vidor Skrevet 8. april 2015 Del Skrevet 8. april 2015 (endret) Endret 8. april 2015 av vidor 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 15. april 2015 Del Skrevet 15. april 2015 Veldig bra av deg å legge ut en slik lenke. Jeg skrev tidligere anonymt om å være pårørende til som har bipolar diagnose. Kan dette bidra i tilheling for en manisk pasient. Eller som forebyggende behandling, hva tenker du om slike scenario? Anonymous poster hash: 8e185...663 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 15. april 2015 Del Skrevet 15. april 2015 Etter å ha sett videoen, kom jeg til å tenke på at den bipolare pasienten jeg er ektefelle til, har hatt tre infeksjoner denne våren som har vært behandlet med antibiotika. Første antibiotika kur var en veldig "sterk" kur, for å hjelpe på Bronkitt-infeksjon. Den ble gitt i Spania, hvor de er litt mer vågale eller dumdristige om du vil, med å gi antibiotika som er satt av til spesielle tilfeller. Kan hende den sorten hun fikk er satt til side for tilfeller der man har multiresistens. Jeg er ikke helt sikker på typen. Vet bare at lege i Norge i etterkant sa det var "sterke" saker. Andre antibiotika kur var en hud-infeksjon. Tredje antibiotika kur var en urinveisinfeksjon. Kur 2 og 3 var under innleggelse. Kuren mot bronkitt i Spania var noen uker før hun ble alvorlig manisk. Kanskje all denne antibiotikabruken har fungert negativt for hennes helbredelse? Anonymous poster hash: 8e185...663 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 16. april 2015 Forfatter Del Skrevet 16. april 2015 Det blir jo et tveegget sverd. Infeksjoner er ikke noe å spøke med heller da de kan være dødelig ubehandlet. Dette er et verktøy som alle andre som må brukes rett. Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 16. april 2015 Del Skrevet 16. april 2015 Det kan ta flere måneder før bakteriefloraen i tarmen er gjenopprettet etter en antibiotikakur, hos noen blir den aldri den samme. I fremtiden vil man kanskje ta vare på en bæsjeprøve før pasienten får antibiotika, som så blir injisert tilbake når kuren er over. De siste årene har forskning på dette vært veldig i skuddet. Her er noen smakebiter på norsk: Forskere har funnet 500 nye tarmbakterier Tarmbakterier kurerer autisme hos mus Kunstig søtstoff endret tarmbakteriene Fire bakterier i tarmene dine kan avsløre om du blir overvektig Alkoholisme koblet til manglende tarm- bakterier Katalog over tarmbakterier Optimismen er nok større enn resultatet kommer til å bli, tror jeg. Mennesket er ikke styrt av biologiske faktorer alene, men har også fri vilje, samt mellommenneskelige behov som spiller en avgjørende rolle i psykisk helse. Tarmfloraen kan ha innflytelse, men jeg tror det er å gå for langt å si at den har styrende betydning. Det er vanskelig å tenke seg at den skal ha større betydning for psykisk helse enn det psykiske miljøet mennesket vokser opp i. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 17. april 2015 Del Skrevet 17. april 2015 Jeg digger at dere har tatt opp dette temaet. Her er samme anonyme person som i nr. 2 Behandlende lege har nå fått på bordet et skriv med lenke til den youtube-lenken. Også har jeg fortalt at kanskje isolerte bakterier i pilleform (probiotika, nei det var feil det heter nå sannelig Psykobiotika i denne sammenheng). Alternativt så skrev jeg, at dersom det var formålstjenlig så er jeg en frisk person, og de må gjerne ta prøver av min feces. Så hvis ønskelig så stiller jeg gjerne som feces-donor Blir spennende å se om jeg klarer å underholde dem, eller om de er noen tørrpinner. Også er det så knallbra at dette opplegget med Psykobiotika kanskje er fremtidens medisin, med klare antydninger allerede. Så en gang i framtiden ihvertfall, så vet jeg at jeg nå har gjort meg bemerket og fått plassert et ustanselig inntrykk hos vedkommende psykiater. Kanskje dette kan ligge an til at jeg får "konvertert en pillepusher" Om ikke i dag så kanskje i morgen. Samt at jeg har frontet Helsedirektoratets oppfordring om innføring av musikkterapi for behandling av Psykose, gjennomført av profesjonell musikkterapeut (2013 tror jeg disse data startet å strømme ut). Jeg har dessuten fått bekreftelse fra en professor i Bergen på musikkterapi. Vi har hatt e-post dialog: https://www.google.no/search?q=Brynjulf+Stige%2C+professor+og+musikkterapiforske&oq=Brynjulf+Stige%2C+professor+og+musikkterapiforske&aqs=chrome..69i57&sourceid=chrome&es_sm=93&ie=UTF-8#q=Brynjulf+Stige%2C+professor+og+musikkterapiforsker Anonymous poster hash: 8e185...663 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 17. april 2015 Del Skrevet 17. april 2015 Beklager, jeg kom til å skrive "ustanselig" i forrige innlegg. "Uslettelig" er også et passende alternativt ord for å komplettere setningen, vel så bra. Anonymous poster hash: 8e185...663 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 17. april 2015 Del Skrevet 17. april 2015 Unnskyld igjen. Jeg er tydeligvis litt for trøtt i kveld. Jeg glemte jo å nevne det vesentligste poenget jeg hadde i tankene, før jeg begynte å skrive innlegg nr. 6. Det er at om dette skal være vellykket nok, så er det essensiellt å få plassert feces på riktig sted i fordøyelsessystemet, slik at det ikke gir grunnlag for unødvendig brutal diaré og oppkast. Feces bør plasseres der feces hører hjemme. Jeg ser for meg at bakteriene da holdes i sjakk. Men det er godt mulig at man må supplere med probiotika av sterkeste sort noen dager i forveien. Så man får etablert buffersoner ovenfor og nedenfor der man planter feces fra donor. E.coli på feil sted kan jo føre til dehydrering og død i værste fall. Også kan det hende man mikrobiellt kan klare å vaske feces og konsentrere opp viktige bakteriestammer. Men selvfølgelig donor sine bakteriestammer for det er dem man er interessert i. Naturlig oppblomstrede og sunne stammer er sikkert best, framfor pilleproduserte stammer som må finne sitt vekstmedium først og nyttegjøre seg dette til bakteriemat for å kunne "blomstre" fra sine frø / sine sporer. http://en.wikipedia.org/wiki/Stomach Det kan for eksempel tas oralt, med en eller annen "mekanisme". Det være seg en kapsel, som magesyren tærer ned på riktig tidspunkt. Det finnes allerede slik pulverinnkapselmaterialer i bruk i legemiddelindustrien. Man kan ha en motorisert pille som man svelger og som man følger med på "hver time" på røntgen. Også klikker åpner man for "å dosere" til riktig tid. Går sikkert an å gjøre det på andre måter også. Man har også en annen naturlig inngang, og det er analt. Man kommer et stykke opp i tynntarmen derifra, men ikke så ekstremt høyt i tynntarmen. Mange operasjoner skjer jo den veien i fra, altså i og nær kolon: http://en.wikipedia.org/wiki/Colonoscopy Anonymous poster hash: 8e185...663 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 17. april 2015 Del Skrevet 17. april 2015 Katalog over tarmbakterier Optimismen er nok større enn resultatet kommer til å bli, tror jeg. Mennesket er ikke styrt av biologiske faktorer alene, men har også fri vilje, samt mellommenneskelige behov som spiller en avgjørende rolle i psykisk helse. Tarmfloraen kan ha innflytelse, men jeg tror det er å gå for langt å si at den har styrende betydning. Det er vanskelig å tenke seg at den skal ha større betydning for psykisk helse enn det psykiske miljøet mennesket vokser opp i. Ble ivrig nå. Beklager, men måtte kommentere denne. Det du sier er viktig, men jeg tror sterkere på tarmfloraen enn hva du her gjør. Årsaken til det, er at man allerede har kartlagt en viss sammenheng med hva man putter i seg og tarmbakterier vs. hjernen. Tarmbakteriene er gjerne sjefen over hjernen. Tarmbakteriene har også signalstoffunksjoner som kroppen responderer på. Så la oss si en tarmbakterie-art/type liker "pannekaker med blåbærsyltetøy", så forteller de det videre, slik at hjernen forteller deg at pannekaker med blåbærsyltetøy må vi ha mere av. Tarmfloraen og nerver i fordøyelsessystemet er en "forlengelse" av hjernen, eller rettere sagt: Bakterier sitter i "sjefsstolen". Man har jo likevel egen vilje. Man kan jo tvinge i seg saker og ting, men det leder nødvendigvis ikke til "belønning". Anonymous poster hash: 8e185...663 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 17. april 2015 Forfatter Del Skrevet 17. april 2015 Ja, siste ord om dette er neppe sagt, men tror nok det kommer mye spennende framover. Kroppen er jo litt mer komplisert enn at litt eksterne tarmbakterier skal gjøre underverker for alle. sikringsskapet er jo ikke bare gener som interagerer med tarmen. Hva vet vi om langtidsvirkningene av det som finnes av probiotika i dag f.eks ? Hva er risikofaktorene av å få en annen persons mikroorganisme flora samt molekyler ? Gensekvens-bytting som nå er mulig virker jo også veldig spennende, om enn litt mer komplisert langsiktig i medisin, politikk og etikk. DNA-klipp og lim med programmert RNA sammen med CAS9 enzym står faktisk omtalt i morgenbladet for 17-23 april. Det sammen med det som er forsket fram på genetikk vil nok tenne mange forskere, men psykiatre, leger og psykologer samt resten av helsepersonell vil nok være en essensiell del videre uansett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå