ikke hvis motoren er for svak. Jepp, stemmer det var en annen sykkel. Mon tro om man kan gjøre det på denne også? Lenke til kommentar
nojac Skrevet 11. april 2016 Del Skrevet 11. april 2016 Forsøker å vekke opp denne tråden... I testen fra 2014 "vant" ClasOhlson over Biltema. Men den gang stilte Biltema med en billigere sykkel med 24 volts batteri,Nå har de en med 36 volts 10 Ah-batteri, med 7 gear og en fotbrems som får kritikk av NAF for å være i svakeste laget. Men ellers ser Biltema-sykkelen ut som en godt kjøp. Som ikke er alt for attraktiv for sykkeltyver. Så vidt jeg kan se må vi opp i dobbel pris for å finne et bedre alternativ (Eks. NAFs testvinner White fra XXL til 18 000) Så hvordan er erfaringen med disse "billig-syklene"? Lenke til kommentar
ignoreme Skrevet 12. april 2016 Del Skrevet 12. april 2016 NAF har akkurat testet el-sykler: https://www.naf.no/forbrukertester/i-trafikken/test-av-el-sykler/ Sånn bortsett fra at sykkelen stryker på EU-standard for bremser, så må jeg si at sykkelen gjør det ganske overraskende godt til den prisen! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 14. april 2016 Del Skrevet 14. april 2016 Jeg ble veldig overrasket over prisene hos Biltema Bremsene er derimot ikke viktige, men det er fart. Derfor er det fortsatt et interessant tema om de kan kobles på noen måte, slik at man øker fart eller kan "sykle" uten å trå! Lenke til kommentar
nojac Skrevet 16. april 2016 Del Skrevet 16. april 2016 Jeg ble veldig overrasket over prisene hos Biltema Bremsene er derimot ikke viktige, men det er fart. Derfor er det fortsatt et interessant tema om de kan kobles på noen måte, slik at man øker fart eller kan "sykle" uten å trå! Hvis du ønsker deg mer fart enn en lovlig el-sykkel kan levere, kan du vel bare kjøpe deg en moped? Jeg håper at faren for å bli tatt blir høy nok til at vi får fjernet ulovlige varianter fra fortau og sykkelstier. Finnes det alternativer som gir mer for pengene enn Biltemas sykler? Holder de det de lover, eller ruster / forfaller de fortere enn andre? Lenke til kommentar
nojac Skrevet 19. september 2016 Del Skrevet 19. september 2016 Siden jeg ikke fikk noen respons på mitt spørsmål om Biltemas elsykler, får jeg heller svare selv.For det ble handel på meg, og etter over 100 mil på Biltema-sykkel kjøpt i mai er min konklusjon klar: Du får neppe noe bedre i den lavere prisklassen..Jeg hadde tenkt å kjøpe damesykkelen med 7 gir i navet og fotbrems. Men så kom MTB-varianten til samme pris (8000). Jeg fikk ikke fotbremsen, bagasjebrettet og kurven (!), men fikk i stedet en tøffere sykkel med dempegaffel,,skivebremser (manuelle). og sykkelcomputer Til mitt bruk (mest jobbsykling, 8 km hver vei) har sykkelen fungert perfekt. Mens jeg tidligere var varm og svett og ofte valge bilen i stedet for sykkelen, sykler jeg nå hver dag og har ingen behov for dusj eller klesskifte når jeg kommer fram.Skulle jeg fått en bedre sykkel måtte jeg mer enn doblet prisen og fått en med krankmotor. Men gevinsten hadde ikke vært stor, siden jeg ikke har bakker som er særlig lange og tunge. Biltema-sykkelen gir meg det ekstra dyttet jeg trenger. Og jeg har ikke merket noen problemer med kvaliteten ennå. En DinSide test finner du herVoksne damer vil sikkert foretrekke damesykkelen. Og da er vel ClasOhlson-alternativetdet mest aktuelle Men den har bare 3 gir, Jeg ville ikke hatt færre enn 7, og kunne gjerne hatt både et tyngre og et lettere gir. Og Biltema har noen enda billigere varianter med 24V-batteri - for lite etter min smak. MTB-modellen har så vidt jeg kan se ikke noen konkurrenter under 20 000. Bortsett fra at Biltema nå har fått en ny MTB-modell, litt større og tøffere enn min, til 9000 . Løp og kjøp! 2 Lenke til kommentar
DD- Skrevet 6. februar 2018 Del Skrevet 6. februar 2018 Bumper denne tråden Noen som har erfaring med denne? http://www.biltema.no/no/Fritid/Sykkel/Sykler/Elsykkel/Elsykkel-Cruiser-26-7-gir-2000037620/ Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 17. april 2018 Del Skrevet 17. april 2018 Skamløs bump, vurderer selv en billig biltema sykkel nå når snøen har smeltet(ingen lojalitet mot biltema men det er den butikken med el-sykkel som er nærmest her). Noen med erfaringer med 2018 utvalget? Ser de har en City Sport som er ny, og Cruiser som linket i posten over er jo veldig billig, og MTB til 7k ser jo også ikke så galen ut. Tenker for bruk til jobbsykling, bare noen få km men med tanke på at det bare er bratte oppoverbakker hjemover tror jeg en elmotor kan hjelpe til å få motivasjon til å bruker sykkelen. Lenke til kommentar
Lars667 Skrevet 11. juni 2018 Del Skrevet 11. juni 2018 Hei. Bor på bygda, med ca 70 m høydeforskjell fra jobb/skole i sentrum (Vågåmo) og hjem. Det er 5 km mellom jobb og hjemme, men BRATTBAKKEN, som er den som gjør enhver sykkeltur mellom de to til et svettehelvete, tar disse 70-80 meterne i en jafs på ca 500m. Så jeg var rimelig spent etter å ha kjøpt to MTB 27.5 til 8000 for at barna på 12 og 14 skal kunne ha litt mer frihet. Det blir utrolig mye kjøring mellom sentrum og hjem, som vi håper vi kan få redusert noe nå. Jeg har de siste mnd fått opp øynene for hvilken gavepakke elsykkelen er for oss i distriktene. Ungdommen trenger ikke å vente til de er 16 for å bli selvstendige (med moped), og det blir langt greiere for de voksne. Til saken. Vi kjøpte syklene på lørdag. De var så godt som fulladet da vi kom (så på esken at de hadde blitt ladet en gang i slutten av 2017 og en gang på nyåret av Biltema), så vi prøvde dem ut litt lokalt først. Fungerte som bare det med litt korte, men ganske bratte, bakker i nærheten av heimen. Bakker som normalt får opp pulsen betraktelig, men som er korte nok til å ikke være den største plagen. I går tok samboeren og jeg oss en rundtur på en mil, med ca 150 meter samlet høydeforskjell (vi bor på midten, men kjørte hele runden opp og ned, og så opp igjen). I den lengste bakken opp mot toppen, som er veldig lang og bratt, måtte vi gå av midtveis for å komme opp. Jeg har dessverre ikke funnet noen gangassisten-funksjon, så det er ganske så tungt å trille 22 kg opp en bratt bakke. Etter å ha kommet ned og skulle opp igjen for den tøffeste hverdagsbakken som vi må ta til/fra sentrum, gikk det noe bedre. Her ble vi gode og svette på vei opp, men vi kom oss langt fortere opp enn på vanlig sykkel, og måtte ikke gå av. Undertegnede veier 95 kg. Det er nok i meste laget for de bratteste bakkene på denne sykkelen. Samboer rundt 60 kg, det er noe bedre. For barna, som veier ca 55 og 65 kg, gikk det helt strålende. De suste opp og ned bakkene lett som en plett. Ikke uten pulsøkning på den tyngste bakken, spesielt for den eldste og tyngste, men ikke sånn at det ble vondt. Bremser fungerer veldig bra, spesielt etter at de la opp hydrauliske skivebremser på denne modellen. Som sagt så savner jeg trille-assistanse. Det tenkte jeg ikke en gang på før kjøp, men kommer til å vekte det tungt hvis jeg skal få en egen sykkel (ev. bygge med krankmotor). Dette kommer i alle fall til å senke terskelen for en lengre sykkeltur betraktelig, siden det gjør det ene hinderet mye lettere å overkomme. Rekkevidden synes så langt å være som annonsert. Vi regner med å ligge nærmere 30km med nevnte bakker og grusveier som går opp og ned. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå