Mr.M Skrevet 9. april 2015 Del Skrevet 9. april 2015 Jeg tror heller ikke dette (og lignende saker) har med rasisme å gjøre. Derimot tror jeg sammenhengen er den statusen og nærmest heltedyrking av politi-embede som yrke, har medført at politi tar seg til rette. Det er alltid noen der ute som står klare til å forsvare dem uansett hva de gjør, og det får de selvsagt med seg. Her på hjemmebane er det vel Frp som er sterkeste inspirator for den slags gryende "ideologi" dvs. rop om stadig mer politi, lov & orden, og en tendens til å bagatellisere motforestillinger mot politi, bevæpning, får du problemer eller trøbbel, er det din egen skyld, osv. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 9. april 2015 Del Skrevet 9. april 2015 Det er forøvrig veldig enkelt å unngå å bli skutt av politiet også, bare så det er sagt. La meg gjette: Du er ikke mørkhudet eller du har ikke tenkt deg til USA? Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 9. april 2015 Del Skrevet 9. april 2015 Dette virker som en skikkelig dårlig vurdering fra politimannens side. Samtidig så er det enkelte momenter jeg tenker bør med. Så politimannen at mannen kastet fra seg el-våpenet, og var det mulig at han trodde dette kunne være klart til skudd igjen fort? Om så var tilfelle er det en reel sjanse for at han kan ikke ville ta sjansen på å selv bli skutt og avvæpnet, selv om det ikke virker veldig sannsynlig. Ellers kan en grunn til at han tar med seg elvåpenet og legger det hos den drepte være at han ønsker å få kontroll på både han og våpenet, selv om det da er rart han ikke hylstrer det. Uansett virker det som en særdeles dårlig vurdering og en tragisk hendelse. Det kan være snakk om rasisme, men jeg synes samtidig man må ha i bakhodet at det tross alt var snakk om et basketak og at det like gjerne kan hende han ville tatt den samme dårlige vurderingen om offeret var hvitt. Jeg synes ofte mange konkluderer urimelig fort med rasisme i disse sakene. Uten at jeg skal snakke for noen andre så tror jeg ikke rasismeanklagene går ut på at svarte (menn) blir skutt fordi de er svarte, men at de blir forhåndsdømt fordi de er svarte. Eksempelvis at de blir oppfattet som truende og/eller mistenkelige fordi de er svarte, og dermed 1) oftere havner i trøbbel med politiet og dermed har større sjanse for å bli drept, 2) er mer tilbøyelig til å løpe fra/unngå politi og 3) blir utsatt for mer brutal behandling av politiet som følge av at de er 'truende'. Klart, så har man eksempler som fra San Fransisco der det er snakk om rent hat. Når det gjelder denne spesifikke saken så er hva som skjedde i forkant relevant for hvilken type mord det er. Mord er det uansett. Åtte skudd bakfra mot en person som prøver å flykte, og i verste fall er bevæpnet med en tazer. Det finnes ingen unnskyldning. Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 9. april 2015 Del Skrevet 9. april 2015 (endret) Det er forøvrig veldig enkelt å unngå å bli skutt av politiet også, bare så det er sagt. La meg gjette: Du er ikke mørkhudet eller du har ikke tenkt deg til USA? Jeg har bodd i USA i over 3 år. Min erfaring er at politiet er helt greie å ha med å gjøre, sålenge man hører på dem. Fellesnevneren for de fleste skytingene er kanskje at folk er svarte, men også at de slår seg vrang/stikker av. Så får man velge hva man synes er grunnen til at de blir skutt, jeg velger den siste da jeg ikke har noe tro på at politiet skyter folk pga hudfarge alene. Endret 9. april 2015 av Apox Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651 Skrevet 9. april 2015 Del Skrevet 9. april 2015 Drere som snakker om rasisme. Hadde dere sagt det samme dersom politimannen var svart og offeret var hvit? Politimannen velger her helt feil løsning, og det bør han straffes for. Men det er ikke nødvendig å dra inn rasisme hver gang en hvit dreper en svart. Det kan være at han bare er en drittsekk. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 9. april 2015 Del Skrevet 9. april 2015 Politimannen velger her helt feil løsning, og det bør han straffes for. Men det er ikke nødvendig å dra inn rasisme hver gang en hvit dreper en svart. Det kan være at han bare er en drittsekk. Men hvorfor dreper drittsekkene uforholdsmessig mange svarte amerikanere? Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651 Skrevet 9. april 2015 Del Skrevet 9. april 2015 (endret) Er det fordi det er uforholdsmessig mange kriminelle svarte amerikanere? Jeg skal ikke komme med noen statistikker jeg ikke har, men det er vel ingen tvil om at svarte amerikanere er oftere arbeidsledige, fattige og uutdannede, og derfor oftere må ty til kriminelle metoder for å livnære seg. Som igjen gjør at de oftere kommer i klammeri med politiet, som kan utløse slike situasjoner som tar helt av og ender på tragisk vis. Er det slik at svarte politimenn dreper færre svarte i slike situasjoner enn de hvite politimennene gjør? Jeg påstår ikke at jeg har svaret, men det blir for enkelt å skylde på rasisme tror jeg. Men jeg kan også ta feil. Jeg har bodd i USA og kjenner faktisk et par som begge er politi. Kan ikke helt se for meg at de ville skutt kun fordi hudfargen var av mørkere type. Kan media ha en del av skylda? Snakkes det oftere i media om kriminelle svarte, som deretter medfører at politi og folk ellers er mer nervøse i situasjoner der svarte er involvert? Leser du hver dag i avisa at svarte i nabolaget ditt er kriminelle, så blir du naturlig mer skeptisk til de svarte i nabolaget ditt. Så jeg vil kalle det frykt heller enn hat. Endret 9. april 2015 av medlem-169651 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 9. april 2015 Del Skrevet 9. april 2015 Politimannen velger her helt feil løsning, og det bør han straffes for. Men det er ikke nødvendig å dra inn rasisme hver gang en hvit dreper en svart. Det kan være at han bare er en drittsekk. Men hvorfor dreper drittsekkene uforholdsmessig mange svarte amerikanere? De føler seg nok mer sikre på at disse (familien) hverken har staus eller penger til dyre advokater å gå videre med saken (medmindre det finnes videobevis) Før i "gamle dager" når det var innslag av enklet brutale skolelærere på folkeskolen, gikk de typisk på eleven fra vanskelige kår og enslig mor osv. men de turte ikke røre direktør-sønnen. Er vel noe av samme "ubevisste" virkningsmekanismen tenker jeg. Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651 Skrevet 9. april 2015 Del Skrevet 9. april 2015 Tror vi virkelig at disse politimennene dreper mennesker bare fordi de tror de vil slippe unna med det? Er det slik at politimenn egentlig er bevæpnet fordi de ønsker å drepe folk? Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 9. april 2015 Del Skrevet 9. april 2015 (endret) Er det fordi det er uforholdsmessig mange kriminelle svarte amerikanere? Jeg skal ikke komme med noen statistikker jeg ikke har ... Det ble satt i gang undersøkelser etter skytingen i Ferguson, Missouri. Du kan sikkert Google deg fram til rapporten som justisdepartementet laget og skaffe deg litt faktainformasjon derfra. Det er ofte bedre enn å "tenke seg fram til hvordan det sikkert er". edit: Rapporten: http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0CB0QFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.justice.gov%2Fsites%2Fdefault%2Ffiles%2Fopa%2Fpress-releases%2Fattachments%2F2015%2F03%2F04%2Fferguson_police_department_report.pdf&ei=WaEmVbmyKYacsgHCu4DQBA&usg=AFQjCNHtJM3b5EsCu3dW2MALZqFpj0V0kg Page 4, "Racial Bias". Endret 9. april 2015 av nebrewfoz Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651 Skrevet 9. april 2015 Del Skrevet 9. april 2015 Da forsvinner poenget med en diskusjon. En diskusjon handler i de fleste tilfeller om hva folk tror og mener. Har man fakta på bordet som forklarer alt er det vel ikke noe å diskutere? Så derfor kommer jeg med mine synspunkter og tanker. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 9. april 2015 Del Skrevet 9. april 2015 Tror vi virkelig at disse politimennene dreper mennesker bare fordi de tror de vil slippe unna med det?Ikke bare. Men de har jo lagt merke til hvor lett det er å slippe unna, jeg mener, hvem velger du å tro på? An officer of the Law, eller en fattig svart faen? Er det slik at politimenn egentlig er bevæpnet fordi de ønsker å drepe folk?Det at de er bevæpnet gjør det i hvert fall mye enklere for dem å drepe folk. At det går en del "Dr. Dredd"-typer rundt der ute som føler at det er deres oppgave å straffe folk er det vel heller ingen tvil om. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 9. april 2015 Del Skrevet 9. april 2015 Tror vi virkelig at disse politimennene dreper mennesker bare fordi de tror de vil slippe unna med det? Er det slik at politimenn egentlig er bevæpnet fordi de ønsker å drepe folk? Hva skal almenheten tro tilslutt da? Ene saken etter den andre, det går flere år tilbake med horrible skyteepisoder eller reneste massakrering, som f.eks. uteliggeren i New York som ble drept med tilsammen 40 skudd, avfyrt av fire politifolk. -noe som forøvrig fikk filmskaperen Michael Moore til å iverksette med "Change your wallet" aksjonen, dvs. lever din svarte lommebok og få en orange en i stedet (siden politi ofte bruker "så ut som en pistol" som unnskyldning i slike saker) så ikke la dem ha det påskuddet for å skyte deg. https://www.youtube.com/watch?v=IJwI66ifjPc Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 9. april 2015 Del Skrevet 9. april 2015 Så derfor kommer jeg med mine synspunkter og tanker. God bless you, son! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z Skrevet 9. april 2015 Del Skrevet 9. april 2015 Jeg vil bare legge til at det er store kontraster mellom hva norsk politi og amerikansk politi må forholde seg til. Jeg hadde vært ufattelig trigger happy grunnet redsel om jeg var politi i USA, det er få som stoler på dem og mange som hater dem, ikke akkurat en trivelig arbeidsplass i seg selv. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 9. april 2015 Del Skrevet 9. april 2015 ... det er få som stoler på dem og mange som hater dem, ikke akkurat en trivelig arbeidsplass i seg selv. Nei, de har gravd seg ned i litt av et høl som det ikke er enkelt å komme seg ut av ... Hvordan skal de så få flere til å stole på dem og færre til å hate dem? Kan politiet selv gjøre noe med det, er må man rett og slett gi dem en bedre befolkning? Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 9. april 2015 Del Skrevet 9. april 2015 (endret) Man får bare håpe flere kommer seg ut av fattigdom så vil det bli færre kriminelle og dermed mindre tullinger politiet har å forholde seg til. Jeg mener fortsatt det er relativt lett å ikke bli skutt av politiet. La være å løp fra dem, og ikke begynn å bryte/slåss med dem om de stopper deg. Men dette er tydeligvis meget vanskelig for deler av befolkningen. Endret 9. april 2015 av Apox 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z Skrevet 9. april 2015 Del Skrevet 9. april 2015 (endret) ... det er få som stoler på dem og mange som hater dem, ikke akkurat en trivelig arbeidsplass i seg selv. Nei, de har gravd seg ned i litt av et høl som det ikke er enkelt å komme seg ut av ... Hvordan skal de så få flere til å stole på dem og færre til å hate dem? Kan politiet selv gjøre noe med det, er må man rett og slett gi dem en bedre befolkning? Media har hjulpet sterkt med dette. Det er å forvente at en så stor nasjon vil ha eventuelle problemer i alle sektorer, men dette har bare rullet som en snøball der ingenting stemmer lenger. Du kan ikke bare se så enkelt på en sak og kalle det rasisme, dette har gått over år og bygget seg opp til det tragiske det er nå. Jeg syntes synd på den vanvittige gode mengden politi ansatte som får ufattelig mye ufortjent hat og usikkerhet i jobben nå (ja, de finnes de og). Kan legge til hvis noen er under tvil, jeg forsvarer ikke denne handlingen i videoen i det hele tatt. Endret 9. april 2015 av Slettet-GlDE6z Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 9. april 2015 Del Skrevet 9. april 2015 Man får bare håpe flere kommer seg ut av fattigdom så vil det bli færre kriminelle og dermed mindre tullinger politiet har å forholde seg til. Jeg mener fortsatt det er relativt lett å ikke bli skutt av politiet. La være å løp fra dem, og ikke begynn å bryte/slåss med dem om de stopper deg. Men dette er tydeligvis meget vanskelig for deler av befolkningen. Det er ganske lett å ikke være morder også. Ikke skyt flyktende folk i ryggen. Men dette er tydeligvis meget vanskelig for deler av befolkningen. 1 Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 9. april 2015 Del Skrevet 9. april 2015 (endret) Det er ganske lett å ikke være morder også. Ikke skyt flyktende folk i ryggen. Men dette er tydeligvis meget vanskelig for deler av befolkningen. Kan på ingen måte sammenlignes. Sistnevnte er resultatet av førstnevnte, men det er tydeligvis vanskelig å skjønne. Og nei, jeg forsvarer ikke denne videoen, men hele situasjonen hadde kunne vært unngått om personen hørte på politiet isteden for å løpe. Enkelt og greit. Endret 9. april 2015 av Apox Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå