deleder Skrevet 5. april 2015 Del Skrevet 5. april 2015 Skal kjøpe et rimelig surroundanlegg som også er godt til å spille vanlig musikk i stereo. Har hørt at 5.0 da er lurt. Har sett på denne pakken:Pioneer VSX-924 / Dynavoice Magic F-6 EX Hjemmekinopakke 5.0 - SortProblemet her later til å være at Pioneeren ikke støtter HDCP 2.2. Blir det et problem med ny standard? Står den støtter HDMI 2.0, men det hjelper vel fint lite hvis den ikke støtter HDCP 2.2? Hvor viktig er dette? Hvis man kjører all lyd igjennom TV-en og så ut til forsterkeren - vil det da være et problem? Eller vil man kun møte på problemet hvis man kobler en fremtidig 4k bluray-spiller som bruker HDCP 2.2 rett inn i forsterkeren?Onkyo TX-NR636 / Dynavoice Magic F-6 EX Hjemmekinopakke 5.0 - Sort Eik - Hjemmekinopakker - HjemmekinoHar også sett på denne, samme høyttalere med Onkyo TX-NR636 i stedet. Minuset her at man ikke får AirPlay - men den støtter HDCP 2.2.Noen tanker? MÅ man ha HDCP 2.2 for å være fremtidsrettet? Pioneer har sagt i en uttalelse at HDCP 2.2 ikke er så viktig, da de mener nye blu-rayspillere uansett vil inneholde en HDMI-utgang som ikke krever HDCP 2.2 - men da får man vel heller ikke sett 4k?Hvis noen skulle ha andre forslag så er det bare å fyre løs. 6000 er nok absolutt makspris. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 5. april 2015 Del Skrevet 5. april 2015 Det kommer an på din bruk. For å vise UHD materiale fra de kommende UHD Blu-ray spillerene så må HELE rekken ha HDCP 2.2 (Spiller, forsterker, TV), hvis ikke så får man mest sannsynlig ikke mer enn 1080p ut av dem Det Pioneer sier, og egentlig driter seg litt ut på, er at de gjetter på at alle UHD BD spillere kommer med 2 HDMI utganger, 1 med HDCP 2.2 som man kjører rett i TVen, og 1 uten som man kjører lyd til forsterkeren med. Det er ikke en del av standarden til UHD BD, og selv om noen nok kommer til å gi ut slike spillere, så vil nok de fleste billige spillere ikke ha dette. Med Onkyoen så er du nesten sikret. De har HDCP 2.2, tror det kun er på Sat/cbl inngangen og utgangen, ikke resten, men det er ikke noe problem egentlig. Problemet er at de har ønsket å være tidlig ute, og eneste HDCP 2.2 chip som finnes i dag støtter ikke fargerommet 4.4.4, det støtter kun 4.2.0. De fleste vil nok ikke merke noe til dette, Men den chipen støtter kun egentlig båndbredden til HDMI 1.4 standarden, ikke HDMI 2.0 fullt ut (10 Gb mot 18 Gb overførings båndbredde) Dette er ingenting som kan fikses med en software oppdatering, da HDCP krever en egen chip. Chipen som støtter alt kommer nå på vår parten, og da vil receivere med denne snart også komme, inkludert fra Pioneer. Så hvis muligheten for å vente finnes, så ville jeg gjort det, ellers vil Onkyoen være sikrere. Den du nevner ble sluppet på markedet i Mai 2014 (I følge prisguiden.no), så det er nok ikke lenge før årets utgave kommer. Når det kommer til 5.0, så vil nok høyttalerene du linker til funke bra. Det er viktig med gulvstående fronter for å få litt bass i musikken. Og Dynavoice har jeg ikke hørt noen klage på enda. Ville kanskje sett om du finner råd til F-7 eller M-65 frontene dems. Og du kan alltid legge til en sub hvis du ønsker mer moro ved film visning. Man trenger ikke riste ned hele kåken, men bare få litt ekstra fundament til film. XTZ sine hos surround.no er de som gir absolutt mest for pengene. Lenke til kommentar
deleder Skrevet 5. april 2015 Forfatter Del Skrevet 5. april 2015 Takk for fyldig svar.Hvis man kun kjører lyd fra TV til dekoder har det kanskje ikke så mye å si at Onkyen ikke støtter 4:4:4? Hva ville evt skje med Pioneeren hvis man kjører lyd optisk ut fra en 4k HDCP 2.2-blurayspiller? Får man ikke lyd da heller? MÅ man ha HDCP 2.2 for 4k bluray? Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 6. april 2015 Del Skrevet 6. april 2015 Hvis du kjører lyd i fra TVen, så får du fra tilkoblede enheter i 95% av TVene kun stereolyd, ikke surround. Man får heller ikke HD lyd (Dolby True HD, Dolby Atmos, DTS Master Audio ect). Man får surround fra smart delen av TVen, eller om man bruker dekoderen i TVen til f.eks. Riks-TV. Men ikke fra en tilkoblet BD spiller. Hvis du kjører optisk i fra en BD spiller, så får du lyd, inkludert surround, men ikke HD lyd, kun normal stereo, Dolby Digital og DTS. For å få UHD fra en kommende UHD BD spiller så skal det krevers HDCP 2.2. Kjøper man da riktig spiller, som har 2 HDMI utganger, så kan man hoppe over å ha HDCP 2.2 i receiveren, men TVen vil kreve dette. http://www.cnet.com/news/hdcp-2-2-what-you-need-to-know/ http://www.techradar.com/news/television/hdtv/everything-you-know-about-4k-ultra-hd-is-probably-wrong-thanks-to-hdcp-2-2-1256763 Lenke til kommentar
deleder Skrevet 6. april 2015 Forfatter Del Skrevet 6. april 2015 Hvis du kjører lyd i fra TVen, så får du fra tilkoblede enheter i 95% av TVene kun stereolyd, ikke surround. Man får heller ikke HD lyd (Dolby True HD, Dolby Atmos, DTS Master Audio ect). Man får surround fra smart delen av TVen, eller om man bruker dekoderen i TVen til f.eks. Riks-TV. Men ikke fra en tilkoblet BD spiller. Hvis du kjører optisk i fra en BD spiller, så får du lyd, inkludert surround, men ikke HD lyd, kun normal stereo, Dolby Digital og DTS. For å få UHD fra en kommende UHD BD spiller så skal det krevers HDCP 2.2. Kjøper man da riktig spiller, som har 2 HDMI utganger, så kan man hoppe over å ha HDCP 2.2 i receiveren, men TVen vil kreve dette. http://www.cnet.com/news/hdcp-2-2-what-you-need-to-know/ http://www.techradar.com/news/television/hdtv/everything-you-know-about-4k-ultra-hd-is-probably-wrong-thanks-to-hdcp-2-2-1256763 Takk igjen. Ser ut som det er en blemme å kjøpe ny forsterker i dag som ikke støtter HDCP 2.2. Synd det nesten bare er Onkyo som er på markedet. Kommer vel et lass med nye forsterkere nå - men prisen for dem er vel cirka dobbelt så mye som for fjorårets modeller. Så når jeg kjører all lyd igjennom min 2014-samsung HU8205 til en Yamaha RX-V773 så får jeg mest sannsynlig kun stereo? Begge støtter ARC. Jeg mener at Yamahaen ofte viser at den kun bruker fronthøyttalerne for audio out ofte når jeg ser på TV, men hver gang jeg spiller Xbox One eller ser på en film igjennom PC-en min med HDMI så kjører den lyd ut til alle 5-høyttalerne. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 6. april 2015 Del Skrevet 6. april 2015 Onkyos 6x6 serie og Pioneers 92x serie dumper normalt ned til standard lav pris nokså kjapt etter lansering, andre receivere som byttes ut med ny modell, så holder de som regel prisen til forrige utgave. Det hender man finner noen utgående tilbud, men dessverre så holder hifi markedet seg oftest til veiledende priser hele veien. kjører du xbox og PCen direkte i Yamahaen? Det er etter min kjennskap kun noen Sony TVer, og ett par andre merker som kan videre sende surround. Dette uavhengig om de støtter arc eller ikke (noe alle nyere gjør). Antall høyttalere som vises i receiver displayene er som oftest hvilke kanaler som den får inn, så det er en god indikasjon til å se hva som kommer inn (det er ett merke som viser hva som sendes ut, men husker ikke hvilket dette er). Lenke til kommentar
deleder Skrevet 9. april 2015 Forfatter Del Skrevet 9. april 2015 Kjører Xbox og PC direkte inn i TV-en. Virker som det er surround i alle fall. Hvis PC-en tuller kan det stå stereo på forsterkeren, men da tar jeg bare en restart og så har jeg surround igjen. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 10. april 2015 Del Skrevet 10. april 2015 Kikket litt i manualen, og Samsung har sin normale manual som ikke går skikkelig i dybden på ting. Men fant i hvertfall ikke at det stod den ikke støtter å videre sende, så det virker som de endelig har skjønt hva folk trenger. Så det ser ut til at denne støtter å videre sende surround også. MEN den støtter ikke Dolby True HD, Dolby Atmos, DTS Master Audio. Så ved bruk av kildemateriale som har dette så bør du koble rett i forsterkeren. Det var overraskende stor forskjell fra Dolby Digital og opp (Selv om man kan bli lurt av Dolby Digital sitt høyere volum). Husk også at når du vår utstyr som krever HDCP 2.2 med TVen, så må denne kobles til MHL inngangen, som er eneste som har dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå