Johansilda Skrevet 4. april 2015 Del Skrevet 4. april 2015 Hei folkens! Har en Kawasaki Z650 78¨ stående i garasjen og venter på at sommerværet skal komme. Men før jeg legger ut på "lengre" turer har jeg tenkt meg til å skifte motorolje. Derfor har jeg ett enkelt spørsmål til dere kloke nett-guruer: Hvilken motorolje bør jeg kjøpe? Skal i følge manualen være: SAE 10W40 Går det da greit å kjøpe en delsyntetisk olje, eller bør jeg skaffe fullblods mineralsk olje?? Takker for alle svar! Mvh. Johan Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 4. april 2015 Del Skrevet 4. april 2015 En hvilken som helst olje av kurant merke vil duge. Helsyntetisk er anbefalt hvis du drøyer oljeskiftene lenge. Dog går det mye rykter og spekulasjoner om at man bør unngå å bytte til helsyntetisk hvis man har brukt mineral eller delsyntetisk tidligere. Lenke til kommentar
Johansilda Skrevet 4. april 2015 Forfatter Del Skrevet 4. april 2015 (endret) Har hørt en del skrekkhistorier om å bruke fullsyntetisk motorolje på veteransykler, kan føre til lekkasjer pga at den er mer penetrerende enn delsyntetisk/mineralsk olje... Endret 4. april 2015 av Johansilda Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 4. april 2015 Del Skrevet 4. april 2015 Nettopp. Men jeg tviler på du gjør noe galt om du bruker mineralolje. Viktigste er at den blir bytta i tide. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 4. april 2015 Del Skrevet 4. april 2015 Støtter de over. Men mest fordi det er bortkastet penger å spandere helsyntetisk. Du får hverken dradd fordel av bred viskositetsgrad, evne til å ta til seg fuktighet eller lang levetid. Vanlig mineralsk olje passe som hånd i hanske for deg. sett på et skikkelig oljefilter, sjekk at batteri er skikkelig friskt så du ikke ødelegger laderegulator, sjekk dekk, hjuloppheng inkl framdemper, bremser, styrelager, sikringer inkl reservesikringer, bensinfilter, lys osv så er du good to go. 1 Lenke til kommentar
PacAnimal Skrevet 12. april 2015 Del Skrevet 12. april 2015 Syntetisk olje med hypoid-tilsetninger (EP-rating) kan skade en del veteranmotorer. Det er bl.a. ikke anbefalt til eldre Tempo og andre Sachs-blokker.Angivelig er dette fordi oljen, under trykk, blir hardere enn tannhjulene og kan skade dem, samt at det kan reagere med noen av legeringene. Vet ikke hvor mye lit jeg setter til forklaringen, men det er hvertfall ikke anbefalt. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 12. april 2015 Del Skrevet 12. april 2015 Ser for meg det kanskje gjelder skikkelig gamle veteraner hvor tannhjul kan være laget av kobber, messing og gudene hvite. Men det finnes jo diverse oljer laget direkte for veteranmotorer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå