Gå til innhold

[Løst] Kjøpe Canon DSLR på bruktmarkedet, hvor høyt er det vits i å sikte?

Anbefalte innlegg

Skal en tur til Tanzania i sommer, og tenkte å kjøpe et DLSR "til fruen" så vi har et hver og kan slippe å bytte linser på en støvete savanne fordi motivene plutselig er et annet sted enn vi hadde planlagt.

Siden jeg allerede har Canon, tenkte jeg å fortsette med det. Jeg har et 400D, en 70-200/f4L, og Sigma 50 og 30 mm, begge f/1,4 EX.

Jeg klarer ikke helt å bestemme meg for budsjett, men tenker at jeg ikke skal over 5000. Gjerne så langt under som mulig.

Har helt mistet oversikten over hva som er hva av kameraer, så jeg lurer på hvor langt opp i modellnumrene det er hensiktsmessig å gå. Jeg ser at 600 og 650 kan ligge rundt 3-4000, men så ser jeg også at både 60D og 7Dmk1 kan dukke ned i 5000 på bruktmarkedet. Og da blir jeg forvirret.

Hvilke kamera på bruktmarkedet ville dere valgt til en slik tur, og hvorfor?

Kan også nevne at vi har videokamera, så videofunksjon trenger ikke veie så tungt i skålen.

For øvrig, er det noen som har erfaring med disse digre speil-linsene som gir 800mm f/8 til nesten ingen penger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

70D blir antagelig for dyrt, men gode gamle 7D bør passe perfekt til ditt bruk (best støvtetting/autofokus/skuddhastighet) selv om det er det tyngste av disse modellene.

Den eldste 5D-modellene er innenfor budsjett, men fullformat gjør at du mister litt tele og autofokus kan slite litt for ditt bruk.

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

For øvrig, er det noen som har erfaring med disse digre speil-linsene som gir 800mm f/8 til nesten ingen penger?

I tillegg trenger du en meget kraftig stativ, vindfritt, et motiv som overhode ikke beveger seg, og du må justere fokuset selv og får du kanskje 30% akseptable bilder burde du være fornøyd. Se heller på en sigma/tamron 55-500, 100-600, etc. du får disse brukt fra en 4500.- prøv og kjøp en som har benevnelsen VC eller OS som betyr stabilisering.

Team Biathlon har laget en liste over generelle bruktpriser.

Når det gjelder kameraet så hva med en 100D ?, lite, lett og samme teknologi som 700D og objektivene du har passer. Nytt får du det fra en 4000.- m/objektiv, men har ofte sett det på tilbud endel billigere. Setter du på den relativ nye 40mm så får du det i en stor lomme.

Er video uinteressant er bildekvaliteten ganske likt fra 500D og oppover, videofunksjonene fra 650D og oppover. den største forskjellen ligger i programmeringen i kameraet så det klarer mer iso uten like mye støy i bildet, jo nyere jo mindre iso-støy.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Kjøper du brukt er det bedre å se etter et godt tilbud enn å låse seg til en bestemt modell. Jeg synes mange prøver å selge kameraer brut til veldig høy pris i forhold til hva man får nytt hvis man leter litt etter gode tilbud. Tror en del setter bruktprisen ut fra de betalte da modellen var ny i stedet for å se på hva man får nytt i dag. Bortsett fra at man må være litt obs på prisene kan det selvsagt være mye å hente på brukt.

Personlig ville jeg ikke kjøpt noe eldre enn 600D, med 600D, 650D og 700D er veldig like modeller og hvilket som helst av de bør fungere bra. 60D er i serien over, men ganske gammelt og jeg ville like gjerne hatt et av de nyere xxxD-kameraene som 60D. 70D er en klar forbedring fra 60D, men selges fortsatt nytt og er nok utenfor rekkevidde.

Et brukt 7D er større og tyngre, solidere, bedre søker, autofokus og seriebildefunksjon enn de andre du nevner, men om det er egenskaper som er viktig for deg må du nesten vurdere selv. Ser ikke noen grunn til at et 600D ikke skulle fungere omtrent like bra, og bildekvalitet er så og si identisk på alle Canon-modeller med 18 megapiksler. 

Billig speiltele betyr elendig optisk kvalitet, manuell fokus og ingen mulighet for å justere blender. Ville styrt unna slike. Som Nautica skriver er det bedre å se på en telezoom hvis du vil ha mer brennvidde.

Lenke til kommentar

7d er jo et veldig godt kamera som jeg ser at man får ganske billig på bruktmarkedet. 

Litt på siden, men jeg ville også vurdert en slik: http://www.thepod.ca/

Jeg hadde en sånn med på safari i tanzania for et par år siden, fint å kunne lene kamera mot toppen av luka på bilen og få litt stabilisering.

Henning

Lenke til kommentar

100D hadde jeg glemt, sist gang jeg var i butikken og kjente på Canon-kamera passet faktisk det lille 100D bedre i hånden min enn 700D gjorde.

Skal man bruke stor tele så er det likevel mye bedre grep og betjening på xxD-modellene enn xxxD-modellene fra Canon.

Jeg regner med at du sjekker bruktmarkedet på Foto.no i tillegg til Finn.no?

Når man skal bære med seg tunge kamera og bevege seg så foretrekker jeg moderne slynge-reimer fremfor å ha kameraet dinglende på magen med originale nakkereimer.

Lenke til kommentar

Gah. Havelysten er noe dritt. Fikk fryktelig lyst på 7D, men så var det å overtale madammen. Er særlig autofokusen som lokker, jeg har notoriske problemer med å verifisere fokus gjennom søkeren. Briller og diopterinnstilling og jeg vet ikke hva.

Sløyfer speiltelen, får heller ha med en pakke bacon som jeg tauer etter bilen ^^

Takker for tipset om den bønneposen, godt mulig jeg kan finne på å ryke på en slik.

Hva mener du med "slyngereimer"? Slike som er snarlike bukseseler i utforming?

Lenke til kommentar

Blackrapid laget den originale slyngeremmen, men i dag finnes det nok av kopier i alle prisklasser:

http://www.blackrapid.com/

Har du vurdert ekstrabatterier (originale eller uoriginale), teleobjektiv med stabilisatorer kan bruke litt ekstra strøm?

Billige originale minnekort får man kjøpt fra UK (ikke eBay/Finn/QXL...). Enkelte av de billige kameraene bruker vel SD-kort?

http://www.zoombits.co.uk      (Gratis frakt til Norge).

http://www.mymemory.co.uk   (£2 frakt til Norge).

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

Skal en tur til Tanzania i sommer, og tenkte å kjøpe et DLSR "til fruen" så vi har et hver og kan slippe å bytte linser på en støvete savanne fordi motivene plutselig er et annet sted enn vi hadde planlagt.

Jeg klarer ikke helt å bestemme meg for budsjett, men tenker at jeg ikke skal over 5000. Gjerne så langt under som mulig.

Hvilke kamera på bruktmarkedet ville dere valgt til en slik tur, og hvorfor?

En riktig vurdering - ha to kamerahus og IKKE bytte objektiver i slike omgivelser....

Glem budsjett og fokuser på brennvidde.

150-225mm funker akkurat passe når man står inntil gjerdet langs en travbane/racerbane, men ikke i en villmark. Du bør sikte deg inn på 500-600mm, fortrinnsvis DX kamerahus for det lille ekstra...

Endret av flageborg
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Enig med flageborg. Brennvidde er avgjørende for å få de bildene du vil ha. Jeg var i Tanzania på safari i fjor og hadde med en 70D med 100-400 og en 6D med 24-70. (Samt en GoPro HII) som ble festet på bilen til tider. I tillegg hadde kona et Nikon Coolpix 500 (?) som har grei brennvidde sensorstørrelsen tatt i betraktning.

Løver, elefanter, sebraer og de fleste gressetere kommer så nær bilen at du får gode bilder med en 200mm. For geparder, leoparder og fugler (gribber, ørner, falker, hauker og annet) vil jeg anbefale noe med mer krutt.  Som nevnt Sigmas 150-500 som fås til omkring 5000,-.

Alternativt kan man finne noen som leier ut objektiver, men for en to-ukers tur havner man raskt opp i tusenlapper der også.

Lenke til kommentar

Takker for alle innspill og forslag. Har bestemt meg for å gå for Canon 7d mk1, og har vel også blinket meg ut sigma 150-500 som følge. Prisen er totalt sett "grei" sammenlignet med hva jeg ville måttet ut med for siste skrik. Jeg får legge inn finn.no på blacklist i brannmuren etter jeg har kjøpt, så går det nok fint.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...