Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvordan kan jeg kvitte meg med svære pappesker?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kun ren og tørr papp skal resirkuleres.

Enig I at pappen må være ren og ikke inneholde fremmedobjekter.

Men hvorfor må den være tørr?

Jeg er ikke ekspert på området, men antar at når pappen skal gjenvinnes så blir det tilført væske?  Korriger meg gjerne..

Lenke til kommentar

Kun ren og tørr papp skal resirkuleres.

Enig I at pappen må være ren og ikke inneholde fremmedobjekter.

Men hvorfor må den være tørr?

Jeg er ikke ekspert på området, men antar at når pappen skal gjenvinnes så blir det tilført væske?  Korriger meg gjerne..

Er ikke nøye om den er tørr. Under resirkulering blir pappen blandet med masse vann

Lenke til kommentar

Det kommer vel an på hvordan pappen gjenvinnes. Brenning for energiutnyttelse går også inn under gjenvinningsbegrepet og praksisen varierer rundt i landet. Ved brenning er faktisk vann nyttig siden det hjelper til med temperaturreguleringen uten at det går ut over varmeutbyttet.

Lenke til kommentar

Ta for eksempel BIR, de spesifiserer at papp og papir skal være rent og tørt for at det skal kunne legges i papirretur.

Noen spesifiserer at papp ikke skal rives, men kun brettes. Da antar jeg at vanning og "balling" av papp utgår. De fleste spesifiserer at pappen ikke skal være tilgriset, da tenker jeg at våt papp utgår, men jeg kan jo ta feil.

Jeg kjenner ikke til at man brenner noe nevneverdig papp her i landet, det meste blir brukt til å lage ny papp.

Mugg, sopp og råte er nok en grunn til at mange selskaper vil ha ren papp, samme med plastavfall. Avfallet blir ofte lagret lenge før det renoveres.

Naboen min kaster plastposer i matavfall, hvor det kun skal kastes matrester og brukes spesialposer, det er sikkert ikke noe problem for dem, men det skaper problemer for søppelplassen som må bruke ekstra resurser på å sortere.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Papp skal brettes for å ta mest mulig plass i din egen pappdunk. Da må du muligens overfylle dunken, noe som kan føre til ekstra gebyrer ved tømming... (?)

Jeg kutter med stanleykniv. Langs brettene. Og gjerne 1-5 ganger over det stykket jeg sitter igjen med etter bretten er tatt..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...