Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Knittring fra høytalere, volum skrudd til null

Anbefalte innlegg

Hei, har nettopp montert inn 2 6*9 PIONEER TS-6900PRO
De blir drevet av en PIONEER GM-A6604
Signalet går ifra spilleren av typen Pioneer DEH-X6700DAB

Derifra går det til en forsterker av samme type som nevnt over og derifra er det viderekoblet til den nye forsterkeren. Når jeg da skulle teste annlegget så kom det svak knittring fra høytalerene bak men ikke fra de som er koblet til den første forsterkeren, noen tips om hva som kan være problemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jordet til chassi i bagasjerommet ja.... Da kommer det an på hvilken bil det er da, for det er mange biler som har dårlig jording mange plasser i karosseriet, fordi det blir brukt mye lim i karosseriskjøter. Så prøv å jorde i setebeltefestet bak/under baksetet, husk å pusse ned til rent metall, og bruk kabelsko ;)

Lenke til kommentar

Støyen følger til en vis grad turtallet ja. Jordingspunktet jeg har brukt i bagasjerommet skal være bra nok i følge en som er mekanikker på de bilene, er en Peugeot 405 MI16x4 1990. Har og pusset reint og brukt sko, men ser det har kommet noe irr, skal gjøre reint og bruke noe sånt kontaktfett eller lignende, skal prøve å jorde fra spilleren og direkte til chassi. Så får vi se omd et hjelper om ikke så får man lete videre etter problemet, Phonokabelen fra spilleren og bakover er forresten skjermet og ligger på motsatt side av hva strømmen til forsterkerene gjør. Men fra splitten og ut til forsterkerene er ikke phonokablene skjermet.

Lenke til kommentar

Noe tips til hvor jeg får trippelskjermet splitter? Og kabel? Har testet med å ikke bruke splitter og da får jeg ikke støy, så tror problemet ligger i den uskjermede splitten og forlengingen derifra.

Du kan prøve først med å bare få tak i en bedre isolert (skjerma) splitter.

Uansett er det mulig du ikke nødvendigvis trenger trippel-skjerma så lenge kabelen er av god kvalitet. Hvis du ikke får støy uten splitter så kan det tyde på at kabelen er god nok. Mulig den økte belastninga på utgangen pga. to tilkoblede forsterkere er årsaken til støyen.

Lenke til kommentar

Tja spørs om kabelen jeg har er god nok, bilen hadde i en periode ikke turtall og temperaturer til speedometer, nå som jeg har fikset det ledningsbruddet så har jeg støy selv uten splitter, men har ikke fått jordet spilleren enda da jeg ikke hadde kabelsko som passet på de skruene som kunne brukes.
Oppdaget også idag at jeg får et enkelt sprak når jeg tar av og på handbrekket, og at det er forskjell på støyen når jeg trår inn bremsen og om jeg bruker elvinduer, har og noe å si om dører på venstre side av bilen er åpne eller ikke så er nok omfattende jordfeil her tipper jeg :p

Lenke til kommentar

Da har jeg fått testet med å ha + og - direkte fra batteripolene og det utgjorde minimal til null forskjell. Opplevd her om dagen at det for en gang skyld ikke var støy når jeg hadde bare høytalerene framme så blir ikke helt klok på dette her. Har hørt at det ikke er skadelig for høytalerene at det er slik, men bare irriterende, stemmer dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...