trolli98 Skrevet 7. april 2015 Del Skrevet 7. april 2015 Hei! Har funksjon f(x): 1/4*x^4-2x^2+6. Oppgaven lyder slik: Vi registrerer at begge eksponentene er partall. Hva forteller dette deg om symmetriegenskapene til grafen f? Lenke til kommentar
Ljóseind Skrevet 7. april 2015 Del Skrevet 7. april 2015 (endret) Jeg svarte deg i den forrige tråden din. Ingen vits å lage nye tråder om akkurat samme spørsmål. Det gjør bare moderatorene sure. Endret 7. april 2015 av Ljóseind 1 Lenke til kommentar
trolli98 Skrevet 7. april 2015 Forfatter Del Skrevet 7. april 2015 Jeg svarte deg i den forrige tråden din. Ingen vits å lage nye tråder om akkurat samme spørsmål. Det gjør bare moderatorene sure. Hei! På den forrige tråden min skrev jeg feil... Trodde det hadde noe med bunn- og toppunktene å gjøre, men nå ser jeg at jeg kun skal konsentrere meg om funksjonen i denne oppgaven. Derfor fjernet jeg tråden, så jeg får ikke opp eventuelle svar. Beklager dette...Men viss du skjønner hva oppgaven spør etter hadde jeg satt stor pris på svar Lenke til kommentar
Ljóseind Skrevet 7. april 2015 Del Skrevet 7. april 2015 (endret) Ah ok. Nå ble jeg litt skuffa. Jeg greide å gjette meg fram til f(x)-en din med det du hadde oppgitt, så jeg var litt fornøyd med meg selv Det stod mellom 0.25x^4-2x^2+6 eller en annen funksjon, avhengig av hvilket bunnpunkt du hadde regnet riktig. Jeg skrev at det ene bunnpunktet ditt, (-2,10) eller noe sånt, var feil. Det skal være (-2,2) og (2,2). Greia i denne oppgaven er at hvis du tar et tall opphøyd i et partall, så vil du få akkurat det samme, uansett om du ganger tallet med -1: 2^2 = 4, (-2)^2 = 4 2^10 = (2^2)^5 = 1024 (-2)^10 = ((-2)^2)^5 = 1024 Derfor kan du vite at hvert ledd med x^a hvor a er et partall, må være symmetrisk om y-aksen. Det samme gjelder hvis du adderer flere ledd med x opphøyd i et partall. Da blir summen symmetrisk om y-aksen. Her er f(x) en sum av symmetriske ledd, og derfor kan du vite at f(x) er symmetrisk om y-aksen. Endret 7. april 2015 av Ljóseind Lenke til kommentar
trolli98 Skrevet 7. april 2015 Forfatter Del Skrevet 7. april 2015 Ah ok. Nå ble jeg litt skuffa. Jeg greide å gjette meg fram til f(x)-en din med det du hadde oppgitt, så jeg var litt fornøyd med meg selv Det stod mellom 0.25x^4-2x^2+6 eller en annen funksjon, avhengig av hvilket bunnpunkt du hadde regnet riktig. Jeg skrev at det ene bunnpunktet ditt, (-2,10) eller noe sånt, var feil. Det skal være (-2,2) og (2,2). Greia i denne oppgaven er at hvis du tar et tall opphøyd i et partall, så vil du få akkurat det samme, uansett om du ganger tallet med -1: 2^2 = 4, (-2)^2 = 4 2^10 = (2^2)^5 = 1024 (-2)^10 = ((-2)^2)^5 = 1024 Derfor kan du vite at hvert ledd med x^a hvor a er et partall, må være symmetrisk om y-aksen. Det samme gjelder hvis du adderer flere ledd med x opphøyd i et partall. Da blir summen symmetrisk om y-aksen. Her er f(x) en sum av symmetriske ledd, og derfor kan du vite at f(x) er symmetrisk om y-aksen. Ahaa! Tusentakk! Dette var da egentlig logisk.Tusentakk for god forklaring Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå