Gå til innhold

Låne mer enn boligens markedsverdi, hvilken bank ?

Villfaren

Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg leilighet under oppføring til kr 2.8 mill.

Innen denne er ferdig har eg kr 550,- i egenkapital, noe som tilsvarer mer enn 15 % egenkapital.

"Problemet" er at de resterende pengene ikkje dekker de oppgraderingene eg ønsker som er ca kr 200 000.

Eg mangler ca kr 70.000, og banken vil ikke låne meg disse.

Noen som vet hvordan eg kan få løst dette uten å ta forbrukslån ( noe som er uaktuellt)

er det f.eks noen banker som er mer villige/har andre løsninger enn min bank ?

Takk for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Innen denne er ferdig har eg kr 550,- i egenkapital, noe som tilsvarer mer enn 15 % egenkapital.

"Problemet" er at de resterende pengene ikkje dekker de oppgraderingene eg ønsker som er ca kr 200 000.

Noen som vet hvordan eg kan få løst dette uten å ta forbrukslån ( noe som er uaktuellt)

Takk for svar

Det finnes vell noen banker som nøyer seg med 10% EK men da må jo tryggheten være på "deres" side. Jeg ville bare forhørt meg med forskjellige banker i denne situasjonen. Selv om noen har klart lignende ting i en bank betyr ikke at det samme vill skje med deg. Forøvrig har jeg ikke opplevd å komme under 15% selv og tror ikke det er særlig lett. 

Om det er lang oppføringstid er jo en mulighet å spinke å spare? Evt selge unna noe du greier deg uten :)

Lenke til kommentar

Takk for svar

Det finnes vell noen banker som nøyer seg med 10% EK men da må jo tryggheten være på "deres" side. Jeg ville bare forhørt meg med forskjellige banker i denne situasjonen. Selv om noen har klart lignende ting i en bank betyr ikke at det samme vill skje med deg. Forøvrig har jeg ikke opplevd å komme under 15% selv og tror ikke det er særlig lett. 

Om det er lang oppføringstid er jo en mulighet å spinke å spare? Evt selge unna noe du greier deg uten :)

Takk for svar.

Har har jo skjønt at dette kan bli vanskelig, men merkelig at det er så forskjellig praksis fra person til person.

Ett vennepar av meg kjøpte leilighet til 2.6 for litt over 12 mnd siden, og der ringte de til banken og spurte om penger til oppgradering ( kr 100.000) , og fikk ja over tlf, og de begge er stundenter!! ferdig i år da, men allikavel.

Her stiller eg med over en halv mill og får ikkje 70 tusen ekstra.. forstå det den som kan.....

Lenke til kommentar

Vil de 200K som du ønsker å bruke på opgraderinger øke verdien på leiligheten tilsvarende? Isåfall kan du argumentere ovenfor banken at de pengene du ønsker vil øke verdien på boligen når den er ferdig, og sånn sett fortsatt opprettholde kravet til egenkapital. 

Alternativt kan du få tak i en kausjonist for det lille beløpet som skyter over. Den heftelsen vil du kunne slette om et lite år, når du har betalt ned slik at du kommer under 85%. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvor lenge er det til leiligheten er ferdig? Hvis det f.eks. er et eller to år til kan du jo SPARE opp de resterende 70000 kr. Du tar jo ikke opp lånet før du faktisk skal betale, og da betaler du også for tilleggene. Det vet jeg, for jeg har gjort akkurat det samme.

Lenke til kommentar

Uten å forstå hvorfor det spiller noen rolle om hvilken bank eg har per dags dato, så kan eg fortelle deg at eg har Dnb

DNB kastet jeg ut for 1.5 år siden, da de hadde for høye renter og var lite villige til å forhandle. Derimot klarte jeg å forhandle meg til bedre betingelser hos Nordea enn hva jeg hadde hos DNB, så jeg byttet til dem. Det hjalp selvfølgelig at jeg har orden i økonomien. Og jeg følger med som en hauk hver gang det skjer noe.

Lenke til kommentar

Det kan være en stor fordel og forhøre seg om bedre muligheter og vilkår i andre banker, noen banker kan "strekke" ganske seg langt for å få nye/flere kunder. Du behøver jo nødvendigvis ikke bytte bank av den grunn, om du får et annet tilbud i en annen bank som gir deg det du har behov for, så er det i grunnen bare å ta med deg det tilbudet tilbake til DNB og så får du som regel det samme tilbudet der også.

Selv har jeg forsøkt å forhandle litt med DNB om utlånsrentene deres, men det var de ikke så villige til å gjøre noe med. Vi har relativt lite lån i forhold til husets verdi (lån på ca 35 % av takst), men likevel så har for lite lån til å få beste rente. Fikk kranglet den ned til 3,6% (nominell rente) for litt siden, men etter at jeg hadde med et tilbud fra en annen bank på 2,9% (nominell rente), så kunne plutselig DNB også gjøre det. Det var den samme kunderådgiveren som plutselig sa at det var skjedd en liten "feil" sist vi snakket om utlånsrenten, så derfor kunne de ikke sette den mer ned for en mnd siden.....

Jeg er selvfølgelig klar over at bankene har ganske stramme retningslinjer over hva de får lov til å gjøre i dag, men det er merkelig at det likevel "plutselig" løser seg om en har med seg et tilbud fra en annen bank, selv om de sa at det ikke var mulig å gjøre noe mer med dette sist en pratet med den samme kunderådgiveren.

Det er i hvert fall lov å prøve seg, men om en lykkes er jo en helt annen sak. Om en ikke forsøker, så får en i hvertfall ikke en annen løsning eller avtale.

Lenke til kommentar

Ett vennepar av meg kjøpte leilighet til 2.6 for litt over 12 mnd siden, og der ringte de til banken og spurte om penger til oppgradering ( kr 100.000) , og fikk ja over tlf, og de begge er stundenter!! ferdig i år da, men allikavel.

Her stiller eg med over en halv mill og får ikkje 70 tusen ekstra.. forstå det den som kan.....

12-13 mnd siden var situasjonen nok litt annerledes, i ettertiden har både myndigheter og bankene strammet inn en del ;)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan være en stor fordel og forhøre seg om bedre muligheter og vilkår i andre banker, noen banker kan "strekke" ganske seg langt for å få nye/flere kunder. Du behøver jo nødvendigvis ikke bytte bank av den grunn, om du får et annet tilbud i en annen bank som gir deg det du har behov for, så er det i grunnen bare å ta med deg det tilbudet tilbake til DNB og så får du som regel det samme tilbudet der også.

Et par uker etter å ha vært i møte hos Nordea hvor jeg klart formidlet hva jeg var ute etter, og hva jeg forventet hvis Nordea skulle få meg som kunde ble jeg oppringt av Nordea hvor jeg fikk et tilbud fra dem der de kom meg i møte på lånerenta. Renten ble satt lavere enn det som var gjeldende rente for det lånet jeg skulle ha. Ringte så til min rådgiver hos DNB og fortalte hva som hadde skjedd. Rådgiveren hos DNB nektet plent å gjøre noe som helst. Resultatet ble at jeg byttet til Nordea.

Mye senere ble jeg oppringt av DNB igjen der de ville vite hvorfor jeg ikke lenger var kunde hos dem. Der fikk de et høflig, men et tindrende klart svar. De kunne ikke si så mye imot :p

Lenke til kommentar

Et par uker etter å ha vært i møte hos Nordea hvor jeg klart formidlet hva jeg var ute etter, og hva jeg forventet hvis Nordea skulle få meg som kunde ble jeg oppringt av Nordea hvor jeg fikk et tilbud fra dem der de kom meg i møte på lånerenta. Renten ble satt lavere enn det som var gjeldende rente for det lånet jeg skulle ha. Ringte så til min rådgiver hos DNB og fortalte hva som hadde skjedd. Rådgiveren hos DNB nektet plent å gjøre noe som helst. Resultatet ble at jeg byttet til Nordea.

Mye senere ble jeg oppringt av DNB igjen der de ville vite hvorfor jeg ikke lenger var kunde hos dem. Der fikk de et høflig, men et tindrende klart svar. De kunne ikke si så mye imot :p

Jeg ringte også til min kunderådgiver i DNB etter at jeg hadde fått lånetilbudet fra en annen bank med en lavere utlånsrente, han godtok heller ikke det over telefonen, fordi han mente at det ikke var en bedre rente og få når lånet vårt ikke er større enn hva det er. Men etter at et møte med med ham, og han fikk se det skriftlig med egne øyne, så var det plutselig ikke noe problem lenger likevel. For som sagt, det ble visstnok en "feil" sist vi snakket sammen......

Greit å ikke gi seg med en gang, for de kan faktisk gjøre litt mer enn hva de sier i første omgang, og ser ut til at de håper på at vi fortsetter å være "trofaste" mot banken vår. 

Lenke til kommentar
Greit å ikke gi seg med en gang, for de kan faktisk gjøre litt mer enn hva de sier i første omgang, og ser ut til at de håper på at vi fortsetter å være "trofaste" mot banken vår.

Jeg brydde meg ikke så mye. Var møkk lei DNB fra før, og siden jeg allerede satt med et bedre tilbud fra Nordea enn hva jeg hadde hos DNB valgte jeg heller å bytte. I forkant hadde DNB satt ned renten på sparing, rett etterpå satte de opp lånerenta. Det provoserte meg ganske mye. Man skal ikke være mer trofast mot banken sin enn hva man strengt tatt trenger å være. Men nå er det liten vits for meg å bytte, da jeg neppe vil klare å få så gode vilkår hos andre enn det jeg allerede har.

Lenke til kommentar

Jeg brydde meg ikke så mye. Var møkk lei DNB fra før, og siden jeg allerede satt med et bedre tilbud fra Nordea enn hva jeg hadde hos DNB valgte jeg heller å bytte. I forkant hadde DNB satt ned renten på sparing, rett etterpå satte de opp lånerenta. Det provoserte meg ganske mye. Man skal ikke være mer trofast mot banken sin enn hva man strengt tatt trenger å være. Men nå er det liten vits for meg å bytte, da jeg neppe vil klare å få så gode vilkår hos andre enn det jeg allerede har.

Når det blir slik du beskriver her, så er jeg helt enig med deg.

Jeg hadde også kommet til å byttet bank nå, om DNB ikke hadde "matchet" tilbudet jeg fikk fra den andre banken. Det merket kunderådgiveren ganske godt på meg også, så foreløpig er jeg fremdeles kunde i DNB. Men jeg er likevel ikke gift med dem, og det er ikke dermed sagt at det er den eneste banken jeg kommer til å ha et forhold til fremtiden, det gjenstår å se.

Får i hvertfall håpe at Ts, kan finne en løsning som gjør at han kan få finansiert de oppgraderingene han ønsker i den leiligheten han har kjøpt, uansett hvilken bank han kan få til det i. For leiligheten hans vil jo mest sannsynlig også øke i verdi med en slik oppgradering.

Endret av fotonisse
Lenke til kommentar

Får i hvertfall håpe at Ts, kan finne en løsning som gjør at han kan få finansiert de oppgraderingene han ønsker i den leiligheten han har kjøpt, uansett hvilken bank han kan få til det i. For leiligheten hans vil jo mest sannsynlig også øke i verdi med en slik oppgradering.

En ting jeg har erfart er at de som ikke gir seg, men henger på, også er de som oppnår mest.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...