Gå til innhold

Skal lage vannblokk, trenger råd om utforming

Anbefalte innlegg

Jeg har som plan å lage min egen vannkjølings blokk til CPU,GPU og NB.

Det som jeg gjerne skulle hatt hjelp til, det var hvordan designe de forskjellige blokkene, hva er lurt å tenke på ved utforming, har noen url til folk som har bygd vannblokker før, jeg har funnet noen design før ved hjelp av dette forumet, men jeg skulle gjerne ha samla alt som har med bygging av blokker samlet på et sted =)

Men men, tilbake til prosjektet mitt, jeg har som følger til rådighet for øyeblikket:

4 blokker kobber av 80mmx80mmx15mm (15mm tykk).

1stk sort chieftech Bigtower.

Og en hel mekanisk avdeling ved en vg skole. (innklusive lærer) :p

Hva mer trenger jeg, hvilken pumpe burde jeg går for ?

lage noe med peltier?

Og det skal tenkes økonomi, og det , alt av ider om ting jeg kan anskaffe istedet for å kjøpe hard overprisede varer fra netthandel mottas med takk! :)

Radiator har jeg tenkt å skaffe fra fyllinga, da slipper jeg mest sansynlig vifter hvis jeg får en stor nok, lydløshet teller også.

Håper på mange gode forslag =)

Rolf

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eneste forslaget jeg har et at vannet som kommer inn i alle blokkene du lager kommer inn rett over midten av kjernen. Dette er noe man kan se igjen på magnum 478, og blokken i waterchill settet, (sikkert fler). Da kommer det kaldeste vannet ned der det er varmest.

Correct me if i`m wrong.

Lenke til kommentar

Noe alla whitewater kunne vel vært noe. En inngang rett over core, og to utganger. En på hver side. Lag mest mulig Ganger. Mange paralelle kan ofte være bedre enn en lang siden man kan ha tynne ganger uten å ødelegge flow.

Håper ikke jeg tar helt feil.

Lenke til kommentar

Tror det blir svårt att komma upp med en bättre design än dom bästa blocken på marknaden, därför är det nog bäst att försöka göra en kopia pp ett block som finns.

Se på tester av olika block, kola vilket du kan re-producera och börja sedan jobba på din egen version av det blocket.

w00t!

//LD

Lenke til kommentar

Toppers, nå ble det fart i tråden her :D

Det jeg mener med en HEL mekanisk avdeling, er det meste av ustyr, vi har industri dreiebenker, fresemaskiner, noen satans svære boremaskiner, loddebolter til sølvlodding, en bønsj med sveiseapparat, brennebord (ikke plasma dessverre), 4-5 lærere :D kuttemaskiner, osvosv. faktisk såpass at de har skipsbygging her :)

Men, en blokk jeg tenkte på var denne.

Men pumper, holder det med en Hydor Seltz L20 II vannsirkulasjonspumpe ?

jeg har som sagt ikke lyst til å svi av hele den beskjedne lærling lønna mi på dette ;P

Rolf

Lenke til kommentar

det er jaydee sin blokk ikke sant? men uansett så håper jeg du mekker en som er litt mer "innvikla" en den(kan lage den bare dremmel og borr) :-)

har samla et par eksempler på blokker pluss mål på monterings hull her

mhv Rolf :nice:

hups, glemte det med pumpa... ja den vil holde.

Lenke til kommentar

driver akkurat på med det samme prosjekte. har dessverre lite utstyr. har klart å sage meg gjennom 10mm blokk to gonger med ei baufil(for eit slit)

http://www.zerofanzone.co.uk/

her er inspirasjonen min. eg brukar den løysiningen med vatn inn over cpu og to utganger(trur den er best eg). brukar proEngineering for å teikne. hadde eg berre hatt tilgang til frese maskin skulle eg laga verdens beste vann blokk :)

Lenke til kommentar

Sinnsro: jeg fant et nytt design å gå for =)

Jeg vil gå utifra Splitter X designet til BladeRunner, men istedet for pinner, så kommer jeg til å frese ned i blokka, og få pinnene sammen med godset, blir ikke helt likt, men jeg satser på at det blir noe av den samme effekten, når jeg får tegnet ferdig, så skal jeg paste noen bilder av det jeg vil ha som design =)

Rolf =)

Lenke til kommentar
Sinnsro: jeg fant et nytt design å gå for =)

Jeg vil gå utifra Splitter X designet til BladeRunner, men istedet for pinner, så kommer jeg til å frese ned i blokka, og få pinnene sammen med godset, blir ikke helt likt, men jeg satser på at det blir noe av den samme effekten, når jeg får tegnet ferdig, så skal jeg paste noen bilder av det jeg vil ha som design =)

Rolf =)

du får poste idèene dine her da, eventuelt tegninger :-)

forresten, skal du ha like mange utgangerpå den?

mhv Rolf :cool:

Lenke til kommentar

Kjøp deg en bilradiator på fyllinga, pass på å få med så mye slanger som mulig. De har ofte 90graders svong osv ferdig. Da taper du null flow, og de slangene kan ikke bøyes til. Siden du har tilgang til en hel del verktøy kan du vel dreie deg overgang selv. Da sparer du 613.50 (det jeg betalte hos Tess). Hvis du er lur så finner du deg en radiator med kork på toppen. Da trenger du ingen tank, bare å fylle rett i radiatoren.

Lenke til kommentar

tenkte på å finne en radiator på fyllinga, får dem for 200,- per stykk, og overgang skal jeg nok få tak i til en grei penge =)

du får poste idèene dine her da, eventuelt tegninger 

forresten, skal du ha like mange utgangerpå den?

mhv Rolf

Tenkte å ha 4 INNGANGER ;P og en stor utgang, det basert på denne =)

prøver bare å finne en fin måte å dele det ut, og splitte det på.. :/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...