Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan holder du rattet?

Anbefalte innlegg

For øvrig kjenner jeg til en som holdt henda i racecar og tomler mot emblemet i midten da airbagen gikk av. Det gjør han ikke lenger for å si det sånn. Av samme grunn ligger mine tomler langs rattet og ikke som kroker innover.

Her er du inne på avvegninga mellom konsekvens ved ulykke kontra sannsynlegheita for ulykke.

Ved å holde begge hendene godt i rattet enten i gul posisjon eller i det klassiske 10 og 2 grepet så vil du ha større sjangs til å avverge ei eventuell ulykke ved å holde betre kontroll over kjøyretøyet. Mange ulykker skjer ved at rattet vrir seg som følge av punktering eller at eit dekk kjem utanfor asfaltkanten. Med berre ei hand på rattet eller dersom begge hendene er veldig nær kvaranre så vil det være mykje vanskeligare å holde bilen på rett kjøl utan å gi for stort rattutslag i motsatt rettning.

Ein kan også reagere raskare på plutselige hendelser dersom ein har eit godt grep på rattet.

Men dersom ulykka fyrst skjer så vil det kunne være ein ulempe å holde for godt rundt rattet sidan airbaggen kan skade tommelane, eller at ein risikerer handleddsbrudd fordi ein tviholder rundt rattet under kollisjonen. Det beste er å sleppe rattet like før kollisjonen, men dette er det svært vanskelig å få til i praksis.

Så når eg kjøyrer langs landevegane i litt høg hastigheit så prøver eg å mest mulig holde rattet slik at eg har god kontroll på bilen. Eg synest det er viktigare å ha forutsettningane til å redde meg innigjen dersom ein plutselig situasjon oppstår enn at eg skal sitte slik at armane ikkje kjem til skade ved ein eventuell kollisjon.

Ein klarer sjølvsagt ikkje å holde begge hendene på rattet heile tida, ein må jo sjølvsagt gire og slikt undervegs, men å holde berre ein finger på rattet er for dårlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var det hele siktet mot min påstand? Jeg ser poenget ditt, men at mine tomler ligger langs rattet ser jeg ikke på som noe problem. Grepet er bra og hendene er ikke helt låst til rattet heller, ganske god mellomting i mine øyne.

Lenke til kommentar

Det er vel ikke noe krav til hvordan du skal holde rattet, men om sensoren føler at du ikke helt har kontroll over kjøretøyet så kan du sikkert ryke på det. Spesielt om du går inn for å aldri ha begge hendene på rattet.

Lenke til kommentar

Omtrendt midt i mellom grønn og rød. Av og til sniker det seg en fing eller to på høyre rosa også når det er langt mellom girskiftet. Gjerne albuen i vindusiden når det er køkjøring. Kjeder jeg meg virkelig, så styrer jeg med kneet.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...