Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Mattehjelp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg svarte deg i den forrige tråden din.

Ingen vits å lage nye tråder om akkurat samme spørsmål. Det gjør bare moderatorene sure.

Hei! På den forrige tråden min skrev jeg feil... Trodde det hadde noe med bunn- og toppunktene å gjøre, men nå ser jeg at jeg kun skal konsentrere meg om funksjonen i denne oppgaven. Derfor fjernet jeg tråden, så jeg får ikke opp eventuelle svar. Beklager dette...Men viss du skjønner hva oppgaven spør etter hadde jeg satt stor pris på svar :)

Lenke til kommentar

Ah ok. Nå ble jeg litt skuffa. Jeg greide å gjette meg fram til f(x)-en din med det du hadde oppgitt, så jeg var litt fornøyd med meg selv :p Det stod mellom 0.25x^4-2x^2+6 eller en annen funksjon, avhengig av hvilket bunnpunkt du hadde regnet riktig.

Jeg skrev at det ene bunnpunktet ditt, (-2,10) eller noe sånt, var feil. Det skal være (-2,2) og (2,2).

Greia i denne oppgaven er at hvis du tar et tall opphøyd i et partall, så vil du få akkurat det samme, uansett om du ganger tallet med -1:

2^2 = 4, (-2)^2 = 4

2^10 = (2^2)^5 = 1024

(-2)^10 = ((-2)^2)^5 = 1024

Derfor kan du vite at hvert ledd med x^a hvor a er et partall, må være symmetrisk om y-aksen.

Det samme gjelder hvis du adderer flere ledd med x opphøyd i et partall. Da blir summen symmetrisk om y-aksen.

Her er f(x) en sum av symmetriske ledd, og derfor kan du vite at f(x) er symmetrisk om y-aksen.

Endret av Ljóseind
Lenke til kommentar

Ah ok. Nå ble jeg litt skuffa. Jeg greide å gjette meg fram til f(x)-en din med det du hadde oppgitt, så jeg var litt fornøyd med meg selv :p Det stod mellom 0.25x^4-2x^2+6 eller en annen funksjon, avhengig av hvilket bunnpunkt du hadde regnet riktig.

Jeg skrev at det ene bunnpunktet ditt, (-2,10) eller noe sånt, var feil. Det skal være (-2,2) og (2,2).

Greia i denne oppgaven er at hvis du tar et tall opphøyd i et partall, så vil du få akkurat det samme, uansett om du ganger tallet med -1:

2^2 = 4, (-2)^2 = 4

2^10 = (2^2)^5 = 1024

(-2)^10 = ((-2)^2)^5 = 1024

Derfor kan du vite at hvert ledd med x^a hvor a er et partall, må være symmetrisk om y-aksen.

Det samme gjelder hvis du adderer flere ledd med x opphøyd i et partall. Da blir summen symmetrisk om y-aksen.

Her er f(x) en sum av symmetriske ledd, og derfor kan du vite at f(x) er symmetrisk om y-aksen.

Ahaa! Tusentakk! Dette var da egentlig logisk.Tusentakk for god forklaring :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...