Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er dashbordlyset koblet sammen med baklysene/skiltlyset?


Anbefalte innlegg

Avogtil forsvinner lysene som er inni dashbordet, der turteller osv ligger. En liten kakk oppå så kommer det tilbake, er dog svært sjelden det forsvinner.

 

Men igår da bilen stod å gikk merket eg at eg ikke hadde baklys, eller skiltlys og la merke til at lysene i dashen ikke var "på". "Fikset" det igjen med ett lite dunk og da kom baklysene og skiltlyset på også.

 

Altså, er de tingene koblet sammen? Virker jo litt rart da de tingene ikke har noe med hverandre å gjøre.. ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja tror ikke det har noe å si. For det skjedde da bryteren stod på vanlige kjørelys (nærlys) pøvde å vippe bryteren slik at eg får på langlysene når eg bruker "spaken" der ved rattet og lyset falt bort en gang da også. Men har også merket at frontlysene mine "dimmes/blinker/" idet eg slår på kupevifta..så hele strømnettet i den bilen virker å være litt på halv 8..

Lenke til kommentar

Sjekk alt av jordingskabler mellom batteri, motorblokk og chassis. Sjekk også batteripolene at de er rene og sitter godt. Det er typiske feilkilder hvis du har elektriske problemer som går over mange kretser.

 

Gammel bil? Og hva slags bil?

 

90mod Golf 2

 

Har du en regulator for lysstyrken?

 

For å justere lysstyrken i dashbordet, jepp.

Lenke til kommentar

Golf 2, da er det enten lysbryteren, eller sikringsboksen. Dette har jeg god erfaring med.

Mest sannsynlig lysbryter, evt kontakten til den. Har byttet mange nok av disse. Problemet er at nærlys ikke har relé, men går via lysbryter, dette går ikke i lengden, slik at lysbryteren smelter og problemet med parklys/baklys og instrumentlys ikke fungerer. På sikt vil det begynne å brenne i lysbryteren (har skjedd meg 2 ganger).

 

Ta ut lysbryteren, den er bare å vippe ut, ta av kontakten og se etter brente kontaktflater. Er som regel alltid på en av de tykke kablene.

Når du skal kjøpe ny lysbryter, er det ihvertfall 4 forskjellige brytere til Golf 2, som ikke passer om hverandre. Kjøp også ny kontakt hvis den er ille.

Du kan være heldig å finne en som er ok på en hogger, men tviler på det.

 

Kjøp også lysforsterker H4, dette har de på Biltema og sikkert andre steder. Dette er et sett med reléer og kabler så du slipper å få tilbake dette problemet. Husk å montere sikring på kabelen til batteriet hvis dette ikke er i settet. 10A holder hvis du ikke har ekstralykter eller doble fjernlys, da bør du gå for 15A.

 

Hvis det skulle være sikringsboksen, prøv først å ta av og på alle kontaktene bak, og ut og inn alle sikringer og reléer, dette hjelper ofte. Ellers gjelder samme her, at det er 3-4 forskjellige typer bokser som ikke passer om hverandre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...