Gå til innhold

Sms som spør etter personnummer?

Gjest Slettet-imMmrOha

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-imMmrOha

Fikk en sms fra en bekjent (som vi egentlig akkurat har hilst på for et par dager siden)

hvor han spør etter personnummer til meg og gubben.

Trenger det i forbindelse med registrering i Brønnøysundsregistrering pga noe lokale iderettsgreier sier han.

nå har jeg ikke tenkt å gi noen personnummer ut her, uansett om dette er reelt eller ikke.

men altså, trenger man personnummer for det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

men altså, trenger man personnummer for det?

Hvorfor skal han gjøre det for deg? Synes det høres veldig merkelig ut jeg, og nei, aldri gi personnummeret ditt til noen!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-imMmrOha

aner ikke. vi driver ikke med idrett heller:-/

synes det er rart dog, for bygda her er så lita. alle kjenner alle liksom.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

aner ikke. vi driver ikke med idrett heller:-/

synes det er rart dog, for bygda her er så lita. alle kjenner alle liksom.

Da sier du nei. Aldri, og jeg mener aldri gi bort personnummeret ditt til andre enn du stoler på, det vil si jobb eller skole, da ingen andre skal vite hva det er. Det er veldig enkelt å unytte personnumre, og du kan f.eks bli offer for identitetstyveri. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-imMmrOha

nei, har ikke planer om det heller. fått imprentet nettvett regler for ofte under oppvekst til at jeg gir slik info ut.

har liksom aldri opplevd at noen har spurt om det heller (utenom i forbindelse med kredittsjekk ved kjøp i nettbutikker)

så ble litt paff av det.

men godt å få bekreftet at det ikke bare er jeg som er overhysterisk:)

Endret av Slettet-imMmrOha
Lenke til kommentar

Høres ut som du er snikinnmeldt i det lokale idrettslaget.

Som rapporterer videre medlemmenes fulle fødselsnummer til NIF, for å sjekke mot folkeregisteret, slik at man unngår medlemsjuks. Tror jeg. Ingen av dem skal oppbevare medlemsnummeret i ettertid. Det høres i hvertfall slik ut når man leser forskriften for medlemsregister i NIF:

"Det er NIFs oppgave å forestå løpende ivaretakelse av medlemmenes unike identitet gjennom kontroller mot Folkeregisteret. Til dette formålet benytter NIF medlemmenes fulle fødselsnummer.1 Fødselsnummeret skal ikke lagres i idrettens nasjonale eller lokale medlems- og organisasjonsregistre."

1 Løsningen er prinsipielt og funksjonelt vurdert av Datatilsynet, som vurderte løsningen som akseptabel i brev av 03.12.2012.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest medlem-169651

Kanskje du blir lagt til som medlem i den katolske kirken.

Men det kan da ikke være vanskeligere enn å ringe fyren tilbake og spørre hva han skal ha dette for. Ikke sikkert det er han som har sendt meldingen engang. Mulig telefonen hans er blitt hacket og han vet ikke om det.

Endret av medlem-169651
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...