Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

jeg leier hus hos noen men har problemer med huset

ahs1989

Anbefalte innlegg

jeg håper jeg kan få gode svar her. eller linker til over og regler osv.

jeg leier et hus. som har en hel masse problemer.

da jeg flyttet inn. var det veldig dårlig vann fult i partikler eller hva folk kaller det. også fant jeg når man dusjer er vannet veldig svakt. også plutslig så var varmtvanntanken ødlagt så hadde ikke varmt vann.

etter som jeg ser mer rundt i huset ser jeg at det er sopp i en bod. som har små åpninger.

og fks nå funker ikke toalettet. og takket lekker. og etter jeg har mast i evigheter på huseier ~så er vannet enda ikke i orden. vannet er fortsatt fult i små klumper og av og til er det til og med små shit der.

det de har fixet etter 4 mnd. de instalerte ny varmtvanntank etter 3 dager. de fixet et vann filter etter ca 2 3 mnd. (det hjalp ikke noe)  restene av problemene står enda.

jeg ba om at de skulle ta en vannprøve. det har enda ikke blitt gjort.

mitt spørmsål. har jeg egentlgi noe sak? kan jeg gjøre noe? fks be om rabatt på husleie inntil de fikser alle problemene. kan advokater gjøre noe? er det noe lov og regler på det her??

det står ikke noe i kontrakten at huset var i så dårlig stand. står ikke engang hvor gammelt huset var.

takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

da jeg flyttet inn. var det veldig dårlig vann fult i partikler eller hva folk kaller det. også fant jeg når man dusjer er vannet veldig svakt. også plutslig så var varmtvanntanken ødlagt så hadde ikke varmt vann.

etter som jeg ser mer rundt i huset ser jeg at det er sopp i en bod. som har små åpninger.

og fks nå funker ikke toalettet. og takket lekker. og etter jeg har mast i evigheter på huseier ~så er vannet enda ikke i orden. vannet er fortsatt fult i små klumper og av og til er det til og med små shit der.

Vannkvaliteten skal følge drikkevannsforskriften. Du kan få tatt prøver.

Det er ofte kommunen som er ansvarlig for drikkevannskvaliteten (når huset er tilkoblet kommunalt vann). Det bør imidlertid stå i utleiekontrakten dersom det er noe å bemerke angående vannet, noe som evt. også gjenspeiles i leiepris.

det står ikke noe i kontrakten at huset var i så dårlig stand. står ikke engang hvor gammelt huset var.

Du godtar boligens standard når du underskriver leiekontrakten (det er implisitt at leietager har hatt besiktigelse før underskrivelse).

Er det alvorlige skjulte feil (feil/mangler som ikke er/var synlige ved besiktigelse) kan du forlange disse ordnet eller avbryte leiekontrakt uten å måtte betale for minimumstid/oppsigelsestid. Forekomst av sopp kan være en en slik feil.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...