AnonymDiskusjon Skrevet 5. april 2015 Del Skrevet 5. april 2015 Har et fakultet lov å henge opp lister med studenters personnummer på en vegg ved inngangen? Med svært lite arbeid kan man komme frem til personenes fulle fødselsnummer med tilhørende navn. Anonymous poster hash: 72d8a...48e Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 5. april 2015 Del Skrevet 5. april 2015 Har et fakultet lov å henge opp lister med studenters personnummer på en vegg ved inngangen? Med svært lite arbeid kan man komme frem til personenes fulle fødselsnummer med tilhørende navn. Anonymous poster hash: 72d8a...48e Um, det høres ikke særlig lovlig ut. Personnummer er som det egentlig sier selv noe som er personlig, og som andre dermed ikke har noe med. Personnumre kan også bli misbrukt. Dersom noen hadde offentliggjort mitt personnummer hadde jeg gått og anmeldt det, da det krenker personvernet. Lenke til kommentar
Speider-gutten Skrevet 5. april 2015 Del Skrevet 5. april 2015 Riv det ned med en gang, ikke vent med det. Så kan du ta en prat med vedkommende som har hengt opp listen og si at det er helt hål i hodet å gjør sånt. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 5. april 2015 Del Skrevet 5. april 2015 hva er egentlig hengt opp? kun personnummer (fem siffer), eller fullt fødsels- og personnummer (11 siffer) ? Er det navn/studentnummer/etc på de listene? Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 5. april 2015 Del Skrevet 5. april 2015 Personnummer regnes (utrolig nok) ikke som hemmelig. 1 Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 5. april 2015 Del Skrevet 5. april 2015 Datatilsynet: Bruk av fødselsnummer Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 5. april 2015 Del Skrevet 5. april 2015 Personnummer regnes (utrolig nok) ikke som hemmelig. Rent formelt er det riktig. Ikke desto mindre er det i praksis blitt (eller alltid vært?) så sensitivt at det bør holdes hemmelig, og slettes ikke offentliggjøres. Henger man opp lister med person-/fødselsnummer og tror man følger reglene og har alt på det rene, har man utrolig lite respekt for virkelighetens egne regler. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 5. april 2015 Del Skrevet 5. april 2015 Det er forskjell på fødselsdato og personnummer. 1 Lenke til kommentar
Visum Skrevet 5. april 2015 Del Skrevet 5. april 2015 Jeg kan fortelle at personnummeret er ikke sensitiv informasjon lenger. Det melder datatilsynet. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 5. april 2015 Forfatter Del Skrevet 5. april 2015 TS Det var personnummeret som ble hengt opp (5 siste) i forbindelse med publisering av resultater til en kvalifikasjonsprøve i forkant av eksamen. For å gjøre et poeng ut av det, kan man vha. 10 korte kodelinjer-ish få frem fødselsnummeret (13 siffer) til kanskje 70 % av de på listen (sjekket mot fødselsdato til de på lista). Kan se at personnummer uten noe som helst kan være greit, men hva når man vet at personnummerne tilhører et begrenset utvalg man kjenner til? Anonymous poster hash: 72d8a...48e Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 5. april 2015 Del Skrevet 5. april 2015 La meg spørre...hvorfor skulle du eller noen andre ha lyst til å lage 10 kjappe kodelinjer for å finne ut personnummeret til de på den lista? Du er litt paranoid. 2 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 6. april 2015 Forfatter Del Skrevet 6. april 2015 La meg spørre...hvorfor skulle du eller noen andre ha lyst til å lage 10 kjappe kodelinjer for å finne ut personnummeret til de på den lista? Du er litt paranoid. Av prinsipp gjorde jeg det for å se om det var mulig, slik jeg følte det kunne være. Vet ikke om det lenger er mange steder, men enkelte betalingsting på nettet bruker f.eks. fødselsnummer for kredittsjekk og kjøp (f.eks. klarna). Går helt sikkert fremdeles å bestille enkelte andre ting også (abonnement, medlemskap etc.) Det har ingen ting med at jeg er paranoid. Det er et helt ordinært spørsmål på bakgrunn av en praksis rundt offentliggjøring av karakterer på et fakultet. Listen er tydeligvis ikke anonymisert med et personnummer (5 siffer), og spørsmålet var helt enkelt om det er greit at fakultetet henger opp en liste med fødselsnummer (indirekte), tilgjengelig for alle som ønsker. Anonymous poster hash: 72d8a...48e Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 6. april 2015 Del Skrevet 6. april 2015 La meg spørre...hvorfor skulle du eller noen andre ha lyst til å lage 10 kjappe kodelinjer for å finne ut personnummeret til de på den lista? Du er litt paranoid. Av prinsipp gjorde jeg det for å se om det var mulig, slik jeg følte det kunne være. Vet ikke om det lenger er mange steder, men enkelte betalingsting på nettet bruker f.eks. fødselsnummer for kredittsjekk og kjøp (f.eks. klarna). Går helt sikkert fremdeles å bestille enkelte andre ting også (abonnement, medlemskap etc.) Det har ingen ting med at jeg er paranoid. Det er et helt ordinært spørsmål på bakgrunn av en praksis rundt offentliggjøring av karakterer på et fakultet. Listen er tydeligvis ikke anonymisert med et personnummer (5 siffer), og spørsmålet var helt enkelt om det er greit at fakultetet henger opp en liste med fødselsnummer (indirekte), tilgjengelig for alle som ønsker. Anonymous poster hash: 72d8a...48e Det er ikke nødvendigvis "greit", men det er neppe forbudt på noen måte. Det virkelig store problemet er at tullinger som Klarna lar deg bestille ting på kreditt kun basert på et personnummer. 1 Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 6. april 2015 Del Skrevet 6. april 2015 Du har fått svaret flere ganger. Det er ikke ulovlig. 1 Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 6. april 2015 Del Skrevet 6. april 2015 Personopplysningsloven: § 12. Bruk av fødselsnummer m.v. Fødselsnummer og andre entydige identifikasjonsmidler kan bare nyttes i behandlingen når det er saklig behov for sikker identifisering og metoden er nødvendig for å oppnå slik identifisering. Datatilsynet kan pålegge en behandlingsansvarlig å bruke identifikasjonsmidler som nevnt i første ledd for å sikre at personopplysningene har tilstrekkelig kvalitet. Kongen kan gi forskrift med nærmere regler om bruk av fødselsnummer og andre entydige identifikasjonsmidler. Personopplysningsforskriften: § 10-2.Forsendelser som inneholder fødselsnummer Postsendinger som inneholder fødselsnummer skal være utformet slik at nummeret ikke er tilgjengelig for andre enn adressaten. Tilsvarende gjelder sendinger som formidles ved hjelp av telekommunikasjon. Selv om det ikke er formelt sensitivt eller taushetsbelagt er det ganske tydelig at fødselsnummeret likevel skal behandles med stor respekt, og ikke være tilgjengelig for hvem som helst. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 6. april 2015 Del Skrevet 6. april 2015 Fødselsnummer != personnummer Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 6. april 2015 Del Skrevet 6. april 2015 Fødselsnummer != personnummer Jeg håper du ikke mener at fødselsnummer og personnummer er det samme...? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 6. april 2015 Del Skrevet 6. april 2015 Jeg håper du ikke mener at fødselsnummer og personnummer er det samme...? Innen programmering betyr != at noe er ulikt hverandre. Samme som om man skriver fødselsnummer != personnummer så betyr det at disse to tingene ikke er det samme. 2 Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 6. april 2015 Del Skrevet 6. april 2015 Fødselsnummer != personnummer Nei, men når vi snakker om det som bør holdes hemmelig, så er det så godt som det samme. Personnummeret er jo den mer sensitive delen av fødselsnummeret, og det er sjelden man bryr seg like mye om fødselsdatoen. Om det er med eller uten fødselsdato er ganske uinteressant i denne sammenhengen hvis/når man allerede vet hvem det tilhører. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå