Gå til innhold

Magnetskjerm løsnet - Håp?

Anbefalte innlegg

Kjøpte nettopp en brukt senterhøyttaler, men da den kom i posten oppdaga jeg til min store skuffelse at det skrangla. Jeg demonterte basselementene og så at begge skjermingene på magnetene var falt av. Nå er det alene ikke verdens undergang, det er vel ikke stort annet enn gammeldagse CRT-TVer som plages av magnetisme, MEN, på innsiden av skjermene sitter det magneter omentrent så store som de som sitter igjen på elementene. Så, spørsmålet mitt her blir da om disse magnetene kun har med avskjerming å gjøre eller om de jobber sammen med resten av elementet og påvirker lyden?

post-6529-0-46495700-1428530491_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde nok bare latt det være sånn med mindre du vil selge dem videre senere.

Når du først har åpnet dem kan man like gjerne spandere på en liten rens og lime det sammen igjen. Et godt epoxylim fikser biffen. Vil du teste om det er lydmessig forskjell er det jo bare å holde skjermingen inntil og så fjerne den og høre.

Lenke til kommentar

Hehehe, det er lettere sagt enn gjort å lime disse på plass, det er to magneter med i bildet her. Det er nærmest umulig å holde kappa i rett posisjon, og den blir i alle fall ikke værende der frivillig, så testing blir... La oss si utfordrende...

Lenke til kommentar

Jeg regner med at de har løsnet på grunn av støt. Antageligvis er limet noe sprøtt, så en tur i golvet regner jeg med er nok, men kabinettet ser helt og greit ut. Siden jeg ikke enda har funnet noe konkret informasjon om nødvendigheten av magneten i skjermen får jeg nok prøve å reparere. 

Lenke til kommentar

De skal kun være der for avskjrming for TVer, og som du sier det var for CRT TVer, ikke dagens LCD osv.

Magnetene var for å motvirke hovedmagnetens magnetisme, så det skal funke som bare det vil jeg tro.

Selve skjermingen som sitter på maneten skal ikke ha så mye å si.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...