Gå til innhold

Bestilt hodetelefoner via telefon


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Forrige uke bestilte jeg hodetelefoner fra Oslo Hificenter via telefon, hvor jeg da fikk faktura på mail.

Dem har, så vidt jeg forstår, ikke nettbutikk, men man må kontakte dem ved evt bestilling.

Står ingen ting om angrerett eller noe slikt på siden, og fikk heller ikke med noe skjema eller noe sånt, kun faktura. 

 

Så da er spørsmålet, gjelder angrerett?

 

Takk! 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er egentlig spørsmålet?

 

Ønsker du å benytte angreretten og returnere produktet? I såfall er det bare å kontakte selger og informere om dette.

 

Selger er pliktet til å sende med et ferdig utfylt angrerettskjema sammen med produktet.

 

Oslo HiFi Center er såpass seriøse at de kjenner til dette og det vil neppe oppstå problemer.

Endret av Valotunk
Lenke til kommentar

Hvis du selv har ringt en butikk uten nettbutikk og bestillt en vare har du vel egentlig ingen angrerett, noe annet hadde det vært om butikken hadde ringt deg og tilbudt varen.

Det kommer an på om det er en "organisert ordning for salg eller tjenesteyting" fra butikkens side, jf angrerettloven pgrf 5
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du selv har ringt en butikk uten nettbutikk og bestillt en vare har du vel egentlig ingen angrerett, noe annet hadde det vært om butikken hadde ringt deg og tilbudt varen.

 

 

Nix. Loven gjelder uansett så lenge det er "fjernsalg" fra en profesjonell part.

 

§ 1.Virkeområde

 

Loven gjelder ved salg av varer og tjenester til forbruker, når den næringsdrivende opptrer i næringsvirksomhet, og avtalen inngås ved fjernsalg eller salg utenom faste forretningslokaler.

 

Sitat Forbrukerrådet:

 

"Hvis du kjøper noe via fjernsalg, som internett, telefon eller TV-shop, kan det være vanskelig å få undersøkt varen før du kjøper den. I noen tilfeller kan også pågående selgere gjøre at du inngår en avtale du egentlig ikke ønsket. Loven sørger derfor for at du da kan returnere varen og få pengene dine tilbake eller angre på avtale om en tjeneste. Angreretten gjelder i Norge og i EU/EØS-land."

 

Hvem som ringer hvem er uvesentlig.

Endret av Valotunk
Lenke til kommentar

 

Hvis du selv har ringt en butikk uten nettbutikk og bestillt en vare har du vel egentlig ingen angrerett, noe annet hadde det vært om butikken hadde ringt deg og tilbudt varen.

 

 

 

Nix. Loven gjelder uansett så lenge det er "fjernsalg" fra en profesjonell part.

 

§ 1.Virkeområde

 

Loven gjelder ved salg av varer og tjenester til forbruker, når den næringsdrivende opptrer i næringsvirksomhet, og avtalen inngås ved fjernsalg eller salg utenom faste forretningslokaler.

 

Sitat Forbrukerrådet:

 

"Hvis du kjøper noe via fjernsalg, som internett, telefon eller TV-shop, kan det være vanskelig å få undersøkt varen før du kjøper den. I noen tilfeller kan også pågående selgere gjøre at du inngår en avtale du egentlig ikke ønsket. Loven sørger derfor for at du da kan returnere varen og få pengene dine tilbake eller angre på avtale om en tjeneste. Angreretten gjelder i Norge og i EU/EØS-land."

 

Hvem som ringer hvem er uvesentlig.

Sjekk definisjonen på fjernsalg. Spesielt organisert-vilkåret.
Lenke til kommentar
Telefonsalg er definert i angrerettloven § 6 første ledd bokstav c som fjern-

salg der forbrukeren inngår avtale eller inngir kjøpetilbud (ordre) ved eller

etter telefonsamtale etter uanmodet oppringning fra selgeren eller tjeneste-

yteren.
Lenke til kommentar

 

 

Hvis du selv har ringt en butikk uten nettbutikk og bestillt en vare har du vel egentlig ingen angrerett, noe annet hadde det vært om butikken hadde ringt deg og tilbudt varen.

 

 

Nix. Loven gjelder uansett så lenge det er "fjernsalg" fra en profesjonell part.

 

§ 1.Virkeområde

 

Loven gjelder ved salg av varer og tjenester til forbruker, når den næringsdrivende opptrer i næringsvirksomhet, og avtalen inngås ved fjernsalg eller salg utenom faste forretningslokaler.

 

Sitat Forbrukerrådet:

 

"Hvis du kjøper noe via fjernsalg, som internett, telefon eller TV-shop, kan det være vanskelig å få undersøkt varen før du kjøper den. I noen tilfeller kan også pågående selgere gjøre at du inngår en avtale du egentlig ikke ønsket. Loven sørger derfor for at du da kan returnere varen og få pengene dine tilbake eller angre på avtale om en tjeneste. Angreretten gjelder i Norge og i EU/EØS-land."

 

Hvem som ringer hvem er uvesentlig.

Sjekk definisjonen på fjernsalg. Spesielt organisert-vilkåret.

 

 

Ja? Det er da ingen tvil der.

 

"fjernsalg: avtale inngått ved organisert ordning for salg eller tjenesteyting uten at den næringsdrivende og forbrukeren er fysisk til stede samtidig, og der inngåelse av avtale skjer utelukkende ved bruk av fjernkommunikasjonsmidler"

 

Telefonsalg er et fjernkommunikasjonsmiddel og bruk av telefon er en organisert ordning for salg i tilfeller hvor næringsdrivende og forbruker ikke er fysisk tilstede samtidig.

 

Det er ingen mening å gjøre dette mer komplisert enn det er.

 

http://jusinfo.no/index.php?site=default/721/722/723/726

Endret av Valotunk
Lenke til kommentar

 

 

 

Hvis du selv har ringt en butikk uten nettbutikk og bestillt en vare har du vel egentlig ingen angrerett, noe annet hadde det vært om butikken hadde ringt deg og tilbudt varen.

 

 

 

Nix. Loven gjelder uansett så lenge det er "fjernsalg" fra en profesjonell part.

 

§ 1.Virkeområde

 

Loven gjelder ved salg av varer og tjenester til forbruker, når den næringsdrivende opptrer i næringsvirksomhet, og avtalen inngås ved fjernsalg eller salg utenom faste forretningslokaler.

 

Sitat Forbrukerrådet:

 

"Hvis du kjøper noe via fjernsalg, som internett, telefon eller TV-shop, kan det være vanskelig å få undersøkt varen før du kjøper den. I noen tilfeller kan også pågående selgere gjøre at du inngår en avtale du egentlig ikke ønsket. Loven sørger derfor for at du da kan returnere varen og få pengene dine tilbake eller angre på avtale om en tjeneste. Angreretten gjelder i Norge og i EU/EØS-land."

 

Hvem som ringer hvem er uvesentlig.

Sjekk definisjonen på fjernsalg. Spesielt organisert-vilkåret.

 

Ja? Det er da ingen tvil der.

 

"fjernsalg: avtale inngått ved organisert ordning for salg eller tjenesteyting uten at den næringsdrivende og forbrukeren er fysisk til stede samtidig, og der inngåelse av avtale skjer utelukkende ved bruk av fjernkommunikasjonsmidler"

 

Telefonsalg er et fjernkommunikasjonsmiddel og bruk av telefon er en organisert ordning for salg i tilfeller hvor næringsdrivende og forbruker ikke er fysisk tilstede samtidig.

 

Det er ingen mening å gjøre dette mer komplisert enn det er.

 

http://jusinfo.no/index.php?site=default/721/722/723/726

Tøv. Hvis selgeren har organisert sitt salg for fysisk salg, men godtar sporadiske bestillinger over epost eller tlf, så er det ikke fjernsalg i lovens forstand. Se prop.64.L s. 115:

Det skal også foreligge en "organisert ordning for salg". Dersom den næringsdrivende ikke har lagt opp til salg per e-post, omfattes ikke avtalen av angrerettloven.

Det innebærer at det ikke kreves at selgeren ringer deg, slik noen synes å tro her. Men det innebærer heller ikke at enhver butikk som aksepterer at du ringer og bestiller omfattes.

 

For all del, om dette er fast praksis hos butikken er det omfattet av angrerett. Ny angrerettlov fra 2014 er mer omfattende enn den gamle på dette punktet. Men det må heller ikke gjøres enklere enn det er.

Lenke til kommentar

Som nevnt står det ingen ting om angrerett på "nettbutikken" dems. 

Det står kun dette  "Foruten angrefrist ved postordrekjøp, følger vi Forbrukerkjøpslovens krav til reklamasjon ved normalt brukt og forsiktighet.", 

under Garanti/ Reperasjoner. 

Regnes ikke dette som en postordre? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...