Gjest medlem-374430 Skrevet 5. april 2015 Del Skrevet 5. april 2015 Jeg har prøvd å finne en bra kilde for rettigheter når det kommer til helse i Norge, uten hell. Jeg er 25 år, og har hvertfall 2-3 hull jeg vil få fikset så fort som mulig. Jeg har aldri betalt for tannlegetjenester før, bortsett fra egenandel. Jeg er også arbeidsløs for tiden uten støtte fra nav, så har svært lite av penger. Kan noen forklare hva slags rettigheter man har som norsk statsborger, av tannlegetjenester? Lenke til kommentar
Suspendert Skrevet 6. april 2015 Del Skrevet 6. april 2015 Tannbehandling for voksne De fleste må betale utgiftene til tannbehandling selv, men det finnes unntak dersom du har visse sykdommer, tilstander og skader. Tannlegen vurderer om du har krav på støtte fra HELFO. De 15 tilstandene som gir rett til stønad fra HELFO er sjelden medisinsk tilstand (spør tannlegen om hvilke tilstander som til enhver tid er med på denne listen, eller se SMT-listen fra HELFO) leppe-kjeve-ganespalte svulster i munnhulen, tilgrensende vev eller i hoderegionen for øvrig infeksjonsforebyggende behandling ved særlige medisinske tilstander (organtransplantasjon, ulike krefttilstander, hiv/aids) sykdommer og anomalier i munn og kjeve (tann- og kjevekirurgisk behandling) periodontitt (tannkjøttsykdom) tannutviklingsforstyrrelser (medfødte tilstander) bittanomalier (tannregulering/kjeveortopedi) patologisk tap av tannsubstans ved attrisjon/erosjon (alvorlig tannslitasje) hyposalivasjon (munntørrhet) allergiske reaksjoner mot tannrestaureringsmaterialer (i munnhule eller på hud) tannskade ved godkjent yrkesskade (yrkesskaden må være godkjent av NAV og tannbehandlingen må ha sammenheng med yrkesskaden) tannskade ved ulykke, som ikke er yrkesskade (fritidsulykker) sterkt nedsatt evne til egenomsorg ved varig sykdom eller ved varig nedsatt funksjonsevne (tilstand som har vart i mer enn ett år og forårsaket redusert tannhelse) helt eller delvis tanntap, uten egne tenner i underkjeven (og ute av stand til å kunne bruke løstsittende protese) Har du dårlig råd, kan du søke NAV om støtte til tannbehandling (etter sosialtjenesteloven). Du kan få refusjon fra HELFO for tannbehandling i EU/EØS-området dersom den samme behandlingen ville blitt dekket i Norge (folketrygdloven § 5-24a). Du må betale for tannbehandlingen utenlands selv, og deretter søke HELFO om refusjon. Lurer du på hva tannlegen koster? Sjekk og sammenligne prisene på nettportalen til Forbrukerrådet. Kilde: https://helsenorge.no/tannhelse Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå