Ferdizz Skrevet 9. april 2015 Del Skrevet 9. april 2015 (endret) Hei! Har en selvbygget stasjonær som av og til kan fryse seg helt i Windows 8 uavhengig av om pcen kjører spill/tunge oppgaver eller ikke. F.eks når jeg bare leser på vg.no så kan plutselig pcen slutte å respondere. Jeg klarer likevel å bevege musepekeren, men det skjer ingenting hvis jeg trykker på noe. Ctrl + alt + delete hjelper heller ikke. Dette skjer en sjelden gang iblant (~1 gang til dagen ved lengre bruk), men det skjer som regel når det passer dårligst. Det er også vanskelig å feilsøke siden det tar såpass lang tid før problemet pleier å oppstå. Det har av og til gått uker uten noe problem, mens noen ganger har det skjedd konstant/mange ganger pr dag. Har prøvd reinstallasjon (både Windows 8 og 8.1) uten noen forbedring. Hardware:SSD: Corsair SSD Force Series 3, 120GB (m/Win 8.1)HDD: Samsung SpinPoint F3 Desktop Class HD103SJCPU: Intel Core i7 2600K / 3.4 GHz prosessorGPU: Asus GeForce GTX 780 3GB DDR5 DirectCU IIPSU: Corsair Professional Series HX750WRam: 2 x Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9Hovedkort: ASUS P8Z68-V LE Har kjørt diverse tester av SSD og HDD uten tegn til feil, men begge diskene begynner å bli noen år gamle. SSD er fra september 2012 og HDD (+ resten av maskinen utenom GPU) er fra august 2011. Har oppdatert BIOS og firmware på SSD uten tegn til forbedring. Har aldri overklokket pcen. Har også et problem med Google Chrome hvor når jeg starter Chrome etter å ha skrudd på pcen, så fryser pcen/Chrome seg helt i et par minutter (med samme "symptomer" som førstnevnte problem). Hvis jeg prøver å trykke på noe/avslutte Chrome, så skjer nøyaktig det jeg opplever i førstnevnte problem og blir da nødt til å ta en manuell restart. Men selv uten Chrome installert på pcen så skjer det førstnevnte problemet. Heller ikke dette Chrome-problemet har latt seg fikse av en reformatering. Et siste lite dilemma er at de få gangene jeg har latt pcen stå på over natten så blir jeg møtt med dette når jeg står opp og sjekker pcen: Pleier da bare å ta en manuell restart, så starter den fint igjen. Dette kan jeg leve med, mens det førstnevnte problemet kan til tider være ekstremt irriterende. Er det noen som har en løs tanke om hvor feilen kan ligge? Antar det er hardware feil ettersom diverse reformateringer, oppdatering osv. ikke har løst noen av problemene. Edit: Glemte å nevne at problemet først oppstod for ca ett år siden, og har hatt Windows 8 kjørende 100% feilfritt lenge før det. Endret 9. april 2015 av Ferdizz Lenke til kommentar
Handl3vogn Skrevet 9. april 2015 Del Skrevet 9. april 2015 Jeg hadde lignende problemer, Pcen kunne henge seg alt fra få sekunder til flere minutter, Pcen hang men jeg kunne flytte rundt på musa uten og trykke på noe. Noen ganger ble det blue screen andre ganger bare virket den igjen. Problemet i mitt tilfelle viste seg og være SSD'en som OS var installert på. Lenke til kommentar
Ferdizz Skrevet 9. april 2015 Forfatter Del Skrevet 9. april 2015 Jeg hadde lignende problemer, Pcen kunne henge seg alt fra få sekunder til flere minutter, Pcen hang men jeg kunne flytte rundt på musa uten og trykke på noe. Noen ganger ble det blue screen andre ganger bare virket den igjen. Problemet i mitt tilfelle viste seg og være SSD'en som OS var installert på. Så det løste seg med ny SSD? Har alltid hatt et lite håp om at det skal løse seg med en eller annen software update. Lenke til kommentar
Handl3vogn Skrevet 9. april 2015 Del Skrevet 9. april 2015 (endret) Jeg hadde lignende problemer, Pcen kunne henge seg alt fra få sekunder til flere minutter, Pcen hang men jeg kunne flytte rundt på musa uten og trykke på noe. Noen ganger ble det blue screen andre ganger bare virket den igjen. Problemet i mitt tilfelle viste seg og være SSD'en som OS var installert på. Så det løste seg med ny SSD? Har alltid hatt et lite håp om at det skal løse seg med en eller annen software update. Ja har ikke opplevd noe etter jeg fikk ny ssd. Du kan jo prøve og installere OS på en annen SSD/HDD og se om det hjelper før du eventuelt går til innkjøp av noe nytt. Edit En ting jeg kom på, Når PC'en hang så lyste også HDD led på kabinettet konstant. Endret 9. april 2015 av Handl3vogn Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 9. april 2015 Del Skrevet 9. april 2015 Har du oppdatert firmware på SSD og hovedkort? Lenke til kommentar
Ferdizz Skrevet 9. april 2015 Forfatter Del Skrevet 9. april 2015 En ting jeg kom på, Når PC'en hang så lyste også HDD led på kabinettet konstant. Har ingen HD-led på kabinettet mitt Finnes det andre måter å sjekke dette på? Har vært inne i task manager og sett på disken(e) der uten antydning til problem. Har du oppdatert firmware på SSD og hovedkort? Ja, alt skal være oppdatert. Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 9. april 2015 Del Skrevet 9. april 2015 Teksten på vedlagte bilde kan jo tyde på sviktende SSD. Har du liggende en annen SSD/HDD, evt kan du få lånt en gammel en? Det finnes flere gode gratis kloneprogrammer for nedlasting. Så kunne du klonet nåværende os over på annen SSD/HDD og testet med denne og sett om problemet forsvant uten alt arbeidet med reinstallasjon. Lenke til kommentar
Ferdizz Skrevet 13. april 2015 Forfatter Del Skrevet 13. april 2015 (endret) Teksten på vedlagte bilde kan jo tyde på sviktende SSD. Har du liggende en annen SSD/HDD, evt kan du få lånt en gammel en? Det finnes flere gode gratis kloneprogrammer for nedlasting. Så kunne du klonet nåværende os over på annen SSD/HDD og testet med denne og sett om problemet forsvant uten alt arbeidet med reinstallasjon. Hmm, ja mistenker også at det kanskje kan være SSDen. Har en gammel HDD liggende hvis den kan virke mtp. kloning. Nå har pcen startet å låse seg med en gang etter jeg har logget inn. Musepekeren står bare å "snurrer". Kan fortsatt bevege på musepeker, men det skjer ingenting når jeg trykker på ting. Dette skjer hver gang jeg starter pcen nå... Skal nevnes at når jeg starter opp via "Safe Mode" så funker alt helt uten tegn til feil. Kan det tyde på at det er en software-relatert feil jeg opplever? EDIT: Ser ut som problemet fortsatt er der i "Safe Mode" også. Åpnet Chrome og hele pcen låste seg (utenom musepeker). Virker som problemet har blitt værre etterhvert som E: disken (1 TB Samsung disk) har fullt seg opp. Kan det ha noen sammenheng? Endret 13. april 2015 av Ferdizz Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 13. april 2015 Del Skrevet 13. april 2015 Teksten på vedlagte bilde kan jo tyde på sviktende SSD. Har du liggende en annen SSD/HDD, evt kan du få lånt en gammel en? Det finnes flere gode gratis kloneprogrammer for nedlasting. Så kunne du klonet nåværende os over på annen SSD/HDD og testet med denne og sett om problemet forsvant uten alt arbeidet med reinstallasjon. Hmm, ja mistenker også at det kanskje kan være SSDen. Har en gammel HDD liggende hvis den kan virke mtp. kloning. Nå har pcen startet å låse seg med en gang etter jeg har logget inn. Musepekeren står bare å "snurrer". Kan fortsatt bevege på musepeker, men det skjer ingenting når jeg trykker på ting. Dette skjer hver gang jeg starter pcen nå... Skal nevnes at når jeg starter opp via "Safe Mode" så funker alt helt uten tegn til feil. Kan det tyde på at det er en software-relatert feil jeg opplever? EDIT: Ser ut som problemet fortsatt er der i "Safe Mode" også. Åpnet Chrome og hele pcen låste seg (utenom musepeker). Virker som problemet har blitt værre etterhvert som E: disken (1 TB Samsung disk) har fullt seg opp. Kan det ha noen sammenheng? Ja absolutt. Det er aldri bra med fulle drives. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå