Gå til innhold

Avl mellom Husky og Pomeranian?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg lurte på om noen hadde noen erfaring eller kunnskaper når det gjelder avl mellom to forskjellige raser. En blandingsrase som heter Pomsky, har jeg da sett på mettet. Jeg lurer på hvordan det går til?

 

Erdet slik at når det er løpetid så bare finner de to seg til rette? La oss ta utgangspunkt at det er en han pomeranian og en tispe husky, ville ikke det bltt veldig vanskelig? Pomeranianen er vel veldig liten i forhold til en husky, hvordan skal de klare å lage barn? Er det slik at man klarer å be dem lage så gjør de det, eller hvordan fungerer avl generelt? Jeg har sett at folk lar to hunder hilse pø hverandre så blir det action me den gang... Jeg kjenner en med husky tispe og jeg har han pomeranian, vi snakket om dette men var veldig usikre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke få en liten pomme-jente til å bli gravid med huskyvalper da, det blir bare plageri.

Du lar dem få hilse da, og som alt annet så kan det ta tid eller så setter de i gang med en gang. Ha gjerne hanhunden over hos tispen så de kan tilbringe tid med hverandre.

Ellers har du jo kunstig befruktning noe franske bulldoger MÅ gjennom for å engang kunne bli gravide.

Lenke til kommentar

 

Ellers har du jo kunstig befruktning noe franske bulldoger MÅ gjennom for å engang kunne bli gravide.

 

Eh, nei.. Franske Bulldoger kan og bør parres på naturlig vis. Går ikke dette burde ikke hunden avles på.

 

Har du sett pelvisen til en fransk bulldog? Kan hende jeg forveksler det med at de må ha keisersnitt fordi de ikke kan føde naturlig, noe sånt var det ihvertfall.

Lenke til kommentar

 

 

Ellers har du jo kunstig befruktning noe franske bulldoger MÅ gjennom for å engang kunne bli gravide.

 

Eh, nei.. Franske Bulldoger kan og bør parres på naturlig vis. Går ikke dette burde ikke hunden avles på.

 

Har du sett pelvisen til en fransk bulldog? Kan hende jeg forveksler det med at de må ha keisersnitt fordi de ikke kan føde naturlig, noe sånt var det ihvertfall.

 

 

Du forveksler ja. har selv en fransk bulldog som både ble laget og født naturlig. Men du har rett i at det er et problem at mange har måtte tas med keisersnitt blant alle bulldogene, også frenchier, Men det er nå et langt større fokus på hos de seriøse oppdretterene å få frem selvfødende tisper. Det premieres ikke lenger i like stor grad for stort hode på bulldoger, noe som er viktig og bra da dette har skapt disse problemene i første omgang.

Endret av archongamer
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har ikke klart å gjøre hunden husren, men vurderer allerede å lage et blandingskull med den?  :huh:

 

Redigert: Vær så, vær så snill å sette deg mer inn i hund før du begynner å produsere valper. Det er så mye rundt det. Det er ikke bare å parre hundene, så kommer det noen nusselige, friske valper du kan selge til snille mennesker. 

Endret av Juliess
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så for å få en Pomsky er det lureste at en Pom gutt skal befrukte en Husky tispe? Fordi det er slik situasjonen er nå. Men jeg forstår ikke hvordan en liten hund med liten privatdel kan en gang rekke opp og gjøre noe med den store Husky tispen?

Ja. Lar du en husky han parre seg med en liten pom-jente så ber du om bråk, og det vil du ikke. Dette av den enkle grunn at huskyer er STORE hunder mens Pommene er SMÅ. Ikke sett STORE valper på en LITEN tispe, da setter du både tispa og valpen/es (mest sannsynlig får du kun en eller to også, fordi de er mye større enn pomme valper) liv i FARE. Disse valpene DØR enkelt fordi tispa rett og slett ikke kan få dem ut i tide, fordi de er STORE.

 

Så PLEASE PLEASE PLEASE, HVIS du skal gjøre dette, uavhengig av grunn, bruk en tispe husky og en liten kåt pomme-hann.

 

Bare la dem tilbringe tid sammen. Love, uh, finds a way.

 

Edit:

Jeg fikk høre en veldig trist historie hvor en Staffe- han (staffordshire) http://www.dogbreedslist.info/uploads/allimg/dog-pictures/American-Staffordshire-Terrier-2.jpg

.. parret seg med en liten dvergpincher uten eierens bekjentskap: https://media.snl.no/system/images/2893/standard_dvergpincher.jpg

 

 

Den ene valpen hun hadde i magen døde :( Den var altfor stor. Var også vanskeliggjort fødsel da det er enklere å føde hvis de faktisk har mer enn 1 valp i magen, så den døde fordi faren var en staff -  altfor store.

Også bevis for at 'love finds a way' :p

 

Edit2: Tispa klarte seg da og har hatt kull senere med 5-6 helt friske valper. Muligens får hun nytt kull til sommeren med en volpino italiano: http://volpinoitalianochepassione.beepworld.it/files/miro-volpino-italiano-primavera.jpg

Spent, jeg?? NÆH!!!!! :D

 

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

Er ingen rase som heter husky, men du tenker kanskje på siberian husky. Evt alaska husky, som ikke er en godkjent rase i Norge så vidt jeg vet. Siberian husky skal parres med siberian husky, med mindre man mener at det er en siberian husky som det er hensiktsmessig å parre med en annen polarhund eller fuglehund (til bruksformål, trekkhund, alaska husky).

 

Og selv om man parrer en siberian husky med en annen siberian husky, så må man alltid passe på at det er to sunne, helsetestede eksemplarer av rasen som det er fornuftig å avle på. Et kull skal være til rasens beste.

 

Buffy: tror du tenker på engelsk bulldog. Vet ikke om fransk bulldog har de samme problemene, selv om den rasen heller ikke virker spesielt sunn.

Endret av oscrue10
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...