jjkoggan Skrevet 10. april 2015 Del Skrevet 10. april 2015 Mer penger til innvandrere = mindre penger til resten Hvem er " innvandrere"? Statsborgere? Andregenerasjon, tredjegenerasjon? Folk født utenfor Norge som har oppholdstillatelse? Alle sammen. Hvorfor har folk uten statsborgerskap de samme støtte som statsborgere? Det er problemet, ikke innvandringen selv. Folk uten statsborgerskap bør få lite støtte før de beviser de kan være produktive. Faktumet at dette poenget sjelden diskuteres sier mye om grunnen til anti-innvandring sentiment blant flere deltagere. Tilbød USA stor støtte til alle som krysset grensen ville nesten ingen bo i mexico. Lenke til kommentar
Elefantmesteren Skrevet 10. april 2015 Del Skrevet 10. april 2015 Støtte til de som har fått statsborgerskap er fremdeles en utgift. Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 10. april 2015 Del Skrevet 10. april 2015 Merkelig.Veldig merkelige meninger. Når skal i så fall de nye norske beboeren bli gitt stemmeretten sin? Etter 1 år? 10 år? 50 år? Eller først ved neste generasjon? (altså barna til våre nye landsmenn som er født i Norge) Eller aldri? Gjelder det alle nye norske beboere eller kun de som har en bredere historie i solen en oss? Skal en fra Sverige få lov å stemme i Norge etter han fant en jente her og flyttet hit for å bo med henne? Skal en nordmann som ble født på en svensk sykehus få lov å stemme i Norge? Vi kan jo samtidig innføre store solarium sentere der vi sender Svenske, Polske, Franske og Engelske innvandrere så vi er sikre på at de også blir brune nok til å diskrimineres. Jeg er vel 1/16 Svensk, kvalifiserer dette til å stemme under ditt regime Brentbananpizza? Dersom man slipper noen inn i landet sitt (på samme måte som man slipper noen inn i huset sitt), da forventer man av de at de ikke skal begynne å "styre showet" ved å fortelle deg hva du skal gjøre. Det blir vel mer som å slippe inn en ny student i et student kollektiv, der de andreklassingene bestemmer hvordan første klassingene skal leve? Der det ikke er tillatt for førsteklassingene å være med på å bestemme, de skal bare lystre og høre på andre klassingene. 2 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 10. april 2015 Del Skrevet 10. april 2015 Støtte til de som har fått statsborgerskap er fremdeles en utgift.Krevde dere at en ikke får statsborgerskap før en viser ens produktivitet.....så koster det lite og gir muligheten til at innvandrere bidrar mer enn innfødte. Men-dere snakker lite om dette Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 10. april 2015 Del Skrevet 10. april 2015 Stemmer Men om denne personen du har invitert inn i ditt hjem har bodd der i lang tid? Ja hva om denne personen på alle måter er et fullverdig "familiemedlem", skal denne personen da få lov til å være med å bestemme? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 10. april 2015 Del Skrevet 10. april 2015 Det blir vel mer som å slippe inn en ny student i et student kollektiv, der de andreklassingene bestemmer hvordan første klassingene skal leve? Der det ikke er tillatt for førsteklassingene å være med på å bestemme, de skal bare lystre og høre på andre klassingene. Høres litt ut som dagens parlamentariske system egentlig, der skal mindretallet bare lystre og høre på flertallet. Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 10. april 2015 Del Skrevet 10. april 2015 Joda men mindretallet for likevel være med i ligningen i dagens parlamentariske system, de blir ikke ekskludert. Vi kan jo lage et tilsvarende system der alle som ikke stemmer på meg må legge stemmeseddelen sin i en egen boks som heter recycle bin. Flertallet vil stemme på meg hver eneste gang \o Lenke til kommentar
Elefantmesteren Skrevet 10. april 2015 Del Skrevet 10. april 2015 Når skal i så fall de nye norske beboeren bli gitt stemmeretten sin? Som jeg har sagt i min første post her i tråden, så synes jeg at flyktninger aldri burde få statsborgerskap/stemmerett. Send dem tilbake så snart som mulig, det løser alle problemer. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 10. april 2015 Del Skrevet 10. april 2015 (endret) Noen konflikter varer lenger enn en mannsalder. Da ender du opp med mennesker i Norge som aldri får politisk innflytelse. Det får heller ikke de som ikke flykter fra konflikten. Mennesker uten norsk statsborgerskap kan arbeide i Norge. Men om de ikke har med seg pass kan de aldri reise utenfor EU. Endret 10. april 2015 av Abigor Lenke til kommentar
Visum Skrevet 10. april 2015 Del Skrevet 10. april 2015 Som jeg har sagt i min første post her i tråden, så synes jeg at flyktninger aldri burde få statsborgerskap/stemmerett. Send dem tilbake så snart som mulig, det løser alle problemer. Jeg kan ikke huske at du har sagt det, kanskje skrev du det. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 10. april 2015 Del Skrevet 10. april 2015 Oss nordmenn som ikke vil la islam påvirke samfunnet, f.eks. ved å prøve å gjøre det å tulle med islam straffbart (2005-karikaturene, følgende dødstrusler/drapsforsøk) Vel, da får dere prøve å få gjennom synspunktene deres på demokratisk vis sånn som vi andre. Lenke til kommentar
Elefantmesteren Skrevet 10. april 2015 Del Skrevet 10. april 2015 Hvem sier vi ikke gjør? Var det opp til meg skulle det være avholdt folkeavstemning om Norge skulle la flyktningene bli her permanent eller ikke. Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 10. april 2015 Del Skrevet 10. april 2015 Hvem sier vi ikke gjør? Var det opp til meg skulle det være avholdt folkeavstemning om Norge skulle la flyktningene bli her permanent eller ikke. Alle nordmenn er etterkommere av innvandrere, men samene var her først, så kanskje vi burde overlate landet til dem? 1 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 10. april 2015 Del Skrevet 10. april 2015 Var det ikke nordmennene som var her først, og samene kom etterpå? Lenke til kommentar
Elefantmesteren Skrevet 10. april 2015 Del Skrevet 10. april 2015 (endret) Alle nordmenn er etterkommere av innvandrere, men samene var her først, så kanskje vi burde overlate landet til dem? Eller kanskje ikke. Endret 10. april 2015 av BrentPizzaMedBanan Lenke til kommentar
Harryen Skrevet 10. april 2015 Del Skrevet 10. april 2015 (endret) Hvem sier vi ikke gjør? Var det opp til meg skulle det være avholdt folkeavstemning om Norge skulle la flyktningene bli her permanent eller ikke. Alle nordmenn er etterkommere av innvandrere, men samene var her først, så kanskje vi burde overlate landet til dem? En mildt sagt kontroversiell påstand. Har du dekning for å si dette? Fra hva jeg har lest, så er det funnet spor etter mennesker fra steinalderen så langt oppe som Magerøya. Det er snakk om 12000 år gamle arkeologiske funn. Om disse kan defineres som nordmenn eller ei blir vel en annen diskusjon. Blir vel rettere å si at "nordmenn" og samer har levd side om side. Eventuelt kan du vel definere alle som innvandrere da vi alle stammer fra Afrika. Endret 10. april 2015 av Harryen 1 Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 10. april 2015 Del Skrevet 10. april 2015 Var det ikke pioner fra sørøst som for 11.000 år siden flyttet til Norge og disse er de eneste nordmennene? Alle etter det er bare en stor utvanning av de originale. Hvem er vi? Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 11. april 2015 Del Skrevet 11. april 2015 Mer penger til innvandrere = mindre penger til resten Nei feil, er ikke slik det fungerer. Hverken pensjoner, trygder eller lønn, blir fastsatt utifra hvorvidt staten bruker noen hundre millioner mer (evt. mindre, i de tilfelle når flyktningstrømmen synker) Like lite som at noen har fått mindre p.g.a. at norske staten har tapt 70 milliarder siden ifjor sommer pga. lav oljepris. 1 Lenke til kommentar
Elefantmesteren Skrevet 11. april 2015 Del Skrevet 11. april 2015 Det er slik det fungerer, med mindre staten øker skatten eller tar mer ut av oljefondet, de kan ikke få mer penger fra ingensteds. Hvis mer av pengene deres går til innvandrere er det umulig at det ikke blir mindre på resten. Med "mindre penger til resten" snakker jeg ikke bare om utbetalinger, også tjenester fra staten. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 11. april 2015 Del Skrevet 11. april 2015 (endret) Vel, følger vi den tilnærmingen, blir det "mindre på resten" når regjeringen gir 4 milliarder i skattelette til de rikeste også, når Erna plutselig gir en halv milliard til Ukraina, når jensemann med et knips brukte en halv milliard ekstra på Libya-bombinga, osv. Men, det er jo ikke slik i praksis at vi merker noe negativt til dette i det daglige, det er bare en myte du åpenbart prøver å etablere for å vekke motstand mot asyl-ordningen mistenker jeg. Det er dog klart at jo flere mennesker jo mer press blir det på "systemet" f.eks. boligmarkedet. Men hva er vel 3000-5000 flyktninger i den sammenheng opp mot 70 000 polakker, 6000 litauere som kom i fjor, 30 000 svensker, etc. Alle skal jo ha et sted å bo, de "belaster" tidvis det offentlige helse/Nav systemet osv. Får vi det mer fett om oljeprisen stiger til over $100 fatet? Jeg holder ikke pusten i spenning i allefall.. Endret 11. april 2015 av Mr.M Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå