Gå til innhold

Er coil whine skadelig for skjermkortet?


feddi

Anbefalte innlegg

har et gtx 960 skjermkort som den siste tiden har begynt å lage lyd ved for eksempel spilling. Har ikke laget denne lyden før. Er veldig lav å kan ikke høre den så lenge det er lyd i spillet, men ønsker å høre om det er noe som er ødeleggende for skjermkortet? Er coil whine resultat av skade på gpu eller pc? Eller er det noe jeg kan ignorere å slippe å tenke på at noe evt er galt med pcen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har et gtx 960 skjermkort som den siste tiden har begynt å lage lyd ved for eksempel spilling. Har ikke laget denne lyden før. Er veldig lav å kan ikke høre den så lenge det er lyd i spillet, men ønsker å høre om det er noe som er ødeleggende for skjermkortet? Er coil whine resultat av skade på gpu eller pc? Eller er det noe jeg kan ignorere å slippe å tenke på at noe evt er galt med pcen?

 

Coilwhine skader ikkje noe nei. Bare hørselen :p

 

Mang maxwell baserte skjermkort har litt coilwhine virker det som. Noen får det mere enn andre, og det kan være kombinasjoner mellom strømforsyning og skjermkort, eller bare skjermkort. Veldig høy fps i spill, gjør ofte at coilwhine høres bedre. F.eks i spillmenyer etc.

 

En måte å få bort litt gnæg på, er f.eks bruke en g-syncskjerm, eller sette vanlig v-sync på. I fps spill er det få som liker vanlig v-sync pga det blir litt mere inputlag av det.

 

Man kan også sette max_fps i mange spill, eller bare gjøre det med msi afterburner eller fraps.

 

Max_fps kan settes til det skjermen er, for bedre spillflyt og mindre gnæg fra skjermkortet.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Takker for raskt svar! Godt å høre at det ikke er noe som er blitt ødelagt på skjermkortet ? Men er dette noe som man kan bruke som grunn til reklamasjon? Kjøpt hos komplett.

 

Tror jeg skal prøve å sette max_fps til 144 ettersom skjermen min er 144hz?

Endret av feddi
Lenke til kommentar

Noen ganger r det rma hvis lyden er helt jævelig, men ellers kan d angrefriste det. Anbefaler deg såfall og vente til den 45 dagen med å angre p kortet da du som regel får ett nytt skjermkort fra samme batch som også har coiling. Derfor burde man drøye lengst mulig for og forhåpentligvis få en ny en fra en annen batch :)

 

Nizzen: er det poeng og sitere når man er første mann til å svare? :p:rofl::nei:

Endret av ExpensiveGameFinder
Lenke til kommentar

Ja hvis det er ankommet postkontoret så kan jeg benytte meg av angreretten. Ikke hvis det er fra ordren ble plassert og betalt. Lang tid pleier det å ta fra jeg sender avgårde skjermkortet mitt til jeg får et nytt i posten?

Eksamenslesing nærmer seg og jeg vil bruke tiden frem til da mest mulig på gaming ??

Lenke til kommentar

 

 

Er det 45 dager fra odren er plassert eller fra dagen pakken er mottatt? Jeg ligger i grenseland på akkurat det der ser jeg:/

På komplett så er det fra varen er mottatt :)

https://www.komplett.no/k/k.aspx?action=custserv&topic=45dager

Takk:) ser at jeg bikka over den grensa for 2 dager siden... Typisk. Er det da reklamasjon jeg bør gå for? Hvis det i det heletatt er god nok grund for det...
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...