Gå til innhold

Rimelige Høyttalere for Nybegynner.

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg er relativt ny på Hifi fronten og er på utkikk etter gulvhøyttalere som leverer mye lyd til en grei pris. Trenger også er forsterker til en brukbar penge. 

De skal for det meste stå på et rom, men skal brukes til fremtidige fester og antakeligvis tas med på TG16 osv. 

Har sett for meg å kjøpe brukt, og har et budsjett på ca. 7000kr, men helst mindre. 

Har kikket litt rundt og fikk øye på Proson Stratego 215rr til 4500 ,-  Disse virker som et godt kjøp hvis man sammenligner de med Cerwin Vega sin XLS 215. 

Men som sagt, så er jeg ganske ny og vil forhøre meg med noen som kan dette før jeg går til innkjøp. 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fortell litt om bruk, romstørrelse, musikksmak og om du har planer om å spille veldig høyt.

Det er svært få tilfeller hvor jeg vil anbefale CV. Og Proson vil være å kaste pengene dine ut av vinduet.

Har et stort rom, rundt 20 m2. 

Hører mye metal, typ death etc, så mye raske basstrommer, men hører også på musikk med mye bass.

Har planer om å spille høyt og lenge, ihvertfall på TG..  Skal dog bare spille høyt nok til at vi som sitter rundt hører musikken, målet er ikke å riste ihjel halve vikingskipet og skape øresus for alle naboer. 

Har et par Infinity 21i fra 90tallet som jeg er veldig fornøyd med, men de er litt små, kanskje kjøpe noen brukte infinity høyttalere i en større størrelse? 

Er Dali Concept 6 noe å vurdere ? 

Endret av Kaptein-Snorkel
Lenke til kommentar

Da vil du på ingen måte ha diskanten og mellomtonen fra CV. Jeg får vondt i ørene bare av tanken.

Med et såpass begrenset budsjett er antagelig din beste bet et par Klipsch rf-82. Men disse må ha en nøytralvarm forsterker. Cambridge Audio f.eks.

Skal du ha noe som kan spille høyt med vesentlig bedre lydkvalitet blir det fort en del dyrere. Sånn sett er Klipsch mye lyd for pengene.

Du kan også se på Dali Zensor 7. De har mer behagelig topp enn Klipsch, men gir seg tidligere.

Og husk at forsterkeren er minst like viktig som høyttaleren.

Lenke til kommentar

Da vil du på ingen måte ha diskanten og mellomtonen fra CV. Jeg får vondt i ørene bare av tanken.

Med et såpass begrenset budsjett er antagelig din beste bet et par Klipsch rf-82. Men disse må ha en nøytralvarm forsterker. Cambridge Audio f.eks.

Skal du ha noe som kan spille høyt med vesentlig bedre lydkvalitet blir det fort en del dyrere. Sånn sett er Klipsch mye lyd for pengene.

Du kan også se på Dali Zensor 7. De har mer behagelig topp enn Klipsch, men gir seg tidligere.

Og husk at forsterkeren er minst like viktig som høyttaleren.

RF82 var definitivt noe å vurdere.. hva slags forsterker er brukbart med disse? Er QSC GX3 noe å se på? 

Lenke til kommentar

Til den type musikk vil jeg overhodet ikke anbefale Cerwin Vega... Høres ut som et oppsett for tortur av ørekanaler. 

Har aldri prøvd Klipsch RF-serien til tung musikk, men vil tippe det er brukbart. Vil dog anbefale å se på MK2-utgaven, da de har en bedre horndiskant og bedre delefilter etter hva jeg husker. 

Det finnes ganske mange av dem brukt for tiden. 

Hva slags type forsterker var det du hadde? En ren effektforsterker? Høres ut som brutal og lite raffinert lyd... 

Lenke til kommentar
...og antakeligvis tas med på TG16 osv.... 

Hva i svarte skal du med høytalere på TG? Skal man høre på musikk der det er andre som ikke nødvendigvis har samme elendige musikksmak om en selv, så bruker man headset. :nei:

Og gode høytalere? Da ville jeg kikka på XTZ, koster litt over budsjett, men budre være mulig å finne to stykker til 7000kr (uten forsterker)

Lenke til kommentar

Det er mange merker å velge mellom, se også på XTZ, Dynavoice, m.fl. Klipsch er også veldig bra.

Hvis du velger feks noe "mindre" som DF-serien til dynavoice, mister du en del bass. Men samtidig får du fast og fin lyd, som du kan kombinere med en subwoofer. Har du en god subwoofer og DF5, vil du kunne ha hjemmekinoopplevelse og samtidig fin musikklyd. Hvis du vil integrere subwooferen perfekt, må du ha en reciever med MCACC kalibrering eeller tilsvarende.

Jeg har aldri eid CV selv, men jeg har hørt på det. Jeg har eid Infinity SM255, Jamo Studio 180, Klipsch høyttalere, dynavoice DF og M-serien, Scandyna, mirage++++. Nå for tiden har jeg bare sonos (på stuen har jeg playbar + 2 x play:1 + sub). Så har jeg play:5 på soverom, play:1 på kjøkken, m.m. Jeg har altså gradvis gått ned i str på anleggene, men sonos spiller ganske bra.

Det eksisterer andre trådløse anlegg også, blant annet fra dali, m.fl. Jeg ville ikke kjøpt fra samsung tror jeg, jeg antar at modellene der fases ut kjappere. PS! Hvis du vurderer sonos, må du vite at bare play:5 har linje-inn og det er bare en mini-rjack. Jeg antar at kanskje dali har flere muligheter mtp tilkobling. Sono er jo primært laget for trådløs strømming av lyd,

For ditt tilfelle er nok kanskje en reciever og to høyttalere, eller 2.1 løsning best. (2 høyttalere og en sub). Pass på å kjøp en reciever som tar lyd via hdmi, hvis du kjøper brukt :-P Hvis du ender opp med klipsch, ville jeg sett på feks Rotel, Harman Kardon. Dynavoice, XTC m.fl kjører like fint på pioneer, onkyo, etc. Onkyo pleier å gi veldig mye for pengene. (i recievere).

Lenke til kommentar

Her har du eksempel på røverkjøp:
http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=57315145&searchclickthrough=true&searchQuery=xtz

Du får der 3 stk høyttalere, hvis du da finner en 10" subwofoer og en reciever, er du good to go for hifi.
Da kan du senere komplettere med to høyttalere bak, for en 5.1 opplevelse.

Her er en reciever til 1200kr:
http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=56267717&searchclickthrough=true&searchQuery=7.1%20reciever

Da er du oppe i 3200kr + litt frakt.
Jeg ville da vurdert å brukt 2-3000kr på en 10-12" subwoofer:
http://www.surround.no/hoyttaler/subwoofer.html#/page/2

Samt kanskje et sett stativ til xtz? http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=57697391&searchclickthrough=true&searchQuery=xtz%20h%C3%B8yttalerstativ

Lenke til kommentar

Hvorfor gi råd når du ikke gir gode råd?

Sonos er ekstremt kjipt i forhold til et middelmådig stereooppsett.

Han vil ikke ha en receiver. De aller fleste receivere er svært svake.

Høyttalerne han veldig fornøyd med, er små høyttalere (  Infinity 21i ). Han sier at han ikke skal spille veldig høyt og derfor mener jeg at en god løsning for han er en mellomløsning, altså å ha et par gode høyttalere som spiller rent og pent, kombinere det med en subwoofer og en god hjemmekinoreciever. Han får da avlastet de lavere frekvensene, som da deles aktivt via recieveren. Dette gjør at han kan spille rent og høyt, men samtidig ha et musikalsk anlegg.

Jeg vil nå påstå at det er et godt råd, fremfor å bare gi alternativ i retning "bigger is better". Jeg sier ikke han skal kjøpe sonos, det var jo derfor jeg påpekte at det ikke er bra å koble seg inn mot sonos, på andre måter enn lydplanke, minirjack eller lign (ev trådløs). Hva jeg har gjort, er ikke for å gi føringer for han, men for å vise at jeg har erfaringer med flere typer anlegg :-)

Jeg har erfaring med en del anlegg, også i bil. Med alt fra 32" Clarion ProAudio til Earthquake magma 15. Hvis han vil ha et fleksibelt anlegg som kan spille rent, pent, høyt og samtidig gi han en mulighet for å vokse i fremtiden, ville jeg vurdert noen av de bedre xtz eller dynavoice (feks df serien til dynavoice) på bruktmarkedet, kombinert med en god brukt reciever, som ikke er alt for utdatert.

Han sier selv han bor på 20m^2 rom og han skal ikke gi naboene på TG øresus... Altså trenger han egentlig ikke all verden decibel, det er nok decibel i XTZ + sub for å gi øresur og riste rommet. I tillegg gir en dedikert subwoofer noe man ikke får med feks 2.0 løsningen uten subwoofer: LFE-spor for film og spill. Dette gjør jo at man får effekter i bass på en helt annen måte.

Infinity SM-255 jeg hadde, hadde jo 15" bass, men det blir noe helt annet med store høyttalere vs mindre høyttalere + sub. (så fremt man velger ritkige koponenter og får integrert de riktig, via kalibreringsmikrofonen).

Lenke til kommentar

De skal spille høyt og lenge på lans ,fester osv.

men jeg liker forslaget om kompakte høyttalere kombinert med sub. Dette tar mindre plass i Hylla på TG og vil generelt være mer praktisk, men det skal sies at høyttalerne ikke skal flyttes ofte. Link gjerne flere forslag. Vil også gjerne vite hvorfor proson eller brukt Cerwin Vega er et dårlig valg. 

kom også over denne. Den virker midt i blinken for mine planer, hva tenker dere om denne og er den godt priset? Han selger også et par med Dali Concept 8 for 3k. Hvordan er disse høyttalerne iforhold til RF-82 MK1? 

Lenke til kommentar

http://www.finn.no/finn/torget/resultat?keyword=jamo+606

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=57158498

Kanskje noe enda mer spennende, audio pro:
http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=57689849&searchclickthrough=true

Du finner en del audio pro på finn: http://www.finn.no/finn/torget/resultat?keyword=audio%20pro&SEGMENT=0&ITEM_CONDITION=0&SEARCHKEYNAV=SEARCH_ID_BAP_ALL&sort=0&periode=

Det kan tenkes at du bør finne noe lokalt, hvis du skal ha brukt (mtp. frakt/emballasje). Mange kaster jo emballasjen, samt det er jo alltid litt risiko for skade under frakt. Men hvis selger har org. emballasje, er du jo rimelig trygg. Da gjelder jo forsikring under frakten. Hvis det derimot er emballert dårlig, har ikke forsikringen noe effekt i praksis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...