Alprolex Skrevet 5. april 2015 Del Skrevet 5. april 2015 Hei, skal flytte i august og huset følger med en lydtett stue i kjelleren. I denne annledning, har jeg bestemt meg for å kjøpe et par høyttalere. Jeg har allerede en Pioneer reciever, som jeg betalte rundt 2800kr for. Da den sikkert ikke er den beste recieveren tenker jeg det er lurt å kjøpe høyttalere med høy følsomhet så jeg slipper å skru opp recieveren så høyt, og risikere clipping.Derfor kom jeg frem til disse høyttalerne:http://www.soundgarden.no/lagersalg/klipsch-rf-62-ii-gulvstaende-hoyttaler-sort.htmlSiden de er på salg tipper jeg det er et godt kjøpt, men er også litt redd for at det kommer et bedre tilbud før august, ville dere kjøpt disse og latt dem støve i 3-4 mnd? Eller ventet til august og sett på markedet da?Har også sett på disse:http://www.soundgarden.no/hoyttaler/gulvhoyttaler/q-acoustics-2050i-gulvstaende-hoyttaler-hvit.htmlog disse:https://www.hifiklubben.no/hoyttalere/gulvstaende-hoyttaler/dali-lektor-6-gulvstaende-hoyttaler/Ville dere sagt en av disse er en bedre høyttaler en klipschen, med og uten pris tatt i betraktning? og ville de funket fint med reciveren?(Har desverre ikke annledning til å se hvilken modell recieveren er) 1 Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 5. april 2015 Del Skrevet 5. april 2015 Klipschene er nok de som vil kunne spille høyest uten å skru opp for mye. De er også meget morsomme til film og rocke musikk. Det vil mest sannsynlig ikke komme ett bedre tilbud på dem, da de er ute av produksjon. Klipsch har kommet med 2 nye serier som erstatter den gamle RF serien som disse hører til. 1 Lenke til kommentar
Alprolex Skrevet 5. april 2015 Forfatter Del Skrevet 5. april 2015 Tusen takk for hjelpen Anders. Blir nok til at jeg kjøper klipschene, er jo hovedsakelig film og rockemusikk disse skal brukes til. Tror du de spiller detaljert og flott på album som dark side of the moon (hehe, klisjé vet det) også da eller? Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 5. april 2015 Del Skrevet 5. april 2015 Vanskelig å si. Lyden blir nok ikke dårlig, men det er en grunn til at det finnes dyrere utstyr også... Eneste minuset med Klipsch kan være at hornet av og til kan for enkelte bli litt lyst i lyden. Pioneer er også på den lyse siden av skalaen. Hadde selv Klipsch RF-63 på en Pioneer AX4-ASi for noen år siden, og syntes det passet nokså greit sammen. Skulle det bli for lyst, så har de fleste forsterkere mulighet til å fikle litt med lyden. Lenke til kommentar
Valotunk Skrevet 5. april 2015 Del Skrevet 5. april 2015 Jeg ville ikke satset på kombinasjonen Pioneer og Klipsh. Pioneer er erfaringsmessig ganske "frisk" i lyden og da er det en fordel å unngå høyttalere med samme egenskaper. Klipsch er generelt svært kresne på elektronikken og trenger forsterkere med varm klang. Klipsch er også krevende i forhold til romstørrelse og plassering. RF-82 er intet unntak. I "feil" rom eller med feil plassering kan de låte håpløst uansett lydkilde og forsterker. En meter fra sidevegg og en halvmeter fra bakvegg er ofte minimum. Gjerne i et rom på minimum 20-25 kvadrat. Med riktig forsterker, rom og plassering derimot kan RF-82 være svært underholdende. Men de krever mye selv om de er lettdrevne. Lenke til kommentar
Alprolex Skrevet 5. april 2015 Forfatter Del Skrevet 5. april 2015 Takk for hjelpen til begge to. Jeg har vurdert å kjøpe en bedre reciever senere, og jeg har lagt merke til at det alltid er tilbud på Onkyo på forskjellige nettbutikker, vil dere si at dette merket er en god match med Klispchene? har tenkt å ekspandere til 5.1 senere. Så får jeg heller tåle den lyse lyden i mellomtiden.Rommet er på 20kvm, mener jeg å huske. Men vil det at veggen er lydtett ha noe å si for lyden, da akustikken sikkert er god? (Vet ikke helt om det er et dumt spørsmål) Lenke til kommentar
mackanz Skrevet 5. april 2015 Del Skrevet 5. april 2015 (endret) Har haft RF 62 och 82 på Onkyo och det var alltför ljust i toppen. Har nu RF 62 på en gammal Rotel effekt som är kopplad till Yamaha receiver (billig sak, men har pre out) och det är en hel del bättre. Edit. Roteln är snart 15 år gammal, och fås ofta på en bruktadress nära dig för 2-3000. 5X100W och fungerar samtidigt som en varmeovn Elkjöps stora butiker har bra utval av Pioneer, Yamaha och Onkyo i de flesta prisklasser. Ta 10 sånger med din favoritmusik på en minnepinne och dra dit för att få intryck. Testa på golvhögtalare i samma storlek som RF 62. 20 kvm är ett stort rum, ganska långt över snittet när det gäller hemmabio tippar jag. Mitt eget biorum är 13kvm, men drömmen är ett rum som du har. http://www.prisjakt.no/product.php?pu=2709658Den kostar på tok för mycket här i norge nu. I sverige kostar den en bra bit under 5000, och det lär den göra här också när som helst, bara följa med. http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=57429226&searchclickthrough=true&searchQuery=Rotel Knall förstärkare! Endret 6. april 2015 av mackanz Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 6. april 2015 Del Skrevet 6. april 2015 Takk for hjelpen til begge to. Jeg har vurdert å kjøpe en bedre reciever senere, og jeg har lagt merke til at det alltid er tilbud på Onkyo på forskjellige nettbutikker, vil dere si at dette merket er en god match med Klispchene? har tenkt å ekspandere til 5.1 senere. Så får jeg heller tåle den lyse lyden i mellomtiden. Rommet er på 20kvm, mener jeg å huske. Men vil det at veggen er lydtett ha noe å si for lyden, da akustikken sikkert er god? (Vet ikke helt om det er et dumt spørsmål) Lydtett vegg betyr bare at lyden blir lavere på andre siden av veggen, enn hvis den ikke var "lydtett". Akustikken kan du se hvordan endrer seg fra du går inn i ett tomt rom og klapper i hendene (Blir mye ekko), og hvis du gjør det samme når rommet er møblert, så vil lyden være helt annerledes. Grunnen til at det ser ut som Onkyo alltid er på tilbud, er at deres 6x6 modeller er en "prispresser", denne, og Pioneers 92x modeller har anbefalt pris i fra produsent på 5-6 tusen, men man skal lete hard for å finne de til høyere enn 3500,-, og ligger ofte rundt 3000,-. Det kalles av og til tilbud, men er mer normalprisen. Men det ser alltid bra ut når de ser nedsatt ut. Når det egentlig er tilbud på dem, så finner du dem til 2500,-, og det er sjeldent. For en varmere lyd enn Pioneer og Onkyo så kan du finne Yamaha som ett alternativ. Rotel som Mackanz nevner er meget bra, men ligger en del høyere i pris, og er tregere til å få med alt utstyret de trenger. Det beste du kan gjøre for fremtidig kjøp, er å kjøpe en receiver med pre-out, da kan man bruke effektforsterkere, og kan da enklere endre lyden, og forbedre den. Men siden du har Pioneer i dag, er det veldig forskjellig fra person til person hvordan man opplever lysheten/friskheten i lyden. Personlig så syntes jeg det funket ok, men hadde da forsteker og høyttalere som var en god del dyrere enn ditt oppsett. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå