Gå til innhold

Bøker om Palestina-konflikten

Anbefalte innlegg

God kveld!

Har alltid sett på Palestina-konflikten med stor interesse og har fulgt debatten nøye gjennom artikler på diverse nettaviser og program på fjernsynet. Interessen har derimot dabbet av i det siste da andre ting har begynt å ta tid. Kveldens NRK-portrett med Kåre Willoch satte dog interessen i flamme igjen. Han har vært forbilledlig klar i sin Israel-kritikk og jeg beundrer mannen for den klokskap og tyngde han bringer inn i debatten. Når jeg diskuterer dette temaet med mine føler jeg at jeg sitter på en grei kunnskap, men jeg ønsker å gå mer i dybden. Ønsker derfor forslag til eventuelle bøker jeg bør lese om selve konflikten, om direkte og indirekte årsaker (gjerne prehistoriske faktorer også) til konflikten vi har i dag og eventuelle bøker om hvordan man tror utviklingen videre blir.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo ta utgangspunkt i Wikipedia, for de pleier å referere til bøker. Det er også en ganske objektiv kilde.

Kåre Willoch er absolutt ikke en objektiv kilde, og alt han sier må tas med en klype salt.

Hva er det viktigste du satt igjen med som han sa, forresten?

Lenke til kommentar

prøv å ikkje fokusere på sjølve konflikta i valet av litteratur, og prøv heller å finne bøker om jødisk/arabisk historie, samt om det som kan ha med sjølve området å gjere. Gjerne bøker som tar for seg prosessen med å opprette den israelske staten også. Det vart litt uspesifikt det her, men dette finst det mange bøker om, så dei skal vere i stand til å finne noko om du spør på ein skikkeleg bokhandel eller eit bibliotek.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7WVSGN

Aldri start med konflikten, det vil bare balle på seg med folk som støtter den ene eller den andre. Prøv heller å se på den historiske siden og opphavet til den nåværende konflikten. Det er veldig mange her inne på diskusjon.no som er pro ditt og pro datt, det spiller ingen rolle hvilken side du er på så lenge du har historien og de korrekte svarene i den. Ikke les wikipedia, eller titte på andre propaganda kanaler på youtube. Uansett lykke til :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...