Gå til innhold

Fotoboks og veiarbeidsfartsgrenser - får jeg bot?


Hekate81

Anbefalte innlegg

Har en dårlig følelse nå, etter å ha kjørt forbi en fotoboks i går som jeg så det blinket svakt rødt inni (blinket svakt rødt i flere, men der vet jeg at jeg overholdt fartsgrensen).....

 

Situasjonen var slik:

 

Jeg kjørte på en strekning i Gudbrandsdalen (Trondheim-Oslo, E6) som hadde såkalt gjennomsnittsmåling. Fartsgrensen i området var 80 km/t. Overholdt denne, og like før jeg kom til den siste fotoboksen på strekningen, så jeg at det var plassert et sånt gult fartsgrenseskilt som brukes ved veiarbeid - og på dette stod det 50 km/t.

 

Dette skiltet var plassert like ved fotoboksen, kanskje en halvmeter etter, uansett svært tett.

 

Jeg så dette skiltet 5-10 sekunder før, og bremset ned noe - men husker ikke hvilken fart, kanskje 70 eller 60-og noe.

 

Lurer på om dette gjør at jeg får en bot -eller verre - prikker - i posten snart?

 

Om jeg i verste fall ikke rakk å bremse ned mer enn til ca. 70, betyr jo det at jeg da kjørte 20 km fortere enn fartsgrensen.....!

 

Er det noen som har peiling på dette, som vet hvilke regler som gjelder her?

 

Altså, hele strekningen hadde en fartsgrensen på 80 km/t som jeg overholdt fint, og så så jeg dette gule 50-skiltet som var plassert like ved den siste fotoboksen! Jeg kjørte mye over 50, som sagt.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Det blinker alltid svakt rødt i disse boksene. Noen meter etter den siste boksen står det en rød lampe på en stolpe, og dersom denne blinker, har du kjørt for fort. Dersom det kun blinker i fotoboksen, er alt i orden.

Lenke til kommentar

Det blinker alltid svakt rødt i disse boksene. Noen meter etter den siste boksen står det en rød lampe på en stolpe, og dersom denne blinker, har du kjørt for fort. Dersom det kun blinker i fotoboksen, er alt i orden.

 

Hm, kjenner meg ikke igjen i det du beskriver her. Så ingen rød lampe på en stolpe etter fotoboksen. Var bare en vanlig fotoboks så vidt jeg kunne se.

Lenke til kommentar

Fotobokser stilles normalt ikke ned ved veiarbeid. De måler fortsatt etter den "egentlige" fartsgrensen.

Siden det ble tatt gjennomsnittsmåling så blir det tatt bilde av bilen din uansett, derfor så du et rødt blink. Boksen tar bilde av alle som passerer, for å slik kunne måle gjennomsnitsfarten mellom den første og den siste boksen.

 

Ettersom 50 skiltet var plassert like ved fotoboksen så betyr vel det at 50 grensen begynte med fotoboksen. Ikke før fotoboksen, der du ble tatt bilde av.

De kan ikke ta bilde/fart i en fartssone, for så å bøtlegge deg for å ha kjørt for fort i en annen fartssone  :p

 

Null stess, det kommer til å gå helt fint. Så lenge du holdt fartsgrensen der det var 80 så får du ikke noe bot/prikker i posten  :thumbup:

 

EDIT: typo

Endret av Speider-gutten
Lenke til kommentar

Jag har alltid lurt litt på det der. De skiltene er jo satt ut av de som arbeider, men har de virkelig lov til å regulere trafikk? trodde ikke det var opp til hvermansen som jobber langs veien å bestemme fartsgrenser..

Ved arbeid på og ved vei skal alltid vegvesenet involveres for å ta seg av ting som blant annet regulering av fartsgrensen og annet som berører veien. Skiltene er satt ut av entrepenøren, men valget av fartsgrenser, periodene veien kan stenges og lignende er det vegvesenet som avgjør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jag har alltid lurt litt på det der. De skiltene er jo satt ut av de som arbeider, men har de virkelig lov til å regulere trafikk? trodde ikke det var opp til hvermansen som jobber langs veien å bestemme fartsgrenser..

 

Entreprenøren kan skilte om der det er fatta vedtak om endra fartsgrense. Eit eventuelt vedtak skal fattast av regionvegkontoret etter at politiet, fylkeskommunen og kommunen har fått uttalt seg. Dersom den aktuelle vegen er kommunal kan kommunen sjølv fatte vedtaket. Dette i henhold til skiltforskrifta § 26.

 

Når dette vedtaket er fatta så kan entreprenøren skilte i henhold til vedtaket. Kopi av vedtaket og anna rellevant dokumentasjon skal være på arbeidsstedet.

 

 

Så dersom skiltinga er gjort på rett måte så vil den midlertidige fartsgrensa være like tellande som den ordinære fartsgrensa, men eg trur det blir synda mykje på dette området. F.eks vil mange vedtak inneholde bestemmelser om at fartsgrensa kan settast ned medan arbeidet pågår, dette skal i utgangpunktet innebære at skilta blir tatt ned eller dekka til ved arbeidsdagens slutt. Dette ser eg ikkje særlig ofte blir gjort i praksisk.

Litt off-topic; men eg vil berre seie at det er veldig rart at entreprenørane ikkje er meir påpasselige på dette området. Korrekt skilting av nedsatt fartsgrense der det er behov for det vil jo gjere at bilistane har større respekt for den nedsatte fartsgrensa som igjen fører for tryggare arbeidsforhold for dei som arbeidar langs vegen. Men når det midlertidige skiltet står i eit halvt år også når det ikkje foregår arbeid eller det på anna måte er behov for å sette ned fartsgrensa så vil dei fleste bilistane ignorere heile skiltet.

 

 

Eg kjenner også til eit eksempel der politiet måtte annullere bøtene og førarkortbeslaga som blei gjort etter ein fartskontroll. Grunnen var at vegen var skilta med 50-sone skilt, men etter ei klage frå ein billist så viste det seg at vedtaket om at fartsgrensa skulle endrast frå 60 til 50 km/t ikkje trådde i kraft før månedsskiftet og at skilta derfor var hengt opp for tidleg.

UP-patrulja som utførte kontrollen antok naturlegvis at skiltinga var i henhold til den vedtatte fartsgrensa og avhold kontrollen etter skiltinga, men sidan dette ikkje var den korrekte fartsgrensa så endte det med at dei berørte billistane fekk annullert bøtene.

 

Edit: Dette er ikkje den saka som eg kjenner til, men her er ein link frå eit tilsvarande tilfelle: http://www.altaposten.no/lokalt/nyheter/article9180769.ece

Endret av The Avatar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilken hastighet du hadde akkurat i det du passerte den siste boksen har ingen betydning. Som du selv skriver, så er dette en strekning med gjennomsnittsmåling, og det er da gjennomsnittsfarten din fra boks 1 til boks 2 som måles. Ikke hvilken hastighet du har i det du passerer boksene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...