Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

1Gb nettverk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er ganske usansynlig. De fleste hovedkort og minnebrikker og spesiellt harddisker vil jo ikke være i stand til å levere elelr ta i mot den datatrafikken dere har båndbredde til.

 

Men, hvis dere skal kopiere mange filer fra melloom flere pc'er til flere andre og ønsker å gjøre dette uten å forstyrre hverandre ... god fornoyelse.

Lenke til kommentar

Har du to Raptorer i RAID0 oppnår du maksimalt 300Mbps. Men har du 10 maskiner i nettverket betyr jo det at alle kan sende filer til hverandre litt raskere. Men til alt annet enn akkurat filoverføring, når det er mer enn 3 maskiner som sender for fullt til hverandre samtidg og alle har to Raptorer i RAID0, vil du ikke greie å bruke all tilgjengelig båndbredde :)

Lenke til kommentar

um 1Gb/sec = 128MB/s no? og en vanlig IDE/SATA disk (7200rpm) har en praktisk overføringshastighet på hva? ca 40-60MB/s?

 

men! 1Gb/sec er vel den teoretiske maksen, så du må regne med litt mindre... uansett om man ikke får utnyttet hele båndbredden, så er det immari mye bedre enn lusne 12MB/s på en vanlig 100Mbit LAN imho, men om det forsvarer prisen er det bare du som kan bestemme...

 

og båndbredden blir ikke delt hvis dere bruker switch btw...

Lenke til kommentar
Og en vanlig IDE/SATA disk (7200rpm) har en praktisk overføringshastighet på hva? ca 40-60MB/s?

Å? Oisann, trodde det var 100Mbit jeg... Og at S-ATA hadde 150Mbit. Eller 18.75MB/s.

stemmer, teoretisk hastighet på en S-ata er 150Mbps/150Mbit= 18,75MB/s

Dette oppnår den aldri.. 1Gbit= 125MB/s teoretisk...

 

You do the math... :wow:

Lenke til kommentar
Og en vanlig IDE/SATA disk (7200rpm) har en praktisk overføringshastighet på hva? ca 40-60MB/s?

Å? Oisann, trodde det var 100Mbit jeg... Og at S-ATA hadde 150Mbit. Eller 18.75MB/s.

vanlige IDE disker har en TEORETISK overføringhastighet på 100 eller 133 MBps. men den praktiske overføringshastigheten er ikke høyere enn 40-60 MBps. S-ATA ligger på 150 MBps teoretisk, og 50-70 i praksis.

Lenke til kommentar

sata kan i teorien overføre 150mbit/s men det er selvsagt ikke alle disker som klarer det

 

Jeg tror gb nettverk er smart med tanke på framtiden, har du penger så går det betraktelig fortere med gb (1000/8=125MB/s) enn med vanlig 100mbit/s (100/8=12,5MB/s)

 

Når hardiskene overfører ca 65 mb i sekundet så blir det jo 65-12,5=52,5mb raskere, eller 4,2 ganger raskere enn vanlig 100mbit lan.

 

Siden du kjøper en switch deles ikke båndbredden på de ulike maskinene.

 

Er veldig fornøyd med smc switch (100mbit), kjører litt dyrere nettverkskort (3com 100mbit kort til 600) så det kan ha noe med det å gjøre (fikk dem gratis :D )

Lenke til kommentar

Så hvis de har vanlige IDE-disker med 100Mbit (12,5MB/s) og et Gbit-nettverk (125MB/s) så vil de vel trenge ca. 10 PCer som sender til hverandre samtidig, til hver sin maskin før de når grensen. Med 100Mbit trenger de bare 1 maskin som sender max til en annen. Joa, det er kjedelig med 1, men Gbit er overkill. men så finnes det ingen mellomting da.

 

Spør dere selv om dere *virkelig* har bruk for 1Gbit. At det er så sinnsvakt ofte at det er mer enn to av maskinene på nettverket som deler filer med hverandre, og at dere ikke holder på med noen andre oppgaver på maskinen samtidig. Og for hvor lang tid? Hvis dere har 5 maskiner og 1 av maskinen har en fil som resten skal ha, sender du den først til maskin 2, så 3 og så 4. Tar vel ikke så lang tid med 100Mbit?

Lenke til kommentar
stemmer, teoretisk hastighet på en S-ata er 150Mbps/150Mbit= 18,75MB/s

Dette oppnår den aldri.. 1Gbit= 125MB/s teoretisk...

 

Feil enkelt og greit!

 

S-ATA er på 150MB/s og ikke 150Mb/s. S-ATA tillater mao høyere hastigheter enn 1Gb/s, men som MrLee påpeker ligger hastighetene på harddiskene langt under.

 

Dere kan jo se på http://hardware.no/art.php?artikkelid=3223

Lenke til kommentar
stemmer, teoretisk hastighet på en S-ata er 150Mbps/150Mbit= 18,75MB/s

Dette oppnår den aldri..  1Gbit= 125MB/s teoretisk...

 

Feil enkelt og greit!

 

S-ATA er på 150MB/s og ikke 150Mb/s. S-ATA tillater mao høyere hastigheter enn 1Gb/s, men som MrLee påpeker ligger hastighetene på harddiskene langt under.

 

Dere kan jo se på http://hardware.no/art.php?artikkelid=3223

Greit, med to Raptorer i RAID0 får man ca. 70MB/s. Så tviler jeg vel fremdeles på at alle maskinene deres har dette, sikkert heller 2xP-ATA100 eller noe.

 

Tja, da vet jeg ikke helt hva jeg skal anbefale. Siden jeg ikke har peiling på hva den praktiske ytelsen til deres disker er. Så kjøp heller det dere har råd til :)

Lenke til kommentar

PCIbussen klarer 1056 mega bit per sekund (132 megabyte per sekund)

Gigabit ethernet klarer 1000 mega bit per sekund

SATA klarer 150 mega bytes per sekund, 1200 mega bit per sekund

 

Har du gigabit ethernet hjemme blir det snadder, du får ivhertfall 400-500 megabit per sekund mellom vanlige nye maskiner. Så det er klart noe å tjene på.

 

Husk dog følgende:

Du må ha gode TP kabeler, helst av kategori 5e evt. 6 eller 7, ellers vil du få støyproblemer og slite med dataoverføring. Gigabit svitsjer har ofte vifte og støyer :(

Lenke til kommentar

Gigabit (eller 1000 Mbit) nettverk kan i praksis levere rundt 100 MB/sek, og 100 Mbit ca en tidel av dette. Selv har jeg aldri klart å få mer enn 9.5 MB/sek over et 100 Mbit nett selv om det teoretisk skal klare endel mer. Da var flaskehalsen hverken maskiner eller harddisker.

 

Nye harddisker leverer opptil 50-70 MB/sek, dvs at to harddisker i RAID-0 nesten klarer å maxe ut overføringshastigheten til et gigabit nett. Men skrivehastigheten til diskene er ofte lavere.

 

Husk at hastigheten til harddiskene oftes måles i bytes/s, mens nettverket måles i bit/s.

 

 

På sidene til Western Digital (www.westerndigital.com), kan en se ytelsen til en Raptor-drive oppgit i Mbits/s:

 

Transfer Rates:

Buffer To Host (Serial ATA) 1,200 Mbits/s (Max)

Buffer To Disk 816 Mbits/s (Max)

 

 

Konklusjonen er at med 100 Mbit nett får du max 8-10 MB/sek i praksis, mens med 1000 Mbit nett får du kanskje 20-50 MB/sek, avhengig av hvor raske diskene/maskinene er. Husk at maskinen som mottar dataene må SKRIVE til disk, da hjelper det ikke med rask lesehastighet. Fragmenterte eller fulle disker gir også lavere ytelse.

Lenke til kommentar

Det kommer vel litt ann på bruken og 1Gbit ethernet er ikke særlig dyrt lengere. GB Nettverkskort er blitt billige og mange vanlige PCer/Hovedkort leveres med GB ethernet intergrert. GB switcher er heller ikke dyre om du ikke trenger så mange porter. Så selv om man i praksis bare oppnår 2-3 ganger ytelse i forhold til 100Mbit er kostnadforskjellen blitt så liten at en overgag fra 100Mbit til Gbit er fornuftig.

 

I prakis vil nok PCI bus være like mye begrensende som harddisk hastighet spesielt på servere med mye minne/RAID controllere der lesing/skriving fra/til disk caches i minne.

Lenke til kommentar

Er det mange som drikker mye her, eller ser jeg en del tilfeller av begrepsforvirring her?

1 Byte=8 bit.

På hardisker måler man hastigheten i MegaByte

På nettverk måler man hastigheten i Megabit.

 

Edit: beklager at denne er litt sur fikk bare krampe av en del av de tidlige innleggene...

Lenke til kommentar

Teoretiske maksimale hastigheter sortert:

USB 1.0, 1.1 og 2.0 "Full speed" = 1,5 Mbyte/s

52x (max) CD-leser = 7,8 MByte/s (max)

100Mbit/s LAN = 12,5 MByte/s

16x (max) DVD-leser = 19,2 MByte/s (max)

Vanlig harddisk = 35-65 MByte/s

USB 2.0 "HiSpeed" = 60 MB/s

ATA100 kabel = 100 MByte/s

1Gbit/s LAN = 125 MByte/s

Vanlig PCI = 133 MByte/s

SATA150 kabel = 150 MByte/s

PC133 SD-ram = 1067 MByte/s

PC2100 DDR-ram = 2133 MByte/s

PC3200 DDR-ram = 3200 MByte/s

 

Jeg leste noe om praktiske hastigheter på 1Gbit/s LAN en gang (husker ikke hvor). Der satt de opp to maskiner med Gbit LAN og en RAM-disk på hver maskin for å måle praktiske hastigheter på forskjellige Gbit-kort. Resultatet var rundt 500-700 Mbit/s (62-87 MByte/s). Praktiske hastigheter med 100Mbit-LAN ligger på ca 90-95Mbit/s (11,9-12,2 MByte/s). Hvis du ikke skal ha ram-disker eller noe spesial-programvare som jobber sammen på de to maskinene OG du har BEHOV for å øke LAN-ytelsen så vil jeg kalle hele prosjektet bortkastede penger.

Lenke til kommentar
Teoretiske maksimale hastigheter sortert:

100Mbit/s LAN = 12,5 MByte/s

Vanlig har harddisk = 35-65 MByte/s

ATA100 kabel = 100 MByte/s

1Gbit/s LAN = 125 MByte/s

Vanlig PCI = 133 MByte/s

SATA150 kabel = 150 MByte/s

 

Jeg leste noe om praktiske hastigheter på 1Gbit/s LAN en gang (husker ikke hvor). Der satt de opp to maskiner med Gbit LAN og en RAM-disk på hver maskin for å måle praktiske hastigheter på forskjellige Gbit-kort. Resultatet var rundt 500-700 Mbit/s (62-87 MByte/s). Praktiske hastigheter med 100Mbit-LAN ligger på ca 90-95Mbit/s (11,9-12,2 MByte/s). Hvis du ikke skal ha ram-disker eller noe spesial-programvare som jobber sammen på de to maskinene OG du har BEHOV for å øke LAN-ytelsen så vil jeg kalle hele prosjektet bortkastede penger.

men s-ata disker som ikke heter WD raptor bruker jo ikke hele kapasiteten i det hele tatt dermed er du kanskje nede på 70MB/s igjen...

 

med 120MBS nettverk så vil jeg si at nettverkset er raskere enn det harddiskene er...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...