herzeleid Skrevet 5. april 2015 Del Skrevet 5. april 2015 Det gjør de definitivt Åja? De utgjør åpenbart en brøkdel gitt stor nok nevner. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 5. april 2015 Del Skrevet 5. april 2015 Alle hele tall er rasjonelle tall, og kan dermed skrives som en brøk. Det var en (ganske morsom) vits. Aha. Ontopic: Jeg tviler på at Norge noen gang vil få Sharialover. Samtidig er jo Norge allerede et av landene som kommer nærmest opp mot de islamske verdiene som formidles i sharialoven, så endringen ville nok kanskje vært mindre enn det de fleste her ville trodd. Stemmer det. Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 5. april 2015 Del Skrevet 5. april 2015 Når det ikke engang er i nærheten av flertall blant muslimer for Sharia, så ser jeg ikke noen som helst reell fare for at det skal bli det i det norske samfunnet, der muslimer totalt utgjør tre prosent. Det er likevel interessant å se på hvilke andre endringer vi kan forvente i samfunnet på grunn av innvandring. Det karakteristiske ved Norge er velferdsstaten, spørsmålet er hva innvandring betyr for dens fremtid. Vi vet at nordmenn har høy tillit til hverandre og til samfunnets institusjoner, og at velferdsstaten er avhengig av denne tilliten. Man har ment at det er velferdsstaten som har bygget tilliten, men forskning viser at det kan være motsatt, nemlig at tilliten var først, så vokste velferdsstaten ut fra den. Det kan altså være en genetisk komponent som gjør at vi er mer tillitsfulle enn andre, og velferdsstaten kan da ikke bestå i en befolkning hvor en stor andel mangler den genetisk bakgrunnen som nordmenn har. Da har vi den paradoksale situasjon at venstresiden, som er de største tilhengere av en stor velferdsstat, raserer grunnlaget for den ved å ønske mye innvandring. Like stort paradoks er det på høyresiden, som i større grad er motstandere av innvandring, samtidig som de ønsker en slankere velferdsstat, nettopp det en større innvandring vil medføre. Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 5. april 2015 Del Skrevet 5. april 2015 Premiss 1: En befolkningsendring er en samfunnsendring. Premiss 2: Australia, Canada, USA og Mexico har mye innvandring. Premiss 2a: Dette er en befolkningsendring. Konklusjon: ?? Samfunnene i disse landene har endret seg hvis de har hatt mye innvandring, kanskje uten noen negative konsekvenser. Men jeg sa aldri at endring nødvendigvis er negativt, bare at det kan være det. Så argumentet står fremdeles. Hvilke viktige endringer? For en, så kan samfunnet bli mer påvirket av islam, det er jeg imot. Men egentlig så trenger jeg ikke å spesifisere mulige endringer. Med mindre du kan motbevise at negative endringer faktisk kan skje, så er det ingen case for deg. Du tåler ingen endringer, små eller stor? De største endringer i samfunn har ingenting å gjøre med innvandring og ofte kommer fra andre steder i verden. Ditt fokus på invandring er malplassert hvis du ønsker få endringer i norsk samfunn. Store endringer blant land med største innvandring er ikke de land med de største kulturelle endringer Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 5. april 2015 Del Skrevet 5. april 2015 Når det ikke engang er i nærheten av flertall blant muslimer for Sharia, så ser jeg ikke noen som helst reell fare for at det skal bli det i det norske samfunnet, der muslimer totalt utgjør tre prosent. Det er likevel interessant å se på hvilke andre endringer vi kan forvente i samfunnet på grunn av innvandring. Det karakteristiske ved Norge er velferdsstaten, spørsmålet er hva innvandring betyr for dens fremtid. Vi vet at nordmenn har høy tillit til hverandre og til samfunnets institusjoner, og at velferdsstaten er avhengig av denne tilliten. Man har ment at det er velferdsstaten som har bygget tilliten, men forskning viser at det kan være motsatt, nemlig at tilliten var først, så vokste velferdsstaten ut fra den. Det kan altså være en genetisk komponent som gjør at vi er mer tillitsfulle enn andre, og velferdsstaten kan da ikke bestå i en befolkning hvor en stor andel mangler den genetisk bakgrunnen som nordmenn har. Da har vi den paradoksale situasjon at venstresiden, som er de største tilhengere av en stor velferdsstat, raserer grunnlaget for den ved å ønske mye innvandring. Like stort paradoks er det på høyresiden, som i større grad er motstandere av innvandring, samtidig som de ønsker en slankere velferdsstat, nettopp det en større innvandring vil medføre. Det er sannt, et velfungerende velferdsstat fungerer ikke hvis det finnes lite tillit blant befolkningen. Et homogent land kan også har mere problemer med integrering av de fremmede enn land som allerede er multikulturelle Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 5. april 2015 Del Skrevet 5. april 2015 For en, så kan samfunnet bli mer påvirket av islam, det er jeg imot. Men egentlig så trenger jeg ikke å spesifisere mulige endringer. Med mindre du kan motbevise at negative endringer faktisk kan skje, så er det ingen case for deg. Om du skal være så nazi på norsk kultur, så burde du kanskje holde deg til norske uttrykk? 2 Lenke til kommentar
Elefantmesteren Skrevet 5. april 2015 Del Skrevet 5. april 2015 For en, så kan samfunnet bli mer påvirket av islam, det er jeg imot. Men egentlig så trenger jeg ikke å spesifisere mulige endringer. Med mindre du kan motbevise at negative endringer faktisk kan skje, så er det ingen case for deg. Du tåler ingen endringer, små eller stor? De største endringer i samfunn har ingenting å gjøre med innvandring og ofte kommer fra andre steder i verden. Ditt fokus på invandring er malplassert hvis du ønsker få endringer i norsk samfunn. Store endringer blant land med største innvandring er ikke de land med de største kulturelle endringer Du har fremdeles ikke klart å motbevise noe. Lenke til kommentar
Elefantmesteren Skrevet 5. april 2015 Del Skrevet 5. april 2015 For en, så kan samfunnet bli mer påvirket av islam, det er jeg imot. Men egentlig så trenger jeg ikke å spesifisere mulige endringer. Med mindre du kan motbevise at negative endringer faktisk kan skje, så er det ingen case for deg. Om du skal være så nazi på norsk kultur, så burde du kanskje holde deg til norske uttrykk? *Om du skal være så nasjonalist Uansett så tror jeg aldri jeg har brukt det uttrukket på norsk før, jeg bare varierer språket, ingen skade skjedd Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 5. april 2015 Del Skrevet 5. april 2015 Premiss 1: En befolkningsendring er en samfunnsendring. Premiss 2: Australia, Canada, USA og Mexico har mye innvandring. Premiss 2a: Dette er en befolkningsendring. Konklusjon: ?? Samfunnene i disse landene har endret seg hvis de har hatt mye innvandring, kanskje uten noen negative konsekvenser. Men jeg sa aldri at endring nødvendigvis er negativt, bare at det kan være det. Så argumentet står fremdeles. Hvilke viktige endringer? For en, så kan samfunnet bli mer påvirket av islam, det er jeg imot. Men egentlig så trenger jeg ikke å spesifisere mulige endringer. Med mindre du kan motbevise at negative endringer faktisk kan skje, så er det ingen case for deg. Du tåler ingen endringer, små eller stor? De største endringer i samfunn har ingenting å gjøre med innvandring og ofte kommer fra andre steder i verden. Ditt fokus på invandring er malplassert hvis du ønsker få endringer i norsk samfunn. Store endringer blant land med største innvandring er ikke de land med de største kulturelle endringer Dette handler vell først og fremst om at de landene som har hatt størst innvandring har bygget en kultur og identitet rundt nettopp denne innvandringen. Det er således enorme forskjeller mellom innvandringen til USA og den vi de siste tiårene har hatt til Europa, og det virker fullstendig urealistisk at ikke denne innvandringen vil ha store konsekvenser for de Europeiske landene. Utfordringene med tanke på velferdsstaten blir nevnt over, og de store kostnadene knyttet til innvandringen og de sosiale problemene den fører med seg vil åpenbart påvirke landet i stor grad. Lenke til kommentar
Andysowhatgg Skrevet 5. april 2015 Del Skrevet 5. april 2015 (endret) Nei, men vis det blir et flertall av sharia muslimer. Så syns jeg at vi skal få det også i Norge. er jo strengt tatt sånn demokrati fungerer. Flertallet bestemmer, er flertallet fornøyd så blir det mindre støy bråk og problemer ^^ ser ikke det skje siden det er bare 0.2-1% sharia muslimer her i Norge ^^ EDIT: med "sharia muslimer" betyr det muslimer som er for sharia. Vil du at det skal bli flertall shariamuslimer? Jeg vet ikke, Ikke skjønner jeg hvorfor jeg skal lage en mening om det heller, siden det er så fjernt som det er... Du får spørre meg igjen senere når det faktisk blir en faktisk sak om... et par 10 år som OP skriver ^^ Endret 5. april 2015 av Andysowhatgg 1 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 5. april 2015 Del Skrevet 5. april 2015 Islamister er, som fundamentalistiske kristne, en helt marginal gruppe, så jeg er ikke det minste redd for at sharia vil vedtas i Norge eller andre europeiske land. Jeg er derimot svært bekymret for at innvandringen vil bidra til å ødelegge økonomien og at velferdsstaten står for fall innen en generasjon. Ekstreme enkeltpersoner og grupper kan også på forskjellige måter utføre stor skade for samfunnet uten å vedta noen lov, men jeg regner den økonomiske faren for å være størst. 1 Lenke til kommentar
matte geek Skrevet 6. april 2015 Del Skrevet 6. april 2015 (endret) Islamister er, som fundamentalistiske kristne, en helt marginal gruppe, så jeg er ikke det minste redd for at sharia vil vedtas i Norge eller andre europeiske land. Jeg er derimot svært bekymret for at innvandringen vil bidra til å ødelegge økonomien og at velferdsstaten står for fall innen en generasjon. Ekstreme enkeltpersoner og grupper kan også på forskjellige måter utføre stor skade for samfunnet uten å vedta noen lov, men jeg regner den økonomiske faren for å være størst. Det er en myte fabrikkert av FRP,at innvandrere er en belastning for den norske velferdsstaten. Endret 6. april 2015 av matte geek 1 Lenke til kommentar
Elefantmesteren Skrevet 6. april 2015 Del Skrevet 6. april 2015 Islamister er, som fundamentalistiske kristne, en helt marginal gruppe, så jeg er ikke det minste redd for at sharia vil vedtas i Norge eller andre europeiske land. Jeg er derimot svært bekymret for at innvandringen vil bidra til å ødelegge økonomien og at velferdsstaten står for fall innen en generasjon. Ekstreme enkeltpersoner og grupper kan også på forskjellige måter utføre stor skade for samfunnet uten å vedta noen lov, men jeg regner den økonomiske faren for å være størst. Det er en myte fabrikkert av FRP,at innvandrere er en belastning for den norske velferdsstaten. http://www.dagbladet.no/2013/04/15/nyheter/stoltenberg/rodgronn_regjering/innvandring/skatt/26668475/ Lenke til kommentar
matte geek Skrevet 6. april 2015 Del Skrevet 6. april 2015 Islamister er, som fundamentalistiske kristne, en helt marginal gruppe, så jeg er ikke det minste redd for at sharia vil vedtas i Norge eller andre europeiske land. Jeg er derimot svært bekymret for at innvandringen vil bidra til å ødelegge økonomien og at velferdsstaten står for fall innen en generasjon. Ekstreme enkeltpersoner og grupper kan også på forskjellige måter utføre stor skade for samfunnet uten å vedta noen lov, men jeg regner den økonomiske faren for å være størst.Det er en myte fabrikkert av FRP,at innvandrere er en belastning for den norske velferdsstaten. http://www.dagbladet.no/2013/04/15/nyheter/stoltenberg/rodgronn_regjering/innvandring/skatt/26668475/ I følge denne analysen så tjener Norge milliarder på innvandrere http://www.utrop.no/24612 Lenke til kommentar
Elefantmesteren Skrevet 6. april 2015 Del Skrevet 6. april 2015 Dagbladet nevner den artikkelen, hvis du leser gjennom. Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 6. april 2015 Del Skrevet 6. april 2015 (endret) http://www.dagbladet.no/2013/04/15/nyheter/stoltenberg/rodgronn_regjering/innvandring/skatt/26668475/ 9 milliarder i året er ikke nok til å senke den norske velferdsstaten. Her slår man sammen tall over lengre perioder, for å få dem til å virke avskrekkende og farlige. Om den dagen skulle komme da vi ikke bruker en prosent eller to av pengene våre på mennesker som har det verre enn oss selv, så ville i alle fall jeg skamme meg veldig over å bo i verdens rikeste land. Og det ville gå noe utover lystfølelsen mens jeg spiser kremkake så det tyter ut av ørene. I følge denne analysen så tjener Norge milliarder på innvandrere http://www.utrop.no/24612 Det stemmer garantert. Samtidig må ikke vi (eller Blablabladet for den del) blande epler og pærer. Den øverste handler om ikke-vestlige innvandrere. Endret 6. april 2015 av Aiven 1 Lenke til kommentar
Elefantmesteren Skrevet 6. april 2015 Del Skrevet 6. april 2015 9 milliarder i året er ikke nok til å senke den norske velferdsstaten. Hva baserer du den uttalelsen på? Det stemmer garantert. Samtidig må ikke vi (eller Blablabladet for den del) blande epler og pærer. Den øverste handler om ikke-vestlige innvandrere. "Ifølge tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) har offentlige utgifter overskredet skatteinntektene fra arbeidsinnvandring med 71 milliarder kroner under den sittende regjeringen. Dette tilsvarer en "skatt" på 28.000 kroner pr. yrkesaktiv i Norge. - Kostnaden bæres av gjennomsnittsnordmannen over skatteseddelen, eller i form av lavere kapasitet eller kvalitet på ulike velferdstilbud over tid, som blant annet helse og utdanning, sier seniorforsker i SSB, økonom Erling Holmøy til avisen." Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 6. april 2015 Del Skrevet 6. april 2015 For en, så kan samfunnet bli mer påvirket av islam, det er jeg imot. Men egentlig så trenger jeg ikke å spesifisere mulige endringer. Med mindre du kan motbevise at negative endringer faktisk kan skje, så er det ingen case for deg. Du tåler ingen endringer, små eller stor? De største endringer i samfunn har ingenting å gjøre med innvandring og ofte kommer fra andre steder i verden. Ditt fokus på invandring er malplassert hvis du ønsker få endringer i norsk samfunn. Store endringer blant land med største innvandring er ikke de land med de største kulturelle endringer Du har fremdeles ikke klart å motbevise noe. Det er sånt. Jeg klarer ikke heller å bevise at fordi du ble født at Norge ikke har endret seg med dine unike egenskaper og bidragelser. At du skaper store endringer til norsk samfunn ...synes jeg bryr meg på andre saker Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 6. april 2015 Del Skrevet 6. april 2015 (endret) Hva baserer du den uttalelsen på? 71 milliarder delt på 8, men ser nå at det er 7 jeg burde delt på. Altså 10 milliarder i året. Det stemmer garantert. Samtidig må ikke vi (eller Blablabladet for den del) blande epler og pærer. Den øverste handler om ikke-vestlige innvandrere. "Ifølge tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) har offentlige utgifter overskredet skatteinntektene fra arbeidsinnvandring med 71 milliarder kroner under den sittende regjeringen. Dette tilsvarer en "skatt" på 28.000 kroner pr. yrkesaktiv i Norge. - Kostnaden bæres av gjennomsnittsnordmannen over skatteseddelen, eller i form av lavere kapasitet eller kvalitet på ulike velferdstilbud over tid, som blant annet helse og utdanning, sier seniorforsker i SSB, økonom Erling Holmøy til avisen."[/size] Ålreit. Jeg klarte ikke å finne kilden som Dagbladet har brukt og dermed får vi forholde oss til deres tall. Uansett, 10 milliarder i året (4000 per yrkesaktiv) er ikke nok til å velte velferdsstaten. Endret 6. april 2015 av Aiven Lenke til kommentar
Elefantmesteren Skrevet 6. april 2015 Del Skrevet 6. april 2015 Det kan ihvertfall redusere velferdstilbudet, ifølge han SSB økonomen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå