Gå til innhold

Politimann skyter og dreper flyktende, ubevæpet person

Anbefalte innlegg

Man blir ikke skutt av politiet i USA om man hører på dem, punktum. Jeg har sagt det jeg mener, så får dere trekke inn overfall og voldtekt og hva annet vås dere vil, jeg er iallefall ferdig.

Det stemmer nok i de aller fleste tilfeller. Likevel er ikke dette noen som helst unnskyldning eller årsak til at man fortjener å bli skutt i ryggen og drept mens man løper avgårde.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Moren ringte for å få hjelp med sin psykotiske sønn - politiet skjøt ham

"Politiet ankom nabolaget og skjøt 25-år gamle Lavall Hall på åpen gate. De hevder at han truet dem med et kosteskaft og at skuddet ble avfyrt i redsel for mannen" skriver Miami Herald.

http://www.dagbladet.no/2015/04/09/nyheter/politi/usa/drap/skudd/38611957/

Minner om en lignende sak fra Sverige. Fortvilte foreldre som ikke greide håndtere sin psykotiske sønn og ringte 113 hvorpå også politi rykket ut til stedet, og det endte med dødsskyting på trappa.

Når de vet på forhånd det er personer i psykisk ubalanse med i bildet, er det rart at de ikke heller tar noen skritt tilbake, trekker pusten og vurderer situasjonen mer inngående.

lavallhall.jpg

Endret av Mr.M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En politirapport er da ikke noe mer troverdig enn vitnemålet fra en narkoman? 

Er den ikke?

Jeg antar at uten videobeviset, ville saken med stor sannsynlighet endt opp som en legitim handling fra politimannens side.

Selv med er det langt fra sikkert at han ikke frifinnes. ;)

Jo, det er ganske sikkert.

Lenke til kommentar

Når de vet på forhånd det er personer i psykisk ubalanse med i bildet, er det rart at de ikke heller tar noen skritt tilbake, trekker pusten og vurderer situasjonen mer inngående.

Så når politiet møter på folk som faktisk er ekte komplette gærninger (i motsetning til alle de som de møter i hverdagen som bare oppfører seg som komplette gærninger) da skal de slutte å bekymre seg for sitt eget liv og heller bare ta et skritt tilbake?

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Er den ikke?

Her kommer du bare med et ekko av mitt eget spørsmål. Dersom du mener at vi har gode grunner til å feste mer lit til en politimann enn til andre mennesker, så får du si hvorfor du mener dette. 

Dessuten er jo spørsmålet mitt noe tvilsomt. Jeg burde byttet ut "narkoman" med "siktet". Også politifolk kan jo være narkomane og alkoholikere. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Politiet er fullstendig avhengige av å ha tillit i befolkningen, og hendelser slik som denne er kun med på å undergrave den tilliten. Det virker for meg som om mange i politiet har glemt at deres første prioritet er å tjene og beskytte offentligeheten, men dette er kanskje en ønsket linje fra myndighetene? Ikke vet jeg. :)

Lenke til kommentar

Så når politiet møter på folk som faktisk er ekte komplette gærninger (i motsetning til alle de som de møter i hverdagen som bare oppfører seg som komplette gærninger) da skal de slutte å bekymre seg for sitt eget liv og heller bare ta et skritt tilbake?

Det handler vell mest om å bruke ein anna framgangsmåte når ein veit at personen som skal pågripast/innleggast er i ubalanse.

F.eks. er det ikkje nødvendigvis ein god idé å presse ein slik person opp i eit hjørne slik at sannsynlegheita for at han/ho gjer noke urasjonelt er mykje større.

Det norske politiet har hatt lang tradisjon og suksess med å stille seg på passelig avstand og snakke ned personen i staden for å storme fram og legge vedkommande i bakken då dette kan føre til at den ustabile personen blir voldelig fordi han/ho ikkje oppfatter at det er politiet som kjem springande imot.

Er ikkje personen tilsnakkandes eller utgjer ein fare for seg sjølv eller andre så må ein sjølvsagt bruke litt meir makt for å få kontroll på vedkommande, men det er dumt å anta at personen vil reagere slik som andre forbrytera når ein har informasjon som indikerer at ein kan forvente ein anna reaksjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Politiet brukte altså omtrent 70 år på å finne ut at det var uheldig å arrestere jøder slik at de kunne sendes til Auschwitz for slavearbeid og gassing. Jeg synes denne erkjennelsen burde kommet før, men regner med at politiet synes dette viser evne til grundighet når vanskelige etiske problemstillinger skal analyseres. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er den ikke?
Vel, utvilsomt legger deres kollegaer i det offentlige byråkratiet, dommerne, automatisk mer vekt på en politirapport enn etthvert annet vitnemål. Om dette kan sies å være riktig fremgangsmåte er vel derimot høyst tvilsomt.

Jeg antar at uten videobeviset, ville saken med stor sannsynlighet endt opp som en legitim handling fra politimannens side.

Selv med er det langt fra sikkert at han ikke frifinnes. ;)

Jo, det er ganske sikkert.
Fordelen med denne situasjonen er vel at vi faktisk får se om vedkommende blir dømt like strengt som enhver annen mann som skyter noen i ryggen. ;)
Lenke til kommentar

Er det forresten mange her som synes dette ligner ei hagle?

14992880-origpic-af4fa4.gif

Det syntes iallefall en svensk politimann, som etter en biljakt som endte i grøfta og hvor personen løp fra stedet, ble skutt i ryggen fra 40 meters hold av den selvsamme politimannen. "Syntes han siktet på meg med haglegevær"

http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/0010/30/polisman.html

Er det sånn at vi bare må inn i buret i et års tid om vi henretter noen som har ryggen til og flykter for livet sitt så lenge man forklarer i retten at jeg var redd for å bli skutt av en glasshammer?

Tatt fra Aftonbladet's artikkel:

På måndagen dömdes polismannen till ett år och sex månaders fängelse för grov misshandel, grovt vållande till annans död och tjänstefel.

- Det är ett rättvist straff.

- Jag är mycket överraskad över både bedömningen av händelsen och påföljden. Vi kommer att överklaga, säger han till TT.

Göran Björlin menar att tingsrätten borde ha godtagit förklaringen om nödvärn. Enligt honom sköt polismannen för att han var rädd för att själv bli skjuten.

Lenke til kommentar

Er det forresten mange her som synes dette ligner ei hagle?

14992880-origpic-af4fa4.gif

Det syntes iallefall en svensk politimann, som etter en biljakt som endte i grøfta og hvor personen løp fra stedet, ble skutt i ryggen fra 40 meters hold av den selvsamme politimannen. "Syntes han siktet på meg med haglegevær"

http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/0010/30/polisman.html

Er det sånn at vi bare må inn i buret i et års tid om vi henretter noen som har ryggen til og flykter for livet sitt så lenge man forklarer i retten at jeg var redd for å bli skutt av en glasshammer?

Tatt fra Aftonbladet's artikkel:

På måndagen dömdes polismannen till ett år och sex månaders fängelse för grov misshandel, grovt vållande till annans död och tjänstefel.

- Det är ett rättvist straff.

- Jag är mycket överraskad över både bedömningen av händelsen och påföljden. Vi kommer att överklaga, säger han till TT.

Göran Björlin menar att tingsrätten borde ha godtagit förklaringen om nödvärn. Enligt honom sköt polismannen för att han var rädd för att själv bli skjuten.

Problemet her er jo at det er umulig å vite hva politimannen tenkte. En blank metallflate og et håndtak kan sikkert se ut som en geværmunning og et vertikalgrep for en tilstrekkelig skvetten politimann.

Jeg synes selv det er uheldig når jeg ser politifolk inspisete utesteder i Oslo med pistol på hofta. Politifolk er generelt ikke særlig godt trent til å håndtere skarpe situasjoner der skytevåpen er innvolvert sammenlignet med politiets spesialenheter og en del forsvarspersonell. At de går galt når man utstyrer alle med pistoler sier seg igrunn selv, og trenger ikke en gang være resultat av vond vilje.

Lenke til kommentar

Poenget mitt er at selv om politimannen i denne situasjonen såklart ikke bør skyte, så skaper offeret situasjonen selv ved å motsette seg arrest, og ved å løpe.

Det er vel mer riktig å si at politimannen skaper situasjonen selv ved å skyte.

Herregud så virkelighetsfjerne folk på dette forumet er, jeg blir skremt. Hadde han skutt en person som gjorde null motstand og fulgte instrukser så hadde jeg vært enig med deg. Men nei, mannen nektet å høre på politiet, og forsøkte å stikke av, dermed er han ene og alene ansvarlig for å ha eskalert situasjonen.

Er det normalt eller fortjent å bli skutt fordi? Nei så absolutt ikke, men det er heller ikke poenget.

Lenke til kommentar

Poenget mitt er at selv om politimannen i denne situasjonen såklart ikke bør skyte, så skaper offeret situasjonen selv ved å motsette seg arrest, og ved å løpe.

Det er vel mer riktig å si at politimannen skaper situasjonen selv ved å skyte.
Herregud så virkelighetsfjerne folk på dette forumet er, jeg blir skremt. Hadde han skutt en person som gjorde null motstand og fulgte instrukser så hadde jeg vært enig med deg. Men nei, mannen nektet å høre på politiet, og forsøkte å stikke av, dermed er han ene og alene ansvarlig for å ha eskalert situasjonen.

Er det normalt eller fortjent å bli skutt fordi? Nei så absolutt ikke, men det er heller ikke poenget.

Problemet med din oppfatning ser ut til å bli oppsummert greit her:

when-did-protect-and-serve-become-obey-o

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Det er ikke noe poeng at offeret var med på å eskalere/skape situasjonen selv. Det er irrelevant for utfallet.

Selvfølgelig er det et poeng. Det har alt å si. Hvis det stemmer at han ble stoppet for et ødelagt bremselys og han ikke hadde noen etterlysninger så ville han i det i verste fall fått en bot, men mest sannsynlig bare en advarsel. At han velger å løpe eskalerer situasjonen betraktelig, spesielt fordi det i seg selv er en straffbar handling og ender i fleste tilfeller med at de blir skutt med strømpistol eller taklet og lagt i jern. At han blir skutt og drept er forøvrig selvsagt uakseptabelt.

Men jeg er lei av å overanalysere situasjonen, og jeg ser jo at ingen er enige med meg, så da får vi heller bare være enige i at politimannen må ta konsekvensene og være ferdige med det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...