Zapmi Skrevet 9. april 2015 Del Skrevet 9. april 2015 Hei, Holder på å jobbe på en server som har en bildemappe som må ut til hver enkelt lokale maskin. Er det en enkel måte å kopiere dette? Må bli kopiert fra en spesifikk lokasjon TIL en spesifikk lokasjon. Veldig viktig at den blir kopiert der den skal være. Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 9. april 2015 Del Skrevet 9. april 2015 tatt fra stackoverflow: Try this: FOR /F "delims=" %%i IN (targets.txt) DO (xcopy "D:\some.txt" "%%i") targets.txt sould contain entries like "\\10.124.66.72\texts" in each line Lenke til kommentar
Zapmi Skrevet 9. april 2015 Forfatter Del Skrevet 9. april 2015 tatt fra stackoverflow: Try this: FOR /F "delims=" %%i IN (targets.txt) DO ( xcopy "D:\some.txt" "%%i" ) targets.txt sould contain entries like "\\10.124.66.72\texts" in each line Heh, skjønner ikke en dritt av dette.. Har et xcopy script men det fungerer ikke. Derfor jeg lurer på om det er en annen måte. Leter etter en god guide for idioter som forklarer med teskje.. Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 9. april 2015 Del Skrevet 9. april 2015 (endret) du lager et bat script som leser innholdet i targets.txt (maskinene i domenet) Som da kopierer filen/mappen fra server og ut på klientene. Er det noen grunn for at du ikke kan løse dette via påloggingscript og nettverksdisk? Endret 9. april 2015 av xClaymanx Lenke til kommentar
Zapmi Skrevet 9. april 2015 Forfatter Del Skrevet 9. april 2015 du lager et bat script som leser innholdet i targets.txt (maskinene i domenet) Som da kopierer filen/mappen fra server og ut på klientene. Er det noen grunn for at du ikke kan løse dette via påloggingscript og nettverksdisk? Nei, det er det ikke. Som sagt, jeg vet ikke om noen muligheter siden jeg er veldig grønn på dette området. Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 9. april 2015 Del Skrevet 9. april 2015 Ok, gitt at du har et domene. Det er to måter å gjøre dette på. 1. Lage et batch script til alle domenebrukere som legges inn i hver brukerkonto i AD, mener fanen heter scripts. 2. Lage en ny group policy som lar deg dele mapper og disker fra et gitt område. Via user config og drive maps. Alternativ 2 er definitivt enklest og krever minst arbeid Lenke til kommentar
Zapmi Skrevet 9. april 2015 Forfatter Del Skrevet 9. april 2015 Ok, gitt at du har et domene. Det er to måter å gjøre dette på. 1. Lage et batch script til alle domenebrukere som legges inn i hver brukerkonto i AD, mener fanen heter scripts. 2. Lage en ny group policy som lar deg dele mapper og disker fra et gitt område. Via user config og drive maps. Alternativ 2 er definitivt enklest og krever minst arbeid Med domene, tenker du på en nettside? Er ikke min server, er en kunde av meg sin server. Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 9. april 2015 Del Skrevet 9. april 2015 Et domene er ikke en server. Et domene er rett og slett navn på en gruppe av maskiner. Du er ikke med i workgroup, men du er med i en domenegruppe Da må du ha en domeneserver. Ser ut som vi er tilbake på steg 1 om du ikke har domeneserver. Hvor mange maskiner er det snakk om? Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 9. april 2015 Del Skrevet 9. april 2015 "Du er sånn som kan data, da fikser du detta" sa sikkert noen/sjefen. Fordi han liker å spille dataspill. 1 Lenke til kommentar
Zapmi Skrevet 9. april 2015 Forfatter Del Skrevet 9. april 2015 Et domene er ikke en server. Et domene er rett og slett navn på en gruppe av maskiner. Du er ikke med i workgroup, men du er med i en domenegruppe Da må du ha en domeneserver. Ser ut som vi er tilbake på steg 1 om du ikke har domeneserver. Hvor mange maskiner er det snakk om? Denne kunden har 27 maskiner. Skal bruke denne løsningen på flere kunder. Så er alt ifra 2 til 50 maskiner. Jobber ikke med nettverk o.l. Er tekniker for kasseløsninger, og siden noen kunder vil ha bilder på kassene så vil jeg ha en lettere måte å kopiere over mappen med bilder enn å gå innom hver enkelt kasse for hver gang de får nye bilder. Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 9. april 2015 Del Skrevet 9. april 2015 Da blir det letteste å opprette en group policy på domene server som sier at for hver maskin som kobler seg til domenet og er medlem av en bestemt gruppe får denne nettverksdisken tilgjengelig. Lenke til kommentar
Zapmi Skrevet 10. april 2015 Forfatter Del Skrevet 10. april 2015 Da blir det letteste å opprette en group policy på domene server som sier at for hver maskin som kobler seg til domenet og er medlem av en bestemt gruppe får denne nettverksdisken tilgjengelig. Jo, men jeg må vell fortsatt kopiere fra disken til lokasjonen som bildene skal være? Da er jeg jo like langt.. Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 10. april 2015 Del Skrevet 10. april 2015 (endret) Dersom du oppretter en nettverksdisk til alle maskinene via group policy så kan du senere kjøre et bat script ved oppstart som kopierer filene til valgt lokasjon på alle maskinene automatisk ved innlogging. Endret 10. april 2015 av xClaymanx Lenke til kommentar
Sprokket Skrevet 10. april 2015 Del Skrevet 10. april 2015 Da blir det letteste å opprette en group policy på domene server som sier at for hver maskin som kobler seg til domenet og er medlem av en bestemt gruppe får denne nettverksdisken tilgjengelig. Jo, men jeg må vell fortsatt kopiere fra disken til lokasjonen som bildene skal være? Da er jeg jo like langt.. nei har du et mappet en disk til maskinene, kan alle maskinene lese fra denne mappen og da få tilgang til bildene uten at du trenger å en kopi av bildene på hver kasse. Her trenger du ikke domene, men det er mindre arbeid om maskinene er en del av et domene. På kassemaskinen må du sikkert angi en mappe som inneholder bilder. Hvis ikke du kan endre denne, må det kjøres et skript som kopierer bildene fra netverksharet(mappet disk) til riktig mappe. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 10. april 2015 Del Skrevet 10. april 2015 Om du ikke har en fancy domene kontroller med oppsett, så ville min løsning vært som følger: 1, Opprett en mappe som du deler på nettverket på selve serveren hvor du vil ha bildene fra, her slenger du inn bildene som skal til kassemaskinene. 2, Fortutsatt at kassene er kamuflerte Windows maskiner, så mapper du opp den delte nettverksmappa på serveren som en nettverksstasjon, om du ikke har domene så MÅ du gjøre dette manuellt på HVER maskin. 3, Lag ett Xcopy script som kopierer fra nettverksstasjonen til mappa på den lokale maskinen, dette trenger ikke å være så veldig komplisert da alt den trenger å gjøre er å kopiere filene. 4, Her har du 2 alternativ, du kan sette opp en lokal policy som gjør dette for hver pålogging ved å peke til scriptet ditt, ELLER du kan bruke Windows scheduler å sette den til å fyre av kopiering hver time, eller ett bestemt klokkeslett, alt etter hva som er ønskelig. (Verktøyene for dette finner du under Administrative verktøy i kontrollpanelet.) Hadde du hatt en domenekontroller så kan du sette den til å kjøre scriptet på logon, også distribueres endringene til maskinene. 5, Absolutt viktigst! DOKUMENTER hva du har gjort, det er ikke sikkert at det er du som må nøste opp i dette om 4-5 år for eksempel, og om det er deg så er det ikke sikkert at du husker det heller, og da kan du få problemer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå