Cutthroat Bill Skrevet 7. april 2015 Del Skrevet 7. april 2015 I mai i fjor ble det byttet 4 simmerringer i gaflene på sykkelen min, samt noen foringer pga slakk. De har allerede begynt å lekke igjen, og verkstedet sier at det bare er 6 måneder garanti på disse simmerringene. Jeg ble forbauset og mistenksom over å høre at de tillot seg å gjøre jobben igjen, men til halv pris denne gangen. Hvis de virkelig har loven på sin side, så har jeg vanskelig for å tro at de vil tilby halv pris for jobben.Så spørsmålet da er jo om jeg har noen som helst rettigheter her, og hva jeg bør gjøre videre. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 7. april 2015 Del Skrevet 7. april 2015 Hvilken sykkel er det snakk om? Lenke til kommentar
Cutthroat Bill Skrevet 7. april 2015 Forfatter Del Skrevet 7. april 2015 Det er en Yamaha WR250R '08. Er det relevant? Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 7. april 2015 Del Skrevet 7. april 2015 I mitt hode er det relevant. Hadde du nevnt en kina-sykkel så hadde jeg ikke blitt så overrasket. Mye søppel å kjøpe for tiden. Men den du nevner bør være grei kvalitet. Men 4 simringer? Mener du simmerringer (1 på hver gaffel) pluss støvhetten?Hvilken type kjøring har du? Kjører du helst av vegen eller på? Vinterkjøring? Altså, blir ringene utsatt for mye dritt?Har du noen annen beskyttelse enn de plastdingsene som sitter i forkant? For meg ser det mer ut som pynt enn skikkelig beskyttelse.Du burde jo vurdere skikkelige beskyttere, om du ikke alt har det. Det er ikke helt ukjent at USDgafler sliter med skitt, som igjen lager lekkasje.Når du nå først har fått lekkasje, så ville iallfall jeg først ha prøvd med en Sealmate. Etter at jeg fikk sykler med USD så har Sealmate blitt standard tilbehør så sant jeg ikke har hatt skikkelige beskyttere. Koster ikkeno og de sender i en konvolutt, så det kommer på noen dager. 1 Lenke til kommentar
Cutthroat Bill Skrevet 7. april 2015 Forfatter Del Skrevet 7. april 2015 Men 4 simringer? Mener du simmerringer (1 på hver gaffel) pluss støvhetten? Stemmer, det var det jeg mente. De tok begge sider når de først var i gang. Pakningene alene kostet meg rundt 800,- Hvilken type kjøring har du? Kjører du helst av vegen eller på? Vinterkjøring? Altså, blir ringene utsatt for mye dritt? Har du noen annen beskyttelse enn de plastdingsene som sitter i forkant? For meg ser det mer ut som pynt enn skikkelig beskyttelse. Du burde jo vurdere skikkelige beskyttere, om du ikke alt har det. Det er ikke helt ukjent at USDgafler sliter med skitt, som igjen lager lekkasje. De blir utsatt for en del skitt, ja. Det er litt vinterkjøring, og masse kjøring på grusveier. 60-70% asfalt, resten grusveier og skogsveier., tenker jeg. De plastdekslene er ikke designet for å holde vekk støv og skitt. De er der for å hindre skade på demperne hvis de blir truffet av småsteiner fra andre kjøretøy. Å kjøre offroad med USD, uten slike deksler er å be om trøbbel. SealSavers virker lovende. Har faktisk noe lignende på et par av mine radiostyrte modellbiler, så hvis de funker der, hvorfor ikke også på MC? Når du nå først har fått lekkasje, så ville iallfall jeg først ha prøvd med en Sealmate. Etter at jeg fikk sykler med USD så har Sealmate blitt standard tilbehør så sant jeg ikke har hatt skikkelige beskyttere. Koster ikkeno og de sender i en konvolutt, så det kommer på noen dager. Takk for tipset. Bestilte 2 stk med en gang. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 7. april 2015 Del Skrevet 7. april 2015 Alle mine USD-gafler har lekket etter en viss tid (nokså kort tid, under 1 år med "daglig" kjøring iallfall), men så langt har jeg ikke behøvd å bytte, kun rengjøre med den Sealmate-saken. Nesten latterlig enkel plastdings, men den gjør jobben. Belg eller annen fullverdig beskyttelse nesten eliminerer behovet for å enten rengjøre eller bytte ringer. Å bytte ringer kan på meg virke som er kun nødvendig når de begynner å bli seriøst gamle, eller at det har vært kjørt lenge med mye skitt og lekkasje, eller at ringene/gaffelen/sykkelen er av jalla-kina-kvalitet.Min 1994 Honda NX250, som originalt har solide belger, kjører fremdeles på originale ringer, uten antydning til svette. Den kjøres året rundt, og blir "aldri" vasket. Har aldri rengjort med Sealmate på den.Min 1997 KTM Sting 125 (med White Power USD-gaffel, topp kvalitet men ubeskyttet) må rengjøres med Sealmaten et par ganger i året. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 7. april 2015 Del Skrevet 7. april 2015 Bytt øvre og nedre foringer i gaflene når du bytter simmerringer. Når disse blir slitt blir det slark i gaflene og du får lekasje igjen etter kort tid. Lenke til kommentar
Cutthroat Bill Skrevet 16. april 2015 Forfatter Del Skrevet 16. april 2015 Jeg fikk de to SealMate-sakene i posten på tirsdag, og gjorde rent slik de viste i videoen på hjemmesiden dems. Har kjørt kanskje 60 km siden da, og det ser ikke ut til at det lekker lengre. Det har kanskje lagt seg en veldig tynn film med olje, men det kan være rester som henger igjen hvis jeg ikke var nøye nok med å tørke vekk den gamle oljen. Skal fortsette å holde øye på dem, også skal jeg også bestille et par lange SealSavers, slik du foreslo, fikse.sedsberg: Foringer ble byttet i fjor da sykkelen var på verkstedet, så de burde holde en stund til. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 16. april 2015 Del Skrevet 16. april 2015 Høres bra ut. De små plastdingsene burde vært standard på alle MC med USD Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå