Gå til innhold

Desperat jobbsøker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en dame fra nord Irak, bo satt i Oslo. Jeg er høy utdannet, har bacheleor grad i realfag fra Irak. Har i Norge studerte jeg (regnskapmedarbeider med lønn og personal)  hos Treider fagskole. Jeg har også studert i et år ved NMBU By og regionplanleging programmet.

Mannen min har en bra jobb så vi har det bra, men jag begynner å bli GAL. Jeg har søkt på tusenvis av Jobber uten at jeg får noen respons. Og siden vi har en bra økonomi, så NAV gjør ingenting for å hjelpe meg. Jeg har registrert meg på alle vikariat byråer uten å få noe respons. Jeg er villig å ta all slags kontor jobb, altså jeg mener det må fins noen jobb for meg men hvor???????????

Vi har ikke noe nettverk som kan hjelpe meg, Jeg får inntrykk av at den utenlandske navnet mitt skremmer arbeidsgivere, Hva kan jeg gjøre ??????????

Endret av Desperat
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg får en del invitasjon til ledige jobbstillinger når jeg lager en CV hos finn.no. Men så er det slikt at jeg har lagd en god CV som tiltrekker mye oppmerksomhet fra arbeidsgivere i ulike bedrifter.

Ellers kan jeg anbefale å lage en CV hos karrierestart og NAV. Fin sted å søke jobb der.

Selv om navnet mitt høres litt norsk ut (kommer egentlig fra øst-europa) så har ikke dette skapt noen problemer for meg å skaffe arbeid. Så frykt ikke at navnet ditt kan være et hinder for å få jobb ;) Ellers er det bare å stå på så finner du en jobb etterhvert!

Lenke til kommentar

Hei, jeg er en dame fra nord Irak, bo satt i Oslo. Jeg er høy utdannet, har bacheleor grad i realfag. har i Norge tok jeg regnskapmedarbeider med lønn hos Treider fag skole. Jeg studerte i et år ved NMBU By og region planlegging programmet.

Mannen min har en bra jobb så vi har det bra, men jag begynner å bli GAL. Jeg har søkt på tusenvis av Jobber uten at jeg får noen respons. Og siden vi har en bra ekonomi, så NAV gjør ingenting for å hjelpe meg. Jeg har registrert meg på alle vikariat byråer uten å få noe respons. Jeg er villig å ta all slags kontor jobb, altså jeg mener det må fins noen job for meg men hvor???????????

Vi har ikke noe nettverk som kan hjelpe meg, Jeg får inntrykk av at den utenlandske navnet mitt skremmer arbeidsgivere, Hva kan jeg gjøre ??????????

Hvis du er norsk statsborger så skal vel nav hjelpe deg?

Sjekk at CVen din er bra skrevet, bra oppsett og ingen skrivefeil.

Oppsøk jobbene direkte. Finn besøksadressen der og presenter deg selv, da øker sjansene dine betraktlig.

Du må kanskje også være villig til å ta andre jobber en kontorjobber.

Ikke lett. Jeg er i samme situasjon selv. Lykke til.

Lenke til kommentar

Legg ut søknad og cv som du bruker her, da vill "ekspertene" peke på hva som kan være problemet. Ellers er det dessverre slik at navn kan ha noe å si hos noen arbeidsgivere(det er iallefall min oppfatning da jeg har snakket med flere som har byttet navn og endt opp med jobb). 

Det er tragisk at vi "går glipp av" høyt utdannet arbeidskraft pga navn her til lands! Stå på! 

Lenke til kommentar

Hva med å fullføre norskkurset først? Du må ha gode norskkunnskaper for å kunne søke på selv de minst krevende jobbene, dermed er det viktig at du kan språket skikkelig først. Din CV må ikke ha en eneste skrivefeil for at den skal tas seriøst. Du kan også endre navnet ditt til et mer landlig navn. Det er ikke uvanlig å gjøre det når man kommer til et nytt land.

Lenke til kommentar

Det er litt vanskelig å gi gode råd sidan vi har lite opplysningar å gå etter.

Skriver du ein god søknad?

Har du ein god CV?

Har du referansar frå tidligare arbeidsgivarar?

Kva slags jobbar søker du på?

Søker du på jobbar også utanfor nærområdet?

Når du søker på stillingar som du er overkvalifisert til så kan det være lurt å ta vekk referansen til at du har ein bachelorgrad og berre nevne utdanninga som du har tatt i Norge. Sjølv om arbeidsgivaren eigentleg ikkje skal bruke utdanninga mot deg, så kan det likevell være at enkelte arbeidsgivarar ikkje vil tilsette personar som dei frykter kjem til å bytte jobb så fort det kjem eit betre jobbtilbud.

Lenke til kommentar

Navnet ditt kan være en ulempe. Er du villig til å endre det?

Ellers ser jeg at innlegget ditt inneholder en del skrivefeil og selv om vi ser bort fra navnet ditt, ville mange arbeidsgivere gitt opp å lese for mindre. Har du fått hjelp av noen med norsk som morsmål til å lese CV-en og søknaden din?

Du må også bruke litt tid på å sette deg inn i hva arbeidsgivere faktisk ser etter og tilpasse søknaden og CV-en til den stillingen du søker på. Du må altså lese mer enn det som står i jobbannonsen og ikke sende en standardisert søknad og CV. Du overdriver kanskje når du sier at du har søkt på tusenvis av jobber, men hvis det er tilfelle, har du antakelig ikke jobbet tilstrekkelig med hver enkelt søknad.

Lenke til kommentar

En barndomsvenn av meg la til et norsk mellomnavn til sitt arabiske navn, og økte med det antall jobbintervjuer han ble innkalt til betraktelig... Har riktignok forståelse for om det kan føles litt nedverdigende, da det ligger mye identitet knyttet til ens navn. :)

Lenke til kommentar

Ikke bytt navn, da bytter du identiteten din. Er tanken at du skal framstå som norsk, såfall bytter du ut identiteten. Hvis jeg hadde vært arbeidsgiver ville jeg tenkt:

Ali Ahmed - muslimsk navn (jeg tar bare ett eksempel her).

Ola Pettersen - norsk navn (Jeg vil forvente å møte "hvitt" hudet person).

Hvis jeg møter en person med navnet Ola Pettersen som er muslim fra Irak, begynner jeg å lure hva som foregår. Jeg vil tro at jeg vil ansette Ali Ahmed istedet for Ola Pettersen, derfor vil jeg ikke at du skal bytte navn.

NB: Jeg har ingen hensikt å være rasistisk i denne sammenheng. Vil bare påpeke hvordan jeg ville sett det fra mitt ståsted.

Endret av DoitNow
Lenke til kommentar

Ikke bytt navn, da bytter du identiteten din. Er tanken at du skal framstå som norsk, så fall bytter du ut identiteten. Hvis jeg hadde vært arbeidsgiver ville jeg tenkt:

Hvis jeg møter en person med navnet Ola Pettersen som er muslim fra Irak, begynner jeg å lure hva som foregår. Jeg vil tro at jeg vil ansette Ali Ahmed istedet for Ola Pettersen, derfor vil jeg ikke at du skal bytte navn.

NB: Jeg har ingen hensikt å være rasistisk i denne sammenheng. Vil bare påpeke hvordan jeg ville sett det fra mitt ståsted.

. Problemet er vell at Ali aldri kommer på intervju.. Så kjangsen er større ved navn bytte. Tragisk at det skal være slik, men vet om flere som har byttet navn. De er i jobb i dag. Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Ikke bytt navn, da bytter du identiteten din. Er tanken at du skal framstå som norsk, såfall bytter du ut identiteten. Hvis jeg hadde vært arbeidsgiver ville jeg tenkt:

Jeg kommer ikke til å bytte navn, jeg holder på å søke fortsatt. Jeg gir meg ikke lett

• Liker 1
Lenke til kommentar

Å bytte navn er ikke en mulighet for meg i hvertfall

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vel. Om du vil øke sannsynligheten for å få jobb, så kan du bytte til et norsk navn. Det høres kanskje helt idiotisk ut, men det har vært flere artikler om tilfeller hvor det har fungert.

Hva med å fullføre norskkurset først? Du må ha gode norskkunnskaper for å kunne søke på selv de minst krevende jobbene, dermed er det viktig at du kan språket skikkelig først. Din CV må ikke ha en eneste skrivefeil for at den skal tas seriøst. Du kan også endre navnet ditt til et mer landlig navn. Det er ikke uvanlig å gjøre det når man kommer til et nytt land.

Norsk kurs er jeg ferdig med forlengst, og siden jeg studerer på NMBU nå, så måtte jeg ta norsk test på universitet nivå. Jeg skriver oppgaver og sitater på norsk, man må kunne bra norsk for å studere by planlegging tror jeg i hvertfall.

Endret av Desperat
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Å bytte navn er ikke en mulighet for meg i hvertfall

Da er du ikke desperat nok.. ;) 

Lenke til kommentar

Norsk kurs er jeg ferdig med forlengst, og siden jeg studerer på NMBU nå, så måtte jeg ta norsk test på universitet nivå. Jeg skriver oppgaver og sitater på norsk, man må kunne bra norsk for å studere by planlegging tror jeg i hvertfall.

Slik du skriver i denne tråden, har du en del skrivefeil, orddelingsfeil og tegnsettingsfeil. Å fjerne slike feil fra en søknad bør være relativt enkelt og da vil en potensiell arbeidsgiver øyeblikkelig få et bedre inntrykk når han leser søknaden din.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Spesielt russere og østeuropeere er vel kjent for å endre litt på navnet sitt når de flytter til Norge. Men ofte så går det på at det kyrilliske alfabet har flere bokstaver enn det latinske, hvilket i seg selv gir dem litt rom for "fornorskning". Pluss at endel navn har tilhørende europeiske varianter.

Men forståelig at du ikke ønsker å endre på navnet ditt. Stå på videre, så får du nok napp til slutt!

Norsken din er forøvrig god nok til at du gjør deg forstått. Men CVer og søknader er av en såpass formell karakter, at språket bør være helt feilfritt. Basert på den norsken jeg har sett over, så vil jeg virkelig råde deg til å få hjelp fra en som har norsk som morsmål for å skrive CVer og søknader. Selv jeg som er født og oppvokst i Norge, pleier å få et par venner til å lese igjennom søknadene mine for å luke ut feil.

Slenger meg også på det Zarac skriver. Spesielt orddelingsfeil (eller særskrivingsfeil, som det jo egentlig heter) er noe du bør fokusere litt på, da det ikke er det vanskeligste å gjøre noe med. Legger ved noen eksempler fra boken "Ett ord – bilder i kampen mot særskrivingsfeil" i spoileren under...  :wee:

MetE7aL.jpg
g08BQfz.jpg
2gwyr0Y.jpg
T4aL3M9.jpg
mGQL1xS.jpg
H7tV5pw.jpg
lj6J0sn.jpg
Q9f7U94.jpg
eqguC1l.jpg

Endret av blured
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei.

Jeg leste noen av svarene her og forstår ikke at navn spiller noen rolle.

Mitt navn er norsk, og jeg har opprinnelse her. Likevel har jeg enn så lenge ikke fått meg en relevant jobb

for den utdannelsen jeg har. Finnes det noen undersøkelser som viser at folk med utenlandsk navn ikke

får jobb her i Norge? 

Jeg har sett at arbeidsgivere diskriminerer på folks jobberfaring og på alder, men har selv opplevd at 

en person med utenlandsk opprinnelse har fått en jobb jeg søkte på. Denne personen hadde ingen norske

navn så vidt jeg kunne se. 

Hvordan går det, har du fått jobb nå?

Endret av jobbsøker1
Lenke til kommentar

Hei.

Jeg leste noen av svarene her og forstår ikke at navn spiller noen rolle.

Mitt navn er norsk, og jeg har opprinnelse her. Likevel har jeg enn så lenge ikke fått meg en relevant jobb

for den utdannelsen jeg har. Finnes det noen undersøkelser som viser at folk med utenlandsk navn ikke

får jobb her i Norge? 

Jeg har sett at arbeidsgivere diskriminerer på folks jobberfaring og på alder, men har selv opplevd at 

en person med utenlandsk opprinnelse har fått en jobb jeg søkte på. Denne personen hadde ingen norske

navn så vidt jeg kunne se. 

Hvordan går det, har du fått jobb nå?

http://www.aftenposten.no/jobb/Hansen-far-jobben-fremfor-Ahmed-6738352.html

feks

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...