ChiaroScuro Skrevet 8. april 2015 Del Skrevet 8. april 2015 (endret) Jeg foretar ofte "sharpening" på "Lightness" kanalen i LAB, og har støtt på et problem. Jeg vil foreta selektiv "sharpening" på enkelte områder i lightness kanalen, men klarer ikke å opprette en maske på den kanalen. Jeg kan opprette en maske i layers, og den blir med inn i kanaler, men den virker også på a og b kanalene også. Altså: Det jeg vil ha er en svart maske på lightness og male med hvitt der jeg vil at "sharpening" skal skje. Spørsmål 2: Hva søren heter Sharpening på norsk. Endret 8. april 2015 av Thonord Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 8. april 2015 Del Skrevet 8. april 2015 "Oppskarping" - Uskarp Maske Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 8. april 2015 Forfatter Del Skrevet 8. april 2015 (endret) "Oppskarping" - Uskarp Maske Serriøst? "Jeg bruker kun RAW filer, og derfor må jeg alltid "oppskarpe" litt." "Jeg bruker kun RAW filer, og derfor må jeg alltid "uskarp maske" litt." Det må være dårlig norsk. Redigert. Beklager RandiA. Du har jo svart akkurat på det jeg spurte om! La meg omskrive spørsmålet. Hvilket ord skal jeg bruke i setningen: "Jeg bruker kun RAW filer, og derfor må jeg alltid "?????" litt." Endret 8. april 2015 av Thonord Lenke til kommentar
se# Skrevet 8. april 2015 Del Skrevet 8. april 2015 "Jeg bruker kun RAW filer, og derfor må jeg alltid "?????" litt." Alltid vanskelig med norske ord som de færreste bruker. Vil tro du kan bruke "skarpe opp" i setningen din. Det egentlige spørsmålet ditt kan jeg dessverre ikke svare på... Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 8. april 2015 Del Skrevet 8. april 2015 Ett av fotoprogrammene mine er på norsk. Og der står det slik. Jeg fotograferer også bare i RAW. Jeg kaller det bare skjerpe opp, eller skarpe opp. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 8. april 2015 Del Skrevet 8. april 2015 (endret) Jeg skarper opp bilder - å skjerpe er noe jeg ofte får gjøre meg. Endret 8. april 2015 av Trondster Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 8. april 2015 Forfatter Del Skrevet 8. april 2015 Takker og bukker. Skarpe opp skal bli, men kan noen hjelpe meg med å skarpe opp selektivt i lightness kanalen i LAB? Lenke til kommentar
se# Skrevet 8. april 2015 Del Skrevet 8. april 2015 Takker og bukker. Skarpe opp skal bli, men kan noen hjelpe meg med å skarpe opp selektivt i lightness kanalen i LAB? Egentlig ikke, blir stort sett bare litt USM på meg. Men fant denne, vet ikke om det hjelper. Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 8. april 2015 Forfatter Del Skrevet 8. april 2015 Yesss! Takker og bukker igjen. Jeg har vært innom tutorialene i Photo.net. En god resurs. Klok som jeg er, tenkte at jeg får lese den du linker til, en gang til før jeg skrev: "Been there" - og hva finnet jeg - jo svaret under Working on Layer Masks. Detter gjelder nettopp en måte å bruke Layer Masks på LAB kanalene. Sannelig er det mye kompetanse samlet på Diskusjon.no Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå