Niram Skrevet 4. april 2015 Del Skrevet 4. april 2015 (endret) Først og fremst, beklager en noe rotete tittel. Men det var slik jeg følte jeg fikk forklart det best. Saken er at jeg er på utkikk etter et oppsett basert rundt Adobe Lightroom, som ivaretar en 100% sikker backup, samt at det er så enkelt som overhodet mulig. Utstyr jeg har i dag: - MacBook Pro 15 2008-mod - Apple Time Capsule 2TB - Mac Mini (stue-pc) - MSI gt72 17" bærbar pc (helt ny) Jeg foretrekker egentlig Mac, pcen ble kjøpt inn som ren spillmaskin. Likevel ser jeg nå at jeg kanskje burde bruke den til bildene også, da macen begynner å bli gammel. Pcen har intern lagring på 256gb SSD og 1tb Hdd. Jeg er avhengig av å ha et system som gir meg en helt trygg backup, så ser for meg en lokal og en i skyen. Slik jeg ser det har jeg noen alternativer: 1. Lightroom katalog og bilder på intern disk. Enkel og grei løsning. Eksterndisk for backup kobles til ved behov. Backup til skyen med feks crashplan/backblaze. 2. Lightroom katalog og bilder på ekstern disk. Backup til en andre ekstern disk. Backup til skyen på samme måte. 3. Evt tilsvarende løsninger fra macen. Slik jeg ser det er alt 1 kanskje det greieste til å begynne med. Problemet slik jeg ser det er at det ikke blir automatisert backup, og at jeg må koble til en ekstern disk tritt og stadig (kan bli glemt ofte). Jeg er avhengig av å flytte rundt på maskinen, så er ikke noe tema å ha disker tilkoblet hele tiden. Et annet alternativ er MacBook pro, med alt på ekstern disk. Sikkerhetskopi til time capsule og backblaze. Fordelen er automatisering, men ulempen er at det blir på den gamle maskinen. Mtp msien kostet nærmere 20 lapper er det ikke tema med ny Mac på nåværende tidspunkt. Hvordan gjør dere det med workflow ift lagring og backup når dere bruker laptop til lightroom? Er ute etter noe enkelt, men samtidig bombesikkert. Kommer til å importere bilder fra iPhone 6 og Canon 7d om det har betydning. Diskuter! Endret 4. april 2015 av NiRaM Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 4. april 2015 Del Skrevet 4. april 2015 Problemet slik jeg ser det er at det ikke blir automatisert backup, og at jeg må koble til en ekstern disk tritt og stadig (kan bli glemt ofte). Jeg er avhengig av å flytte rundt på maskinen, så er ikke noe tema å ha disker tilkoblet hele tiden. Det er automatisk backup i LR, du får beskjed hver gang når det er aktuelt og ta backup utifra hvordan du setter dette opp. Hvis du ønsker og betale litt i måneden så kan du bruke Adobe creative cloud, da har du en enkel og sikker måte å lagre bildene på. Lenke til kommentar
Niram Skrevet 4. april 2015 Forfatter Del Skrevet 4. april 2015 Klar over at det er backup av katalogen, men bildene må tas utenom. Katalogen er uansett uproblematisk, da den er såpass liten sammenlignet med bildemappen. Er creative cloud lagring av bilder, slik at du ikke har noe på lokal disk? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 4. april 2015 Del Skrevet 4. april 2015 Tror det enkleste er og lese her angående creative cloud. Lenke til kommentar
se# Skrevet 4. april 2015 Del Skrevet 4. april 2015 (endret) Du kan sette opp LR til å ta backup av katalogen (som du også skriver). Det kan være et fornuftig alternativ, men muligens bortkastet hvis du går for et annet system som tar backup av bildene og som også kan fikse backup av LR-katalogen. Siden LR ikke liker katalog på nettverksdisk er det muligens det enkleste å standardisere på LR-bruk på den kraftigste maskinen (MSI), eventuelt lage en egen katalog med et utvalg bilder som du tar ut og merger igjen hvis du må/vil bruke LR på en annen maskin. Du kan selvsagt også la LR-katalogen ligge på en ekstern disk og den kan flyttes problemfritt mellom maskiner - gitt at oppsettet ser helt likt ut på alle maskiner, og der tror jeg du får et problem med blanding av Mac og PC. Det enkleste/behageligste er vel alternativ en med LR katalog og bilder på intern disk og backup til ekstern, men det avhenger av at du har plass til bildene og alt annet internt. For meg ville ikke det vært i nærheten av mulig på en bærbar, men er det det for deg - med en del margin så du ikke må bytte strategi ganske raskt er det opplagt enklest. Personlig - gitt at plassproblemer hindrer alt internt - er katalogen internt og bildene eksternt enn en god løsning IMO. Da kan du eventuelt også ha smart previews (eller hva det nå heter) i katalogen din slik at alle bildene er tilgjengelige uten den eksterne disken. Dette burde funke bra gitt at PC'en din har USB3 eller et annet rimelig raskt grensesnitt så ekstern disk ikke blir en flaskehals. Du kan også ha de siste bildene internt og så flytte de manuelt til den eksterne disken når du er ferdig med første gjennomgang/editering, men personlig synes jeg det er praktisk å flytte alt til riktig sted med en gang så jeg slipper å tenke på det. Ekstern disk kan selvsagt også være en NAS, eventuelt over trådløst nett. Da slipper du egen tilkoblingsprosess, men da kan du ikke ha katalogen der og spesielt med trådløst tror jeg du vil oppfatte overføringshastigheten som en flaskehals. Backup gjør jeg manuelt så der har jeg ikke noe forslag til programvare eller spesielle løsninger. Merk også at LR kommer i ny versjon snart, siste rykte sier lansering i slutten av april. Mange har ønsket seg en form for mulituser tilgang til katalogen, men aner ikke om det er noe Adobe har prioritert. Det kan imidlertid være lurt å sjekke om det kommer noen ny funksjonalitet slik at det blir enklere å dele katalog mellom flere maskiner før du bruker alt for mye tid på det problemet. Endret 4. april 2015 av se# 1 Lenke til kommentar
Niram Skrevet 6. april 2015 Forfatter Del Skrevet 6. april 2015 Beklager sent svar, skylder på elendig nett på hytta i påsken. Supert svar se#, det ga meg definitivt god input til hva jeg skal gjøre. Jeg har "landet" på å bruke MSI-en til Lightroom og alt som har med bilderedigering å gjøre. Bildene havner på snurredisken på 1TB, katalogen på SSD. Det er en løsning jeg vil tro holder ut maskinens levetid. Filmer, større filer etc har jeg uansett liggende på en annen maskin. Backup tar jeg sikte på å gjøre til en 1,5TB disk jeg har allerede (samt backblaze for online backup). Minuset blir som sagt at jeg må koble den til manuelt, men det går greit. Setter tråden til løst. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå