Gå til innhold

Kildeskatt - Royal Dutch Shell, A-aksjer

ispep

Anbefalte innlegg

Har nylig kjøpt noen A-aksjer i Royal Dutch Shell plc, med ISIN:GB00B03MLX29. A-aksjen, i motsetning til B-aksjen, vil bli trukket 15% kildeskatt fra Nederland. Selskapet er altså ifølge ISIN registrert i Storbritannia, men en blir trukket kildeskatt fra Nederland. Går dette greit når en søker om fradrag på betalt kildeskatt i utlandet? ( "Fradrag for skatt betalt i utlandet av person - kreditfradrag" "RF-1147B")

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Shell har vel hovedkvartær i Nederland, men er registrert som et britisk selskap? De har britisk ISIN, primærnotering i London og regnes som britisk av aksjeindekser. Skatteetaten ser vel uansett bare på ISIN for å bestemme hvor et selskap er hjemmehørende?

En må da føre inn at selskapet er hjemmehørende i GB og bruke Euro som valutakode? 

Lenke til kommentar

Med tanke på den skatterettslige vurderingen er det hvor selskapet hører hjemme som er relevant, ikke hvor det er registrert. Fører du opp at selskapet er hjemmehørende i GB men at du krever fradrag for kildeskatt trukket i NL vil du få problemer, og antagelig få avslag. 

Lenke til kommentar

OK, takk. Siden dere er så flinke til dette, tenkte jeg at jeg kunne spørre om noe til. Under "aksjeutbytte fra utenlandsk selskap" i RF-1147B, adderer en utbyttene fra samme land? Si at jeg eier 10 aksjer i Spania, hvor alle har gitt 100 Euro i utbytte. Fører jeg opp at jeg har fått 1000 euro fra Spania, eller fører jeg opp 100 euro fra spania på 10 linjer?

Lenke til kommentar

Se rettledningen, RF-1148B.

I RF-1147B skal du føre det samlede utbytte per land i post 3. Skjemaet har obligatorisk dokumentasjonsvedlegg, vedlegget skal vise at beløpet det kreves fradrag for: 

1) er utenlandsk skatt som er fradragsberettiget i norsk skatt (hva slags skatt som er ilagt), 

2) er innbetalt eller tilbakeholdt av utenlandske skattemyndigheter, og

3) utgjør endelig skatt fastsatt ved ordinær ligning i utlandet for den aktuelle skattetypen (dette vil for kildeskatt ofte være utbetalingstidspunktet). 

Kreditfradrag må kreves senest seks måneder etter fastsettelsestidspunktet etter nr. 3, hvis fastsettelsestidspunktet kommer etter selvangivelsesfristen i Norge. 

Skjemaet skal inneholde summen per land, vedlegget må som regel vise nødvendig spesifikasjon. 

Lenke til kommentar

Snakket med skatteetaten i dag. Shell er ikke klart Nederlandsk og måtte blitt vurdert av en saksbehandler ved søknad om fradrag for betalt kildeskatt. RF-1147-skjemaet skal helst ikke inneholde summen per land, da en gjerne har handlet/fått utbytte ved forskjellige valutakurser. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...