jaswe Skrevet 6. april 2015 Del Skrevet 6. april 2015 Hei! Om ca et år er jeg ferdigutdannet som barnehagelærer og kan gå rett inn i stilling som ped leder. , men det har jeg ikke tenkt til. Jeg vil jobbe ca et år for å få erfaring, reise og for så å fortsette på videre utdanning. Jeg tenkte meg da å jobbe som assistent i bhg da det er mest relevant for meg. Vil jeg da få assistentlønn, eller vil jeg få pedlønn? Evt noe imellom? Er det noen som vet noe om dette? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 7. april 2015 Del Skrevet 7. april 2015 Hovedregelen er at du skal få lønn etter den jobben du faktisk utfører, så dersom du jobber som assistent vil du i utgangspunktet bli tilbudt assistentlønn. Men dersom arbeidsgiver bruker av kompetansen din heilt eller delvis så vil det være naturlig å kreve meir lønn for dette sidan du då ikkje berre utfører assistentoppgåver. Forøvrig er det vell urealistisk at du går rett inn i ei stilling som pedagogisk ledar som nyutdanna? Som i dei fleste andre yrker så må du vell starte litt lavare i systemet der du opparbeider deg erfaring og venter på "din tur" då dei andre på avdelinga som både har utdanninga og erfaringa vil være meir kvalifisert enn deg til å få jobben. Eg antar at dersom du skal gå rett inn som ped. leder så blir det mest aktuelt i små barnehagar som har problemer med å finne kvalifiserte søkarar og som dermed tar til takke med ein nyutdanna for å tilfredsstille dei formelle krava til pedagogisk personell. Det vil sjølvsagt også være mulig å forhandle seg fram til andre løysningar då det ikkje eigentleg finnes noken faste reglar for lønn i Norge. Det nærmaste du kjem er tariffavtalane som er ein lønnsavtale som arbeidsgiverrepresentant og arbeidstakerrepresentant blir enige om, men ein er ikkje bunden av denne avtalen med mindre begge partar er organiserte (med nokre få unntak i forbindelse med allmengjorte tariffavtalar for enkelte yrkesgrupper). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå