Countryman Skrevet 7. april 2015 Del Skrevet 7. april 2015 Hei! Bytting av bank: Er det er tapsprosjekt uansett hvordan man gjør det når man har bindt boliglånsrenten? Jeg tenkte å høre rundt i forskjellige banker om de kan gi meg bedre lånetilbud, men jeg vet at en eventuell oppheving av bindt boliglån koster flesk og tenker da at det fungerer på samme måte ved bytting av bank? Takk for hjelp Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 7. april 2015 Del Skrevet 7. april 2015 Jepp. Det er det som er hensikten med å binde renta - verken du eller banken kan endre på kontrakten. Dersom det gjøres endringer termineres kontrakten, og du må betale overkurs eller underkurs, alt etter hva det generelle rentenivået er. Hva har du bundet renta på, og hvor lang tid er det igjen? Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 7. april 2015 Forfatter Del Skrevet 7. april 2015 Jepp. Det er det som er hensikten med å binde renta - verken du eller banken kan endre på kontrakten. Dersom det gjøres endringer termineres kontrakten, og du må betale overkurs eller underkurs, alt etter hva det generelle rentenivået er. Hva har du bundet renta på, og hvor lang tid er det igjen? Ok takk, regnet med det. Jeg er på farten og husker ikke helt %, men vet jeg bandt den til 5år. Detter vel 1-1.5år siden. Jeg vet at renten er blitt satt ned 1-2 ganger i banken min siden den gang (og at jeg taper penger for hver dag som går ja..), men vil det da si at tapet ikke er så stort? - siden renten nå er lavere enn da jeg bandt den? -Er det ikke slik at andre banker f.eks kan ta over avtalen jeg har idag? - altså, de kan f.eks gi meg bedre rente og binde renten til et likt system som jeg har i nårværende bank? Slikt sett betaler jeg for bruddet av kontrakten og deretter sparer det inn måned for måned? Betalingen for bruddet blir kanskje så stor at jeg ikke har spart noenting når bindeavtalen går ut.. Lenke til kommentar
nojac Skrevet 7. april 2015 Del Skrevet 7. april 2015 (endret) Ingen vil overta avtalen du nå har. Du må bryte avtalen og betale det banken taper på at du ikke fullfører avtalen, samt restgjelden. Spør banken hva det vil koste. Så får du regne på om refinansieringsavtalen du kan få med en annen bank er verd det. Sannsynligvis lite å hente. Det er jo dette som er baksiden ved å inngå fastrenteavtaler. Endret 7. april 2015 av nojac 1 Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 7. april 2015 Forfatter Del Skrevet 7. april 2015 Ok, det var det jeg tenkte. Takk skal dere ha for hjelpen Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 7. april 2015 Del Skrevet 7. april 2015 Derfor binder ikke jeg renten på boliglånet mitt, selv ikke nå som renten er så lav. Det gjør nemlig at jeg kan betale ned ekstra på lånet uten kostnad, noe jeg selvfølgelig gjør. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 7. april 2015 Del Skrevet 7. april 2015 Man mister jo praktisk talt all fleksibilitet ved å inngå dette veddemålet med banken. Det er nok ikke mange av oss som spår økonomi og renter bedre enn bankene selv. En så lav fastrente som mange nå tilbyr betyr bare at rentene skal være lave lenge, lenge... Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 7. april 2015 Forfatter Del Skrevet 7. april 2015 Derfor binder ikke jeg renten på boliglånet mitt, selv ikke nå som renten er så lav. Det gjør nemlig at jeg kan betale ned ekstra på lånet uten kostnad, noe jeg selvfølgelig gjør. Jeg hadde et svakt øyeblikk og valgte å ta en sjanse. Hadde jeg hatt boliglån på 2-3mill hadde jeg virkelig tapt penger. Siden jeg bare har drøye 900k er jeg bare "lettere irritert" over valget, men sånn er det, man må ta noen sjanser. Fremdeles betaler jeg (ble litt usikker, men sånn ca.) nesten 1500kr mindre i måneden på denne gjelda enn det naboen vegg-i-vegg betaler for å leie en prikk lik leilighet. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 7. april 2015 Del Skrevet 7. april 2015 TS: Kan jeg spørre om hvilken rente du nå har på lånet ditt? Du skal se det ganske lett når du går inn på detaljene på lånet ditt i nettbanken. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 7. april 2015 Del Skrevet 7. april 2015 I snitt er det alltid billegast med flytande rente sidan banken ikkje vil inngå fastrenteavtale dersom risikoen for å tape på det blir for stor. Fordelen med å binde renta er at du får ein forutsigbar økonomi og dermed slepp å få nokon overraskelsar. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 7. april 2015 Del Skrevet 7. april 2015 Å binde renten på boliglånet er det samme som å kjøpe en forsikring, da mot renteoppgang til et nivå man ikke klarer. Men i dag er rentenivået så lavt at det ikke lønner seg stort sett. Nå er det kanskje mulig å binde renten til et lavere nivå enn flytende, men man vet ikke. Historisk sett har det lønt seg med flytende rente. Dessuten, det er mulig å forhandle renten ned. Det gjorde jeg da jeg forhørte meg med flere banker. Jeg har nå en rente på boliglånet som ligger lavere enn det renten egentlig skal ligge på med det lånet jeg har. Hvorfor? Fordi banken gikk med på å gi meg lavere rente. Jeg pruter. Lenke til kommentar
nojac Skrevet 7. april 2015 Del Skrevet 7. april 2015 Det er nok ikke mange av oss som spår økonomi og renter bedre enn bankene selv. Jeg er ikke SÅ imponert over fagøkonomenes evne til å spå renten... Når DET er sagt, er det klart at bankene forsøker å tjene på fastrenteavtalene. De gir ikke disse tilbudene for å være hyggelige. Selv har jeg hatt stor glede og gevinst ved å inngå fastrenteavtaler på INNSKUDD de siste årene. Så det er ikke alltid at banken vinner på sine fastrenteavtaler. (Akkurat nå er jeg fornøyd med at sparepengene mine har 3,5 % rente) 1 Lenke til kommentar
total Skrevet 7. april 2015 Del Skrevet 7. april 2015 Selv har jeg hatt stor glede og gevinst ved å inngå fastrenteavtaler på INNSKUDD de siste årene. Så det er ikke alltid at banken vinner på sine fastrenteavtaler. (Akkurat nå er jeg fornøyd med at sparepengene mine har 3,5 % rente) Hvilken bank? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 8. april 2015 Del Skrevet 8. april 2015 Det er nok ikke mange av oss som spår økonomi og renter bedre enn bankene selv. Jeg er ikke SÅ imponert over fagøkonomenes evne til å spå renten... Når DET er sagt, er det klart at bankene forsøker å tjene på fastrenteavtalene. De gir ikke disse tilbudene for å være hyggelige. Selv har jeg hatt stor glede og gevinst ved å inngå fastrenteavtaler på INNSKUDD de siste årene. Så det er ikke alltid at banken vinner på sine fastrenteavtaler. (Akkurat nå er jeg fornøyd med at sparepengene mine har 3,5 % rente) Så vidt jeg vet så sikrer alle bankene fastrenteavtalene sine i interbankmarkedet (ved å låne inn til fastrente), så i praksis er det summen av finansmarkedene du vedder mot, og ikke miljøet i banken din. Ikke at de er så mye flinkere, nødvendigvis. 1 Lenke til kommentar
nojac Skrevet 8. april 2015 Del Skrevet 8. april 2015 Hvilken bank? BlueStep. Uten at det hjelper deg så mye, for de har ikke lengre gunstige fastrenteavtaler på innskudd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå