NinjaPiraten Skrevet 7. april 2015 Del Skrevet 7. april 2015 Hei. Har et kjapt spørsmål angående medarbeidersamtaler. Skal de være lønnet? Tenker da i tilfeller hvor den skjer utenfor arbeidstiden til den ansatte. Si du for eksempel blir satt opp til en time på en dag man ikke jobber. Eller at man kommer en time før jobb. Jeg vet at personalmøter er lønnet, så da burde vel også medarbeidersamtaler være lønnet? Har ikke klart å finne noen klare svar på dette noe sted. Har en sjef som mener de ikke er lønnet, så det hadde vært greit å kunne vise til et eller annet hvis det i så fall er sånn at de skal være lønnet. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 7. april 2015 Del Skrevet 7. april 2015 Regner med at de er frivillig når de ikke er lønnet? Lenke til kommentar
NinjaPiraten Skrevet 7. april 2015 Forfatter Del Skrevet 7. april 2015 Om de er frivillige så er det i alle fall ikke blitt gitt noe informasjon om det. Lenke til kommentar
Glowman Skrevet 7. april 2015 Del Skrevet 7. april 2015 Om de er frivillige så er det i alle fall ikke blitt gitt noe informasjon om det. Hvis du trenger "medarbeider" samtaler så er det noe feil med hvordan du utfører jobben din. å kreve betalt for at du må ta deg sammen i jobben din er helt idiotisk! Lenke til kommentar
NinjaPiraten Skrevet 8. april 2015 Forfatter Del Skrevet 8. april 2015 Om de er frivillige så er det i alle fall ikke blitt gitt noe informasjon om det. Hvis du trenger "medarbeider" samtaler så er det noe feil med hvordan du utfører jobben din. å kreve betalt for at du må ta deg sammen i jobben din er helt idiotisk! Du vet tydeligvis ikke hva medarbeidersamtaler er. Jeg vet ikke om alle bedrifter har dette, men veldig mange har det. Vi har det en gang i året. Alle har en samtale med sjefen, uansett om du er en eksemplarisk ansatt eller en helt patetisk. Dessuten er det heller ikke meg som er opptatt av disse pengene. Jeg er verneombud og en av de ansatte har kommet med et spørsmål til meg som jeg prøver å finne et ordentlig svar på. Jeg vil mene det at hvis man skal komme ned på jobb og sitte der i en time å ha samtale med sjefen som ikke skjer fordi man har gjort en dårlig jobb, men fordi det er noe bedriften gjør årlig, så burde man ha betalt for det. Det er jo en del av jobben. 5 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 8. april 2015 Del Skrevet 8. april 2015 I all den tid jeg har vært med på medarbeidersamtale har den vært i normal arbeidstid og derfor betalt. Men jeg ville brukt det til min fordel, altså når en er innpå innsats og lønn. Ta opp at en frivillig møter opp på samtaler som er ulønnet, greit å kunne vise til slike ting når man skal diskutere lønnsnivået. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 8. april 2015 Del Skrevet 8. april 2015 Om de er frivillige så er det i alle fall ikke blitt gitt noe informasjon om det. Hvis du trenger "medarbeider" samtaler så er det noe feil med hvordan du utfører jobben din. å kreve betalt for at du må ta deg sammen i jobben din er helt idiotisk! Det hadde vært en fordel å vite hva en snakker om før en uttaler seg. Noe du her så eksemplarisk ikke gjør. Så lenge man er disponibel for arbeidsgiver så skal man ha betalt for tiden. Er man satt opp på en medarbeidersamtale eller andre møter man forventes å møte opp på, utenfor arbeidstid, så er dette tid man skal ha betalt for på lik linje med annet arbeid. Om det er lurt å "se igjennom fingrene" på det for å ta det opp i en lønnssamtale er eg i tvil om. Slike "småting" er lett å glemme(for begge parter, men lettest for arbeidsgiver), gir lite goodwill(er min erfaring) og tas det frem som ett argument så kan arbeidsgiver si at du burde ha bedt om ett annet tidspunkt dersom en ikke var på jobb på opprinnelig tidspunkt. 4 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 8. april 2015 Del Skrevet 8. april 2015 Eg kan ikkje sjå nokon gode argument for at ein medarbeidarsamtale skal være ulønna. Dette er tid du setter til arbeidsgivers disposisjon, då skal arbeidsgiver i utgangspunktet lønne denne tida. I tillegg er det arbeidsgiver som har dei største fordelane ved å avholde medarbeidarsamtale. Ikkje berre kan ein slik samtale bidra til motiverte ansatte og forslag til korleis ein kan effektivisere drifta, men utan medarbeidarsamaltane så må arbeidsgiver finne andre måtar å dokumentere at arbeidsmiljølova sitt kapittel 4 er oppfylt. For fagorganiserte er medarbeidarsamtale ofte ein del av tariffavtalen slik at dersom ein ikkje gjennomfører medarbeidarsamtalar så er dette avtalebrudd frå arbeidsgivers side. Lenke til kommentar
ARJ Skrevet 8. april 2015 Del Skrevet 8. april 2015 Her jeg jobber (STORT firma) så er det i normal arbeidstid. Og til deg som skriver at "om du trenger medarbeidersamtaler" - Ta deg ei pære. Det er krav til en årlig medarbeidersamtale med din nærmeste leder. Lenke til kommentar
insolvent Skrevet 8. april 2015 Del Skrevet 8. april 2015 Hos oss (staten) skjer det alltid i arbeidstiden. Dersom samtalen er satt opp på en fridag, blir vi enige om å ta møtet en dag man er på jobb. Lenke til kommentar
NinjaPiraten Skrevet 9. april 2015 Forfatter Del Skrevet 9. april 2015 Takk for flere gode svar. Får ta en prat med sjefen; prøve å finne ut av dette. Er flere som har blitt satt opp på tidspunkt utenfor arbeidstiden. Så da kan det være greit at sjefen evt forandrer på tidene eller husker å føre opp tiden som en arbeidstime. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 9. april 2015 Del Skrevet 9. april 2015 Jeg mener det er selvsagt at den skal være lønnet. Og så kan du undersøke om det er noe med at man skal ha ekstra betalt for å møte opp på sylkorte oppdrag. Jeg tror kanskje det er noen regler i forhold til det. Lenke til kommentar
Rabia Skrevet 10. februar 2023 Del Skrevet 10. februar 2023 Glowman skrev (På 8.4.2015 den 1.48): Hvis du trenger "medarbeider" samtaler så er det noe feil med hvordan du utfører jobben din. å kreve betalt for at du må ta deg sammen i jobben din er helt idiotisk! Hvor har du fått det fra?? Det er en investering for både ledelsen og arbeidstakeren hvor begge parter får masse nyttig og verdifull som de kan tjene stort på. En medarbeider samtale er ikke der for det er noe feil, men heller for å snakke å se om det er rom for forbedringer etc. for begge parter. Det er like verdifult for ledelsen å få hørt arbeidstakerne sine følelser, tanker, meninger som det er for arbeidstakeren å høre feedback fra sin overordnende. Selvfølgelig man kreve å få betalt/kompensert for tiden man bruker til å investere i selskapet man jobber i ved å delta på medarbeidersamtalen. Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet 10. februar 2023 Del Skrevet 10. februar 2023 Rabia skrev (6 minutter siden): Hvor har du fått det fra?? Det er en investering for både ledelsen og arbeidstakeren hvor begge parter får masse nyttig og verdifull som de kan tjene stort på. En medarbeider samtale er ikke der for det er noe feil, men heller for å snakke å se om det er rom for forbedringer etc. for begge parter. Det er like verdifult for ledelsen å få hørt arbeidstakerne sine følelser, tanker, meninger som det er for arbeidstakeren å høre feedback fra sin overordnende. Selvfølgelig man kreve å få betalt/kompensert for tiden man bruker til å investere i selskapet man jobber i ved å delta på medarbeidersamtalen. Du bumper et 8 år gammelt svar. Det er vel strengt talt ikke nødvendig? Lenke til kommentar
Rabia Skrevet 10. februar 2023 Del Skrevet 10. februar 2023 Om det er nødvendig eller ikke vet ingen av oss? Det finnes ingen grenser på hvor lenge et menneske kan tro på sine egne løgn. 2 Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet 10. februar 2023 Del Skrevet 10. februar 2023 Rabia skrev (3 minutter siden): Om det er nødvendig eller ikke vet ingen av oss? Det finnes ingen grenser på hvor lenge et menneske kan tro på sine egne løgn. Regner med denne medarbeidersamtalen er long gone nå, etter åtte år. Internett er full av feilinformasjon. Spesielt på ymse forum som dette. Jeg har selv blingset med mye jeg har skrevet her inne. Det er vel mye bedre å bare skrive hva man tenker og tror - enn å la være. 😜 Ingen er perfekte. Alle sier feil av og til. Ingen grunn til å bli sur over en feil en enkeltperson skrev for åtte år siden vel. 😃 Lenke til kommentar
Rabia Skrevet 10. februar 2023 Del Skrevet 10. februar 2023 Differensen er stor mellom hva man finner på internett er stor, enig med deg der. Hehe det er godt gjort. Jeg blir blingset daglig av feil jeg kan ta. Neida, skal nok mye mer enn til for meg å bli sur, men takk for tips. At ingen er perfekte har du rett i, men samtidig så er vi alle perfekte også. Ha en fin helg! 1 Lenke til kommentar
Frank Olsen Skrevet 10. februar 2023 Del Skrevet 10. februar 2023 Milhouse85 skrev (1 time siden): Regner med denne medarbeidersamtalen er long gone nå, etter åtte år. Det hadde jo vært artig å fått vite om vedkommende fikk betalt eller ikke 🙂 Lenke til kommentar
Gjest a63f3...e14 Skrevet 12. februar 2023 Del Skrevet 12. februar 2023 Hos oss er de betalt og et krav fra konsernledelsen. Såpass strengt at de årlige medarbeiderundersøkelsene nettopp spør om vi som ansatte har hatt medarbeidersamtale siste 12 mnd (og svarer man nei så trigges det respons fra ledelsen nedover for å finne ut hvorfor vår nærmeste leder ikke har funnet tid eller grunn til å ha slike pålagte årlige greier). Alltid gøy når noen svarer nei selv om de har hatt medarbeidersamtale siste 12 mnd og nærmeste leder ikke vet hvem som svarte nei siden undersøkelsene er anonyme (via Rambøll). Anonymous poster hash: a63f3...e14 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå