Gjest Slettet+9817324 Skrevet 6. april 2015 Del Skrevet 6. april 2015 Hei Jeg har lyst til å lære meg noen språk, men jeg vet ikke hvilke språk jeg skal lære meg. Jeg ønsker å lære meg språk som mange snakker, og det hadde vært kjekt å kunne ha nytte av språket i jobbsammenheng. Noen som vet hvilke språkkunnskaper som er spesielt gunstig å kunne? F.eks. ser jeg for meg at det er kjekt å kunne russisk og arabisk hvis en jobber som journalist med utenriksstoff. Hvis en er sportsjournalist er det jo også kjekt å kunne forskjellige språk, og det samme gjelder hvis en f.eks. skal dekke forskjellige rettssaker. Men det hadde kanskje vært kjekt å kunne snakke kinesisk, spansk, fransk og japansk så kan jeg guide turister i Oslo. Vet dere om noen bra språksider på nettet? Hvor starter en når en vil lære seg et nytt språk? Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 6. april 2015 Del Skrevet 6. april 2015 Jeg ville satset på tysk. Det er fryktelig mange østblokk-folk som kan litt tysk, men ikke engelsk - for ikke å snakke om tyskerene selv. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 6. april 2015 Del Skrevet 6. april 2015 Hvis du skal jobbe i Norge, er det ofte en fordel å kunne tysk, da Tyskland er Norges viktigste handelspartner. Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 6. april 2015 Del Skrevet 6. april 2015 Hvis du lærer for eksempel spansk, så er du allerede på vei til å beherske beslektede språk som italiensk og portugisisk. Det er nok mye lettere å lære spansk og italiensk enn å lære finsk og mandarin (kinesisk). Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 6. april 2015 Del Skrevet 6. april 2015 jobbsammenheng.Det kommer jo helt an på hva du jobber med. 1 Lenke til kommentar
( ) Skrevet 6. april 2015 Del Skrevet 6. april 2015 Ærligøs er inne på noe - men det som anbefales som utgangspunkt, er (for de latinske sprog, og forutsatt at man ikke går til latinen selv) fransk. Med henblikk både på den gamle østblokken og evt. senere russisk, er tysk å anbefale, som et anvendelig hjelpesprog. (Det forutsettes at man allerede har en del engelsk, siden dette er et forholdsvis brukbart lingua franca i deler av verden...) Og for alle sprogene er anbefalingen selvfølgelig at man efter en viss grunnutdannelse tar resten i et sprogmiljø som snakker dette som hovedsprog - og da er det imperativt at man har disiplin nok til å unnvike andre sprog i størst mulig grad. (Unntak kan praktisk være at man f.eks en gang i uken snakker med noen i Norge for å få nyheter hjemmefra...) Lenke til kommentar
Husam Skrevet 6. april 2015 Del Skrevet 6. april 2015 Vet dere om noen bra språksider på nettet? Hvor starter en når en vil lære seg et nytt språk? Duolingo.com er en veldig god start om du er helt blank i språket du skal lære. Om du først og fremst er interessert i å lære språk som en fordel i jobbkarrieren din, er jeg for øvrig enig med Zarac. Tysk er etter min erfaring det mest etterspurte fremmedspråket (med unntak av engelsk selvsagt) i norsk næringsliv. Det er også langt enklere å lære enn et ikke-germansk språk om du snakker norsk og engelsk fra før. Jeg har lært meg tysk og spansk, men brukte nærmere fem ganger så lang tid på å kunne føre en samtale på spansk enn tysk. Ikke bare får du mange ord gratis om du velger et germansk språk, men disse språkene har også relativt enkel og velkjent grammatikk og syntaks. Nøkkelen til å lære ethvert nytt språk er å beherske verb skikkelig, og bøying av verb i mange ikke-germanske språkfamilier kan være et helvete. Det er langt mer komplisert i latinske språk for eksempel. Lenke til kommentar
Ljóseind Skrevet 6. april 2015 Del Skrevet 6. april 2015 Lær deg kinesisk eller japansk hvis du har lyst på en utfordring av en annen verden. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 9. april 2015 Del Skrevet 9. april 2015 (endret) . Tysk er etter min erfaring det mest etterspurte fremmedspråket (med unntak av engelsk selvsagt) i norsk næringsliv. Det er også langt enklere å lære enn et ikke-germansk språk om du snakker norsk og engelsk fra før. Jeg kan en del engelsk, og jeg forstår en del tysk. Dette gjør at jeg også forstår mye av det nederlendere sier, da det er veldig mange ord i det nederlandske språket som ligner på tyske og engelske ord. Endret 9. april 2015 av Autofil Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 9. april 2015 Del Skrevet 9. april 2015 Med mindre du har umåteleg gode anlegg for språk, må du begrense deg til tre-fire. Men det kjem an på kor fremmendarta dei er. Er du interessert i Aust-Europa, vil eg anbefale slovakisk. Det er eit lite språk, men den sentrale plasseringa gjer at kan du det språket godt, er du godt på veg til å skjøne dei slaviske grannespråka også: tsjekkisk, polsk. ukrainsk, russisk... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå