Fredrikaase Skrevet 8. april 2015 Del Skrevet 8. april 2015 jeg ønsker å oppgradere HK, CPU og RAM på min aldrende pc. Vil bare høre her å forsikre meg selv om at jeg ikke gjør noe galt. Er det bare å gå rett på å fjerne gammelt hardware og sette i nytt? Eller må jeg gjøre noen forberedelser som feks å av installere gamle drivere, av installere windows, må jeg gjøre noe i bios for å aktivere diverse ting osv..? Vil bare vite at jeg får full ytelse ut av de nye oppgraderingene. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 9. april 2015 Del Skrevet 9. april 2015 Du tar vel bare full formattering regner jeg med, eller ta backup først? Vet ikke hvor gammelt dette er, men hvis det er snakk om IDE harddisk så støttes IDE ikke lengere i nyere pcer, Så da må du kjøpe USB 3 kabinett med IDE kontakt å ta backup på den måten. Uansett om du har harddisk på 500 GB som er sata hadde jeg uansett kjøpt meg en 250 GB SSD og installert operativsystemet på den. Nå vet jeg lite hva kunskapsnivået ditt er, men hadde vært fint si hva du har nå, og hva du vil oppgradere til. Lenke til kommentar
Fredrikaase Skrevet 9. april 2015 Forfatter Del Skrevet 9. april 2015 Du tar vel bare full formattering regner jeg med, eller ta backup først? Vet ikke hvor gammelt dette er, men hvis det er snakk om IDE harddisk så støttes IDE ikke lengere i nyere pcer, Så da må du kjøpe USB 3 kabinett med IDE kontakt å ta backup på den måten. Uansett om du har harddisk på 500 GB som er sata hadde jeg uansett kjøpt meg en 250 GB SSD og installert operativsystemet på den. Nå vet jeg lite hva kunskapsnivået ditt er, men hadde vært fint si hva du har nå, og hva du vil oppgradere til. Detter er hva jeg har/kjøper: Asus p5q pro hovedkort --> GA z97x gaming 3 E8500 dual qore 3,16 ---> i5 4690k 4gb ddr2 ram ---> 8 gb ddr3 Gtx960 120gb ssd Corsair hx620w psu Lenke til kommentar
ExpensiveGameFinder Skrevet 9. april 2015 Del Skrevet 9. april 2015 Det høres bra ut^^ Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 9. april 2015 Del Skrevet 9. april 2015 Ville nok tatt en refresh av Windows når du bytter fra en såpass gammel plattform. Har du Win8 har den en genial funksjon som tilbakestiller Windows til slik det er ved clean install. Ingen drivere, ingen programmer. Tar kanskje 15 minutter hvis du har SSD, og du trenger ingen DVD. Finner den under "settings", "update and recovery" og "remove everything and reinstall Windows". Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 9. april 2015 Del Skrevet 9. april 2015 Det heter seg at en bør reinstallere OS'et når en bytter ut såpass mye hardware som du gjør men det er ikke et absolutt krav. Det første jeg tenkte da jeg så tråden din var å sjekke at PSU'en din var kraftig nok men det ser det ut som det er. Lenke til kommentar
Fredrikaase Skrevet 9. april 2015 Forfatter Del Skrevet 9. april 2015 Ville nok tatt en refresh av Windows når du bytter fra en såpass gammel plattform. Har du Win8 har den en genial funksjon som tilbakestiller Windows til slik det er ved clean install. Ingen drivere, ingen programmer. Tar kanskje 15 minutter hvis du har SSD, og du trenger ingen DVD. Finner den under "settings", "update and recovery" og "remove everything and reinstall Windows". Har windows 7. Er det bare å sette i windows cd-en etter at pcen har startet opp md nye komponenter? Og så deretter installere alt av drivere? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 9. april 2015 Del Skrevet 9. april 2015 Greit å kansje deaktivere security boot og velge legacy boot så du ikke får problemer med windows 7. Verstefall må du ha minnepenn med sata drivere eventuelt slå av AHCI i bios. Windows 8.1 eller nyere burde ikke by på noe problemer. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 9. april 2015 Del Skrevet 9. april 2015 Det er vel bare på eldre OS enn Windows XP SP2 (eller SP3) du må ha SARA-drivere til HDD/DVD/CD. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå