Gå til innhold

Rimelige surroundhøyttalere

Anbefalte innlegg

Hei! Er på jakt etter et rimelig surroundanlegg. Skal hovedsakelig brukes til film - men vil også ha muligheten til å høre stereomusikk. Er det slik at et 5.0-system da er å anbefalle ettersom man får litt mer trøkk i fronthøyttalerne?

Makspris er 6.000 for receiver og høyttalere. Kan kjøpe pakke, men etter at jeg har blitt obs på at det kun er Onkyo som støtter 4k i framtiden igjennom HDCP 2.2 og HDMi 2.0 må jeg kanskje bite i det sure eplet og kjøpe dette hver for seg.
Vil helst ha "lave" høyttalere som jeg kan få plass til under TV-en. 

Sett på en Dynavoice pakke fra Surround: 
http://www.surround.no/dynavoice-challenger-s-5-c-5-ex-v-4-hoyttalerpakke-5-0-sort.html

Er det nok futt i denne til å fyre opp litt ordentlig musikk? Forventer ikke mirakler fra et anlegg som dette, men har et håp om å få ok dybde i et rom på ca 15 m2.

Har sett på testvinneren Argon hos Hifi-klubben:

https://www.hifiklubben.no/hoyttalere/hoyttalersystem/argon-junior-40-5.1-hoyttalersystem/

Og et anlegg fra Proson

http://www.surround.no/proson-reality-sat-31-hoyttalerpakke-5-1-hvit.html

Noen som har noen tips til et OK nybegynneranlegg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

" Er det slik at et 5.0-system da er å anbefalle ettersom man får litt mer trøkk i fronthøyttalerne?"

Nei. Det er anbefalt å kjøpe et 5.1 med en aktiv subwoofer. 

Tenkte på til stereobruk. Leste et sted at en subwoofer ikke henger med i svingende like bra som dedikert bass i fronthøyttalerne..?

Lenke til kommentar

Veldig lite bevandret i Dynavoice, så der får andre svare, men har god erfaring med Onkyo og Proson. Du får nok grei lyd med det til 15 kvadrat. Argon pleier også å være mye for pengene.

Hadde nok gått for en løsning med sub, og av det du har valgt ut ville jeg nok vurdert en Onkyo + Argon/Proson deal. Hør gjerne demo på ting om du har mulighet.

Lenke til kommentar

" Er det slik at et 5.0-system da er å anbefalle ettersom man får litt mer trøkk i fronthøyttalerne?"[/size]

Nei. Det er anbefalt å kjøpe et 5.1 med en aktiv subwoofer. [/size]

Tenkte på til stereobruk. Leste et sted at en subwoofer ikke henger med i svingende like bra som dedikert bass i fronthøyttalerne..?

En sub tar for seg lave frekvenser til film og selv om den gir en effekt på stereo så er det ikke det samme som å ha høyttalere med trykk i bassen. Er vanskelig om ikke umulig å få i pose å sekk i den prisklassen du tenker deg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Skal gis bort i gave så brukt er ikke aktuelt. Hva med dette?

https://www.dustinhome.no/product/5010579680/hkts-16---white?ssel=false&utm_campaign=prisjakt&utm_source=prisjakt.no&utm_medium=pricecompare&utm_content=5637146813

Finner ingen tester, men Harman Kardon er vel kjent for å levere greit? En utgående modell, så mulig det er noe å hente på denne mtp. pris.

Du får garantert ikke like my for pengene som i denne:

http://www.surround.no/hjemmekino/hjemmekinopakke/pioneer-vsx-924-dynavoice-magic-f-6-ex-hjemmekinopakke-5-0-sort.html

Eller denne, om du foretrekker Onkyo:

http://www.surround.no/hjemmekino/hjemmekinopakke/onkyo-tx-nr636-dynavoice-magic-f-6-ex-hjemmekinopakke-5-0-sort-eik.html

Har disse høytalerne selv, og de er meget bra til prisen (super budsjett) :)

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

Med mindre man har dedikert kinorom er surround tull etter min mening...

Det er ihvertfall bare tull. 

Fordi?

Jeg har hatt surroundannlegg de siste årene, men har kun ett fåtall ganger brukt selve surrounden. Kjører nå 2.1 til tv, film og musikk. Det er ikke verdt plassen det tar + ledningsrotet med alle høytalerne.

Men for all del, hvis det er det man vil ha så gå for det.

Lenke til kommentar

Fordi?

Jeg har hatt surroundannlegg de siste årene, men har kun ett fåtall ganger brukt selve surrounden. Kjører nå 2.1 til tv, film og musikk. Det er ikke verdt plassen det tar + ledningsrotet med alle høytalerne.

Fordi lyden med surround er så mye bedre enn lyden uten. Får ikke skikkelig innlevelse uten.

Kabelrot fikser ma lett med planlegging. Kjøper billige kabelskjulere fra clas, og å er den biffen fikset.

og med dagens HDMI så er det jo nesten ingen andre kabler som trengs heller.

Endret av Zepticon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med mindre man har dedikert kinorom er surround tull etter min mening...

Det er ihvertfall bare tull. 

Fordi?

I stua mi har jeg en 55" TV, HTPC, 7.1 forsterker og 5.1 høyttaleroppsett med dobbelt sett bakhøyttalere (to stereosoner). Det siste året har lyden absolutt ALDRI kommet direkte fra TVen. Jeg har en programmerbar fjernkontroll, så jeg forholder meg kun til én fjernkontroll for av/på, lyd opp/ned, kanalvalg osv og jeg kommer i alle fall aldri til å ha noe annet enn et surroundanlegg til TV-bruk, uansett type bruk. Selv der lyden emuleres til bakkanalene gir dette etter min mening et mye mer behagelig lydbilde, og senterkanalen (der tale foregår) gir myyye klarere lyd også på dagsrevyen enn TVen alene gir. Jeg ser i alle fall ingen som helst grunn til å ikke velte et halvgreit surroundoppsett til allround TV-bruk.

Edit: Opp mot et eksternt stereo oppsett vil alltid surround ha fordelen av senterkanalen for klar og tydelig tale som oppleves å komme fra senter av bildet, der gjerne talen foregår.

Endret av Leo_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...