Gå til innhold

Spørsmål om skjermer(ytelse mot pris).


Anbefalte innlegg

Hei, har tenkt å begynne å game igjen etter mange år uten gaming PC, jeg vil bygge en rig basert på i-7 4790k og GTX 970 siden det virker som det gir mye kraft for pengene i den prisklassen jeg tenker (rundt 10k+ skjerm men ikke annet tilbehør).

 

Jeg har funnet mye god informasjon på nettet i påsken rundt hardware men det jeg sliter med å finne informasjon om er skjermer, og det er jo ganske vanskelig å se forskjellen på forskjellige skjermer på youtube osv. når det er begrenset av skjermen jeg selv ser videoen på..

 

Jeg er ganske bestemt på kjøpe en 24" skjerm med 1080p.

 

Siden jeg ikke har kjøpt PC-skjerm siden 2008 ca. har jeg lite peiling og lurer da på om det er stor kvalitetsforskjell nå for tiden, for eksempel en billing skjerm som https://www.komplett.no/samsung-24-led-ls24d340h/825354 mot en skjerm som https://www.komplett.no/benq-24-led-rl2455hm/779953

 

Eller burde jeg sikte enda høyere? Jeg har lite interesse i å kaste penger i do men jeg har ingen anelse om skjermer i den prisklassen blir en stor flaskehals for meg eller om det er bra med milevis margin.

Jeg har også lest at 120hz og 144hz har blitt populært, er dette bare en gimmick eller er det virkelig verdt penga? Og isåfall, får jeg noe effekt ut av det med en PC for rundt 10k?

 

 

TL:DR Jeg leter etter forslag til en 24" 1080p skjerm/prisklasse som ikke er flaskehals og ikke er overkill for en PC basert på i-7 4790K og GTX 970 og eventuelt informasjon jeg kan ta nytte av i jakten på en perfekt skjerm.

Endret av litespm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uansett hva du kjøper se etter skjerm med Displayport eller DVI. Mye greiere å koble til.

HDMI kan være veldig rotete setter du f.eks annen oppløsning en HD risiker du å få svart skjerm og må koble til med VGA for å endre skjermoppløsning.

 

Angående 120-144 hz så kommer det vel ann på hvor nøye du er på lagging:

Så synet og hukomelsen spiller noe rolle om du merker store forskjell eller ikke.

Men de sies Freesync\Gsync spiller mere rolle for å få skjermkortet å gi gjevn FPS ellers kan bilde få Screen tearing særlig hvis skjermkortet er overklokket.

 

 

response_comparison.jpg

 

60hz-120hz-vs-turbo240hz-backlightstrobi

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uansett hva du kjøper se etter skjerm med Displayport eller DVI. Mye greiere å koble til.

HDMI kan være veldig rotete setter du f.eks annen oppløsning en HD risiker du å få svart skjerm og må koble til med VGA for å endre skjermoppløsning.

 

Angående 120-144 hz så kommer det vel ann på hvor nøye du er på lagging:

Så synet og hukomelsen spiller noe rolle om du merker store forskjell eller ikke.

Men de sies Freesync\Gsync spiller mere rolle for å få skjermkortet å gi gjevn FPS ellers kan bilde få Screen tearing særlig hvis skjermkortet er overklokket.

 

 

response_comparison.jpg

 

60hz-120hz-vs-turbo240hz-backlightstrobi

 

 

Takker for veldig bra svar LMH1 :) Jeg har bestemt meg for å bestille PCen nå, bruke møkkaskjermen min fra 2008 frem til jeg får feriepenger om 2 måneder så anskaffer jeg meg en 144hz G-sync skjerm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...