Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Offentliggjøring av liste med personnummer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Har et fakultet lov å henge opp lister med studenters personnummer på en vegg ved inngangen? Med svært lite arbeid kan man komme frem til personenes fulle fødselsnummer med tilhørende navn.

Anonymous poster hash: 72d8a...48e

Um, det høres ikke særlig lovlig ut. Personnummer er som det egentlig sier selv noe som er personlig, og som andre dermed ikke har noe med. Personnumre kan også bli misbrukt.

Dersom noen hadde offentliggjort mitt personnummer hadde jeg gått og anmeldt det, da det krenker personvernet. 

Lenke til kommentar

Personnummer regnes (utrolig nok) ikke som hemmelig.

Rent formelt er det riktig. Ikke desto mindre er det i praksis blitt (eller alltid vært?) så sensitivt at det bør holdes hemmelig, og slettes ikke offentliggjøres. Henger man opp lister med person-/fødselsnummer og tror man følger reglene og har alt på det rene, har man utrolig lite respekt for virkelighetens egne regler.

Lenke til kommentar

TS

Det var personnummeret som ble hengt opp (5 siste) i forbindelse med publisering av resultater til en kvalifikasjonsprøve i forkant av eksamen. For å gjøre et poeng ut av det, kan man vha. 10 korte kodelinjer-ish få frem fødselsnummeret (13 siffer) til kanskje 70 % av de på listen (sjekket mot fødselsdato til de på lista).

Kan se at personnummer uten noe som helst kan være greit, men hva når man vet at personnummerne tilhører et begrenset utvalg man kjenner til?

Lenke til kommentar

La meg spørre...hvorfor skulle du eller noen andre ha lyst til å lage 10 kjappe kodelinjer for å finne ut personnummeret til de på den lista?

Du er litt paranoid.

Av prinsipp gjorde jeg det for å se om det var mulig, slik jeg følte det kunne være.

Vet ikke om det lenger er mange steder, men enkelte betalingsting på nettet bruker f.eks. fødselsnummer for kredittsjekk og kjøp (f.eks. klarna). Går helt sikkert fremdeles å bestille enkelte andre ting også (abonnement, medlemskap etc.)

Det har ingen ting med at jeg er paranoid. Det er et helt ordinært spørsmål på bakgrunn av en praksis rundt offentliggjøring av karakterer på et fakultet. Listen er tydeligvis ikke anonymisert med et personnummer (5 siffer), og spørsmålet var helt enkelt om det er greit at fakultetet henger opp en liste med fødselsnummer (indirekte), tilgjengelig for alle som ønsker.

Lenke til kommentar

La meg spørre...hvorfor skulle du eller noen andre ha lyst til å lage 10 kjappe kodelinjer for å finne ut personnummeret til de på den lista?

Du er litt paranoid.

Av prinsipp gjorde jeg det for å se om det var mulig, slik jeg følte det kunne være.

Vet ikke om det lenger er mange steder, men enkelte betalingsting på nettet bruker f.eks. fødselsnummer for kredittsjekk og kjøp (f.eks. klarna). Går helt sikkert fremdeles å bestille enkelte andre ting også (abonnement, medlemskap etc.)

Det har ingen ting med at jeg er paranoid. Det er et helt ordinært spørsmål på bakgrunn av en praksis rundt offentliggjøring av karakterer på et fakultet. Listen er tydeligvis ikke anonymisert med et personnummer (5 siffer), og spørsmålet var helt enkelt om det er greit at fakultetet henger opp en liste med fødselsnummer (indirekte), tilgjengelig for alle som ønsker.

Det er ikke nødvendigvis "greit", men det er neppe forbudt på noen måte. Det virkelig store problemet er at tullinger som Klarna lar deg bestille ting på kreditt kun basert på et personnummer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Personopplysningsloven:

§ 12. Bruk av fødselsnummer m.v.

Fødselsnummer og andre entydige identifikasjonsmidler kan bare nyttes i behandlingen når det er saklig behov for sikker identifisering og metoden er nødvendig for å oppnå slik identifisering.

Datatilsynet kan pålegge en behandlingsansvarlig å bruke identifikasjonsmidler som nevnt i første ledd for å sikre at personopplysningene har tilstrekkelig kvalitet.

Kongen kan gi forskrift med nærmere regler om bruk av fødselsnummer og andre entydige identifikasjonsmidler.

Personopplysningsforskriften:

§ 10-2.Forsendelser som inneholder fødselsnummer

Postsendinger som inneholder fødselsnummer skal være utformet slik at nummeret ikke er tilgjengelig for andre enn adressaten. Tilsvarende gjelder sendinger som formidles ved hjelp av telekommunikasjon.

Selv om det ikke er formelt sensitivt eller taushetsbelagt er det ganske tydelig at fødselsnummeret likevel skal behandles med stor respekt, og ikke være tilgjengelig for hvem som helst.

Lenke til kommentar

Fødselsnummer != personnummer

Nei, men når vi snakker om det som bør holdes hemmelig, så er det så godt som det samme. Personnummeret er jo den mer sensitive delen av fødselsnummeret, og det er sjelden man bryr seg like mye om fødselsdatoen. Om det er med eller uten fødselsdato er ganske uinteressant i denne sammenhengen hvis/når man allerede vet hvem det tilhører.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...