mvs96 Skrevet 7. april 2015 Del Skrevet 7. april 2015 Det begynner nå å bli i siste liten for å søke på høyskoler og jeg har egentlig vært bestemt for film en god stund problemet er hvor jeg bør begynne. Jeg har sett litt rundt og snakket med representanter fra høyskolen i lillehammer, de har ikke nytt opptak før 2017 og jeg fant ut i ettertid at det er vanskelig å komme inn uten erfaring i bransjen. Jeg har også sett på Volda, men det ser ut til å være spesialisert kun i animasjon. Jeg er mest interessert i manus/regi. Jeg tenkte også på filmvitenskap, men er dette ubrukelig vis man skal inn i selve produksjonen av film? Privat skoler har jeg luket bort ettersom de er svært dyre og jeg har lest mye dårlig om de. Er det noen som har erfaringer med filmskoler i Norge, eller bør jeg heller satse på utland? Eller er det bedre og bare starte fra bunnen av bransjen som assistent eller lignende? Lenke til kommentar
aadnesvik Skrevet 11. april 2015 Del Skrevet 11. april 2015 Hei!Jeg gikk på folkehøgskole i Drammen, og har sett hvor mye filmelevene har tjent på det. Der får man laget kortfilmer, man får nettverk og mulighet til å ta et år i en praksisbedrift etterpå. Om folkehøgskole ikke er et alternativ, finnes det mange anerkjente studier i utlandet. Fordi vi har lånekassen, og fordi alle skoler er forskjellige, ville jeg nok ikke ha luket bort private skoler. Med formell kompetanse er man kanskje mer søkeberettiget for å få tilskudd fra for eksempel NFI. Det viktigste for meg ville vært å lage film, om det hadde vært på fritiden med støtte fra for eksempel Frifond, eller gjennom utdanning. Lykke til! Lenke til kommentar
mvs96 Skrevet 12. april 2015 Forfatter Del Skrevet 12. april 2015 Takker for svar! Det frister veldig med utlandet spesielt usa, men jeg får se. Vet du noe om filmvitenskap eller er det ikke for noen som skal inn i filmproduksjon? Lenke til kommentar
aadnesvik Skrevet 12. april 2015 Del Skrevet 12. april 2015 Takker for svar! Det frister veldig med utlandet spesielt usa, men jeg får se. Vet du noe om filmvitenskap eller er det ikke for noen som skal inn i filmproduksjon? Bare hyggelig. Da jeg gikk medier og kommunikasjon på videregående, lærte vi oss filmuttrykk fra filmhistorien som vi senere brukte i filmene vi lagde. Vi ble på en måte tvunget til å bruke uttrykk fra for eksempel kjente klassikere i våre egne produksjoner, og det var nok en grunn til det. Det henger sammen med filmvitenskap. Flere kjente filmskapere har studert filmvitenskap på et tidspunkt, for eksempel Tommy Wirkola og Joachim Trier. Samtidig vil jeg være forsiktig med å anbefale det. Det viktige er kanskje å se mye film, evaluere og bli inspirert, men det kan man selvfølgelig gjøre utenfor studier. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå