joakimsp Skrevet 5. november 2003 Del Skrevet 5. november 2003 Hei Jeg har klart det kunststykke å kortslutte logikkortet på min 200 GB Maxtor HD, ergo er disken helt død. (Jeg fikk overledning mellom to av komponentene på baksiden av disken - det sa pang og kom røyk...Ofte et dårlig tegn) Jeg har fått tak i en ny disk av samme merke og størrelse og skiftet logikkort. Nå starter disken å spinne, men i systemprofilen dukker den bare opp som "Maxtor Calypso - size 0 GB" Er det noen som har for slag til hvordan jeg kan få tak i filene mine? Evt om det er noen lokale "harddisk-doktorer" i Bergens-område som ikke er altfor dyre? Siste utvei blir å svi av en del tusenlapper hos www.ibas.no, men student-økonomien min er ikke særlig lysten på det... På for hand takk for all hjelp! Lenke til kommentar
the_lynx Skrevet 5. november 2003 Del Skrevet 5. november 2003 Kanskje du kan ta kontakt med Maxtor å få noen tips fra dem? Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 5. november 2003 Del Skrevet 5. november 2003 Akkurat i dette tilfellet er det vel hvertfall viktig å undersøke før du prøver for mye forskjellig, hvis du har viktig data inne. Er det skoleoppgaver eller noe slikt? Lenke til kommentar
bentose Skrevet 5. november 2003 Del Skrevet 5. november 2003 http://www.infolink.no/default.asp Usikker på om disse kan få noko meir ut av harddisken din enn deg sjølv. Ser ut til å gjere det same som du allereie har gjort. >men i systemprofilen dukker den bare opp som "Maxtor Calypso - size 0 GB" I Biosen ? Eller er dette i Windows XP? Bent Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 5. november 2003 Del Skrevet 5. november 2003 Hei Jeg har klart det kunststykke å kortslutte logikkortet på min 200 GB Maxtor HD, ergo er disken helt død. (Jeg fikk overledning mellom to av komponentene på baksiden av disken - det sa pang og kom røyk...Ofte et dårlig tegn) Jeg har fått tak i en ny disk av samme merke og størrelse og skiftet logikkort. Nå starter disken å spinne, men i systemprofilen dukker den bare opp som "Maxtor Calypso - size 0 GB" Er det noen som har for slag til hvordan jeg kan få tak i filene mine? Evt om det er noen lokale "harddisk-doktorer" i Bergens-område som ikke er altfor dyre? Siste utvei blir å svi av en del tusenlapper hos www.ibas.no, men student-økonomien min er ikke særlig lysten på det... På for hand takk for all hjelp! Overledning er en fin ting Spesiellt de med kortsluttninger i begge ender. Grønn og gul foressten 0GB..hmm. kanskje det var den eneste de hadde igjen på lageret :o Lenke til kommentar
joakimsp Skrevet 5. november 2003 Forfatter Del Skrevet 5. november 2003 Jeg har kontaktet Maxtor og der var det ikke særlig hjelp å få. Disken er i bruk på en mac. Jeg har prøvd diverse backup-program, men ikke noen klare å lese fra disken. Det jeg ser på som en løsning er å skru opp disken og flytte over platene med mekanikk... Lenke til kommentar
Papirpose Skrevet 5. november 2003 Del Skrevet 5. november 2003 Tror ikke det å flytte platene over lar seg gjøre uten spesialutstyr. Rommet man gjør det i må være helt fullstendig støvfritt, og man må være vanvittig forsiktig - hvis man i det hele tatt kan berøre platene uten å forstyrre/ødelegge dataene på dem (som jo er lagret magnetisk). Jeg ville ikke tenkt tanken engang, for å si det slik. Lenke til kommentar
Asbjørn² Skrevet 5. november 2003 Del Skrevet 5. november 2003 Nå ble jeg nysgjerrig, hva er det som er så viktig at du vil risikere to 200GB disker for å få fatt i det? Lenke til kommentar
joakimsp Skrevet 5. november 2003 Forfatter Del Skrevet 5. november 2003 Vel, har 80 gb med musikk samt filmer og endel andre skole/studiefiler... Er det noen som har kjennskap til noen som har gjort noe slikt med vellykket resultat? Lenke til kommentar
muffe Skrevet 7. november 2003 Del Skrevet 7. november 2003 Å flytte platene er noe dritt. Det er utrolig enkelt å få fingermerker på de, og hvis du ikke får de 110% absolutt rett sentrert går alt til ******. Det er snakk om marginer på 0,001 mm og mindre her... Dessuten sitter platene utrolig godt fast. Prøvde å demontere en gammel disk en gang, det gikk rett til ******. Jeg klarte ikke å få opp skruene som holdt platene på plass. Til sist tik jeg drillen og drillet opp. Overlat til IBAS å demontere disken, med mindre du er bombesikker på at du vet hva du gjør. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå