Gå til innhold

Hva bør jeg studere ? faramsi i Norge eller medisin i utlandet?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg sitter midt i et vanskelig valg. Jeg må velge enten av å studere farmasi i Norge eller medisi i utlandet? Jeg vurderer først og fremst farmasi, studiet høres enklere enn medisin men er bekymret over at lønna er dårlig, en annen ting som bekymrer meg at jeg rett og slett trves ikke i jobben.

Den siste ting som jeg er bekymret over er at det kan være lite overtidsarbeid. Er det noen farmasøyter i forumet? Hvordan er det med studiet ig jobben i så fall ? Er det lite overtidsarbeid? 

Problemet mitt med å studere medisin i utlandet er engelksen min. Jeg har 3 i engelsk og del felste unoversitet krever 4 så vet noen om et universitet som bryr seg ikke om engelskkarakterene

Endret av EzioAuditoreDaFirenze
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må finne ut hva du virkelig vil. Jeg sto også mellom de to i fjor, og valgte farmasi. Jeg holdt ut i 2 mnd før jeg sluttet, fordi det var ikke det jeg egentlig ville.

Farmasistudiet inneholder mye kjemi, og lønnen er vel ok. Graden av overtidsarbeid vet jeg lite om. Jobbmessig er nok en farmasøyt tryggere mtp at det finnes mye ledige stillinger i apotekvirksomhet, mens leger risikerer å hoppe rundt i vikariat i mange år før de får fast jobb.

Lenke til kommentar

Du må finne ut hva du virkelig vil. Jeg sto også mellom de to i fjor, og valgte farmasi. Jeg holdt ut i 2 mnd før jeg sluttet, fordi det var ikke det jeg egentlig ville.

Farmasistudiet inneholder mye kjemi, og lønnen er vel ok. Graden av overtidsarbeid vet jeg lite om. Jobbmessig er nok en farmasøyt tryggere mtp at det finnes mye ledige stillinger i apotekvirksomhet, mens leger risikerer å hoppe rundt i vikariat i mange år før de får fast jobb.

så du sier at du studerte farmasi i 2måneder så sluttet du?

men hva gjør du egentlig nå da?

Endret av EzioAuditoreDaFirenze
Lenke til kommentar

så du sier at du studerte farmasi i 2måneder så sluttet du?

men hva gjør du egentlig nå da?

Jobber og tar opp fag for å komme inn i Norge.

Om du vurderer medisin i utlandet er det dog en fordel å være stødig i engelsk. Jeg regner med du tenker Øst-Europa, og for det første snakker vel professorene gebrokkent, samt alt av pensum er på engelsk. Det blir nok en utfordring i begynnelsen, men samtidig lærer man fort når man bruker språket i hverdagen.

Jeg vet at 1+5-programmene til Bjørknes krever 4 i engelsk, men har verken hørt eller lest at det er et krav for de fleste universitet? De fleste universitet i Øst-Europa kjører opptaksprøver, og det er din prestasjon der som avgjør om du kommer inn eller ei. Jeg mener det er kjemi-, biologi-, fysikk- og engelskkunskaper de i all hovedsak tester. Jeg anbefaler å lese bøker på engelsk, og generelt jobbe med språket før du evt. prøver deg på opptaksprøver.

Endret av Synonymt
Lenke til kommentar

Studerer ikke farmasi, men har søkt til høsten. Stod mellom medisin og farmasi, men valgte farmasi til slutt. Grunnen til det er at som farmasøyt er du sikret jobb overalt i landet og det er mange jobbmuligheter, blant annet i legemiddelindustri, sykehus osv. Gode arbeidstider (slipper turnus som lege f.eks) og god lønn. Tror ikke det er så mye overtidsarbeid annet enn at man må jobbe noen lørdager av og til. 

Har hørt at legeyrket er tøft..mye ovetidsarbeid, tunge nattevakter og stressende. I tillegg begynner arbeidsmarkedet å bli mettet da mange utdanner seg i utlandet så da må du regne med å gå uten fast jobb i noen år. 

Lenke til kommentar

Studerer ikke farmasi, men har søkt til høsten. Stod mellom medisin og farmasi, men valgte farmasi til slutt. Grunnen til det er at som farmasøyt er du sikret jobb overalt i landet og det er mange jobbmuligheter, blant annet i legemiddelindustri, sykehus osv. Gode arbeidstider (slipper turnus som lege f.eks) og god lønn. Tror ikke det er så mye overtidsarbeid annet enn at man må jobbe noen lørdager av og til. 

Har hørt at legeyrket er tøft..mye ovetidsarbeid, tunge nattevakter og stressende. I tillegg begynner arbeidsmarkedet å bli mettet da mange utdanner seg i utlandet så da må du regne med å gå uten fast jobb i noen år. 

hvorfor er du negativt til overtidarbeid? man tjener mer penger per time??

Lenke til kommentar

Overtidsarbeid er positivt når man er ung, det er frivillig, og man har overskudd til det. Da har man gjerne ikke så høy timelønn heller, hvilket fører til at det utgjør en mye større forskjell for inntekten (relativt sett). Men når man får barn og familie som tar mye tid og energi, kombinert med at man blir eldre (og dermed orker litt mindre), så er det ikke mye positivt å jevnlig få beskjed om at nå du gå et skift til.

• Liker 1
Lenke til kommentar

hvorfor er du negativt til overtidarbeid? man tjener mer penger per time??

Som blured sier blir det vanvittig tungt når man blir eldre. Å stadig måtte skifte fra natt til dagvakter har dessuten en negativ virkning på helsa som sikkert merkes godt når man blir eldre. Jeg foretrekker i alle fall en god helse og nok tid til familie enn en haug med penger :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...