Anterialis Skrevet 9. april 2015 Del Skrevet 9. april 2015 Hei, P.t. tar jeg opp hobbyvideo i et dual audio system hvor jeg altså tar opp lyd (H4n) separat og synkroniserer i post. Jeg ønsker nå utforske muligheten med å koble H4n direkte på mitt 6D via cold shoen. Hva slags audio kabel anbefaler dere mellom H4n og DSLR? Jeg har forsøkt med en "vanlig" (standard 3.5mm jack) audio kabel, men lydnivået ble merkelig lavt til tross for maks volum (ut) på H4n og maks lyd inn (mic) på DSLRen. Hva er grunnen til dette? Trenger jeg egen kabel med en slags amplifier innebygd? Er det en innstilling jeg har oversett? Kom gjerne med tips. Jeg er en amatør på området, men liker å prøve ut nye muligheter Oppsummering: Q1) Hva slags audio kabel trenger jeg mellom H4n (line ut/headphones) og DSLR (mic)? Q2) Hvorfor blir lydnivået så lavt når jeg tar opp lyd direkte på DSLR med vanlig audio kabel? Q3) Må jeg stille inn H4n eller 6D på en spesiell måte for å få riktig lydnivå på opptaket? På forhånd takk! Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 9. april 2015 Del Skrevet 9. april 2015 Jeg har forsøkt med en "vanlig" (standard 3.5mm jack) audio kabel, men lydnivået ble merkelig lavt til tross for maks volum (ut) på H4n og maks lyd inn (mic) på DSLRen. Stusser litt på hva du egentlig gjør feil.... Kjører ikke utnivå på Zoomene mer enn 50 for best resultat....og kamerahuset er innstilt til "Low sensitivity" for mikrofon Lenke til kommentar
se# Skrevet 9. april 2015 Del Skrevet 9. april 2015 (endret) Ikke noe jeg driver med til daglig, men enig med flageorg. Merkelig at du skal slite med lydnivået på et slikt oppsett. Høres ut som et oppsettsproblem og ikke et kabelproblem (så lenge det ikke er noe fysisk feil med kabelen), men har dessverre ikke noe forslag til hva som må endres. Edit: Mulig kabelen må sjekkes likevel, sett denne? Endret 9. april 2015 av se# Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 9. april 2015 Del Skrevet 9. april 2015 Edit: Mulig kabelen må sjekkes likevel, sett denne? "explain the special Sescom -25dB cable that's required" Kjøpte den kabelen i Zoom H4n Accessory Pack, men hvis du kan dempe signalet i oppsettet på kamerahuset behøver du ikke annet enn standard minijack kabel....som du allerede bruker Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 9. april 2015 Del Skrevet 9. april 2015 Rød kabel er fett....og har flere i backup Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 14. april 2015 Forfatter Del Skrevet 14. april 2015 (endret) Takk for flotte tilbakemeldinger! Ja det er merkelig, jeg har faktisk den H4n accessory pack, og det er med denne audiokabelen jeg har problemer med for lav lyd på opptaket... Jeg har forsøkt sette opp mic-volum til maks og rec-volum på H4n så høyt det går uten peaking. No sigar Jeg får forske litt mer. Dette er litt OT (si ifra om jeg skal ta det i ny post), men jeg ser på bildet i posten over at lydopptakeren "flyter" i flere strikker. Jeg har sett på flere slike, har dere noen spesifikke anbefalninger på slike produkter til H4n? Gjerne flere forslag, ett "billig å bra" samt et "middels dyrt, men mye bedre" forslag, dersom noen kan mye om dette på stående fot EDIT: Etter å ha fiklet en del frem og tilbake med en annen tilsvarende 3,5 mm jack, har jeg funnet ut at problemet ligger på en av to steder: 1) Vind-filteret var påslått, når jeg skrur dette av øker lydnivået. 2) Feil med kabelen. Mao. med en tilsvarende kabel og Vind-filteret avslått, ser det ut til at alt fungerer som det skal. Endret 14. april 2015 av Anterialis Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå