Gå til innhold

Jobbspørsmål

Anbefalte innlegg

La oss si man har mange jobbsøknader inne og er på mange intervjuer.

Hvis man får ja fra en jobb, men senere får ja fra en jobb som er bedre, kan man da si nei at ikke har lyst alikevel og ta den beste jobben?

Hva hvis man allerede har skrevet en arbeidskontrakt og jobbet noen dager hos en arbeidsgiver, er det da ok å slutte etter kun noen dager og starte i en annen jobb hvis man får et bedre tilbud?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanlig med 2 uker oppsigelsestid i prøvetid ja. Men vil si det er meget useriøst og uprofesjonelt og gjøre som du tenker. 

Jeg tror dette er ganske normalt, altså at folk gjør dette. Tenk nyutdannede, starter gjerne på rimi for å få penger inn til de finner rett jobb. Arbeidsmarkedet er jo ikke veldig lett for alle yrker om dagen. 

Lenke til kommentar

Arbeidsgiverne er jo litt kyniske så jeg tenker at arbeidstakerne kan være det samme.

Det er jo litt dumt å si nei takk til en jobb fordi det kan hende at man får ja fra en bedre.

Er jo vanlig at arbeidsøkere har mange søknader inne samtidig og flere jobbintervjuer i løpet av et kort tidsrom.

Man kan kanskje be om en betenkningstid hvis man får tilbud fra en jobb, men alikevel har stor tro på at man blir tilbud en bedre? Så slipper man å jobbe kun noen dager på den ene jobben.

Tenker at hvis man slutter etter noen dager på en jobb på rimi, så er det ikke den vanskeligste jobben for arbeidgiver å få tak i en annen som vil jobbe.

Bare mine tanker. Jeg har selvsagt lyst til å unngå at jeg må slutte i en jobb i løpet av noen dager og det bryderiet det medfører arbeidsgiver.

Lenke til kommentar

Joda, forsåvidt enig men det er litt relativt og...

Tenkte ikke på Rimi jobb, men si du søker flere jobber og er inne til intervju på flere som ja; er normalt. (Si det er Statoil og Kværner f.eks for å ta noen relativt store firma). Om jeg får tilbud fra Kværner men EGENTLIG vil jobbe i Statoil ville jeg bedt om betenkningstid, tatt en samtale med Statoil, sagt du har fått tilbud fra annet firma og ha ut uken f.eks å bestemme deg. Da kan Statoil og komme med ett tilbud innen samme tid + det kan virke positivt at du er ettertraktet.

Om du jobber i Kværner bare 3 dager for så og si opp er det ikke populært da det er litt logistikk og ting Kværner må fikse før du begynner. Ny pc, mobil, pc bruker, mail-konto, telefonabonnement ligger som regel å venter på deg oppstartsdagen. Hadde jeg jobba i HR avdelingen i Kværner og du slutta etter 3 dager hadde du brent litt broer for å komme tilbake i mine øyne. 

MEN, er det derimot Rimi du har fått tilbud hos, er det selvfølgelig noe annet... Og du har jo kortere oppsigelsestid i prøvetiden for en grunn, at hvis det ikke fungerer skal du slippe gå der i flere mnd. Men mener bare det går an å gjør det så smidig som mulig.

Lenke til kommentar

Arbeidsgiverne er jo litt kyniske så jeg tenker at arbeidstakerne kan være det samme.

Det er jo litt dumt å si nei takk til en jobb fordi det kan hende at man får ja fra en bedre.

Er jo vanlig at arbeidsøkere har mange søknader inne samtidig og flere jobbintervjuer i løpet av et kort tidsrom.

Man kan kanskje be om en betenkningstid hvis man får tilbud fra en jobb, men alikevel har stor tro på at man blir tilbud en bedre? Så slipper man å jobbe kun noen dager på den ene jobben.

Tenker at hvis man slutter etter noen dager på en jobb på rimi, så er det ikke den vanskeligste jobben for arbeidgiver å få tak i en annen som vil jobbe.

Bare mine tanker. Jeg har selvsagt lyst til å unngå at jeg må slutte i en jobb i løpet av noen dager og det bryderiet det medfører arbeidsgiver.

Det er helt normalt å ha betenkningstid før en svarer på en jobb. jeg ble oppfordret til å tenke meg om i en uke før jeg svarte nå ved sist jobb bytte. Normalt er vell 1-2 uker om jeg ikke tar helt feil 

Lenke til kommentar

Det er helt normalt å ha betenkningstid før en svarer på en jobb. jeg ble oppfordret til å tenke meg om i en uke før jeg svarte nå ved sist jobb bytte. Normalt er vell 1-2 uker om jeg ikke tar helt feil 

Ok, hvis det med betekningstid er normalt og akseptert, så vil det være lett å få prosessen til å gå smidig og unngå å slutte i ny jobb etter noen dager.

Lenke til kommentar

Ok, hvis det med betekningstid er normalt og akseptert, så vil det være lett å få prosessen til å gå smidig og unngå å slutte i ny jobb etter noen dager.

Det er helt normal praksis ved bytte av jobb, om du i dag ikke har noe jobb så er jeg usikker. Men jeg ville bare spurt om noen dagers betenkningstid uansett. 

Lenke til kommentar

Går nok helt fint å ta betenkningstid. Stor beslutning å få seg ny jobb... De fleste har jo oppsigelsestid, så ingen som forventer at du kan starte på dagen. Jeg hadde 3 mnd oppsigelsestid, og fikk i tillegg 1,5 uker betenkningstid før jeg takket ja til jobben jeg er i nå, gikk helt fint.

Lenke til kommentar

Du kan heilt fint sitte på fleire jobbtilbud, men i det du takkar ja til eit jobbtilbud så er du bunden av ein avtale. Brudd på denne avtalen vil kunne medføre erstatningsansvar.

Men det er ingenting i vegen for å seie opp på fyrste arbeidsdag, i så tilfelle gjelder det som er avtalt om oppsigelsestid. Som nemnt så er det vanlig med 6 måneders prøvetid der ein har 14 dagars gjensidig oppsigelstid, men dersom slik prøvetid ikkje er avtalt så gjeld arbeidsmiljølova sine standarbetingelser som betyr 1 månedes oppsigelsestid tellandre frå den fyrste i fyrstkomande måned.

Dei fleste arbeidsgivera vil være behjelpelige med å annulere arbeidskontrakta/avtalen dersom du ombestemmer deg, vanligvis er arbeidsgiver lite tjent med å tvinge deg til å jobbe etter avtalen.

Så dersom du får eit jobbtilbud som du er usikker på om du vil akseptere eller ikkje så må du be om betenkningstid, å berre takke ja til alle tilbuda som du får vil kunne bli dyrt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...