Gå til innhold

Casemodding sux


Anbefalte innlegg

For min del er selve byggingen en del av hyggen. Jeg har aldri vært på LAN, og denne siden er det eneste stedet jeg har vist maskinen min, så det er ikke akkurat for å vise meg frem at jeg gjør det. Når jeg om en stund skal begynne på et nytt prosjekt er ikke det fordi jeg faktisk trenger et nytt kabinett, men for å få teste ut noen ideer og sjekke om de virker. Samtidig er det jo topp å få lage noe som man er fornøyd med!

 

Noen legger mye tid i å lage en fancy hjemmeside, noen sager i kabinettet, mens andre mekker på bilen sin. Folk har forskjellige evner og lyster, og det er topp! :thumbs:

 

Jeg tror det er bedre å bruke dremelen på kabinettet enn å se på Robinson f.eks...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min definisjon av Case Mod:

Et kabinett til PC som på en eller annen måte er modifisert. Bytter du f.eks. fra vanlige skruer til thumbscrews, så kan du vel egentlig kalle det en Case Mod. Ikke en veldig avansert, nevneverdig Case Mod, som du tar bilder av og viser frem, men fortsatt en Case Mod.

 

De fleste gjør jo mye mer før de kaller det en Case Mod. Noen gjør noe helt orginalt (bygger nytt fra scratch), mens andre gjør mer standard ting. Selvfølgelig er de helt orginale tingene mest imponerende. Bytter du f.eks. til ferdiglaget dør med vindu i et Chieftec (eller annet) kabinett, så er det jo ikke særlig mye arbeid eller kunstnerisk utfoldelse, og dermed ikke noe å skryte av. Produsenten av sidedøra må få æren for utseendet/kunsten, og alle som leser dette forumet (tror og håper jeg) klarer å bytte sidepanel på et ATX tower. ;)

 

Men kombinasjoner av ferdiglagde mods kan jo kalles kunst, selv om mange andre har brukt de samme delene før. Hvor mange unike kombinasjoner finnes det ikke av katoder, dører, vinduer, LEDs, etches, thumbscrews, osv? Sammen med alle de forskjellige kabinettene som finnes på markedet, så blir mulighetene uendelige. Plagiat er selvsagt kjiipt, men dersom man finner på noe som er litt mer orginalt, så kan det bli veldig bra og imponerende (eller selvfølgelig fryktelig stygt og grusomt).

 

Hvorfor gjøre dette?

Som mange har sagt tidligere, så er det en personlig greie. Noen modder for å øke ytelsen/kjøling, noen for å redusere støynivået, noen fordi det er gøy å drive med, noen for å endre utseendet på maskina til noe de selv liker bedre, noen for å kunne "brife" med et annerledes kabinett, osv, osv, osv...

 

Å si at "casemodding sux" er bare tull. For de personene som av en eller flere grunner velger å modde kabinettet sitt, gjør casemodding alt annet enn å suge. Det som suger mest er vel folk som prøver å rakke ned på en hobby som veldig mange datainteresserte har mye glede av, fordi de selv ikke har den samme interessen (eller kanskje bare er misunnelige?). :cool:

Lenke til kommentar
For at det skal se fint ut selvfølgelig, man pynter ikke til jul for at det har noe praktisk nytte vettu  :lol:

Nei nå kødder du! Jeg pynter bare fordi jeg vet at nissen kommer på besøk da :shrug:

Beklager å skuffe deg, men nissen finnes ikke. Det er bare din far med nissedrakt og løs-sjegg. Påskeharen finnes ikke heller!

Lenke til kommentar

Fyf*en whine!

Kjøpe kjøpe kjøpe er alt du sier psilocybe!

 

De fleste her på overklokking forumet har gjort det meste for hånd!

Og selv de med en firkanta vindu ser standard ut, så er jeg stolte av de som har brukt stikksag til det, for det er ikke utrolig lett å håndtere en stikksag for første gang på et stål kabinett! Jeg selv har laget et hull i døra, og jeg skal fortsette neste helg pga inspirasjon! Da skal kabinettet mitt se ut som om den ikke var min lenger :p (som vil si, kopiering av andres ideer, men det er jo lov)

 

Dessuten har man noe annet å gjøre på når man modder enn å bare sitte foran skjermen som mange her i verden gjør. Og når du modder hele pc'en, og det tar tid, og hvis du har tatt ut alle komponentene, så kan du hjelpe lit til i huset mens du venter på at f.eks lakk skal tørke istedenfor å late deg hele dag. Tror foreldre setter mye pris på det ;)

Lenke til kommentar
Fyf*en whine!

Kjøpe kjøpe kjøpe er alt du sier psilocybe!

 

....

 

Og når du modder hele pc'en, og det tar tid, og hvis du har tatt ut alle komponentene, så kan du hjelpe lit til i huset mens du venter på at f.eks lakk skal tørke istedenfor å late deg hele dag. Tror foreldre setter mye pris på det ;)

Tror ikke psilocybe bor hjemme lengre. Og btw, så er sikkert 80% av liksom-casemodderne her kunder av microplexs ferdig-produkter.

 

Men, tatt i betraktning hva jeg legger i casemodding, så synes jeg det er kult.

 

En casemod laget ved hjelp av planlegging, håndtverk og gode idèer knuser når som helst en "casemod" av ferdigkomponenter som bare er "installert".

 

DrE

Lenke til kommentar

ja, enig at det er en pen mod, men det er ikke meninga at en syk mod skal sette standarden for casemodding! selv har jeg nettop bygd om et gammelt IBM-kabinett! det ser absolutt ikke like sykt ut som den over, men jeg har gjort det meste selv, og vil absolutt kalle det for en fullverdig casemod!

 

må være lov for folk å skryte litt og å spørre om hva andre mener uten å bruke år og ti-tusener av kroner (*overdriver*) på kabinettet sitt.

Endret av AutoExec
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...